چرا نمایشگاه شهر آفتاب تعطیل شد/ تهران را نفروشیم

عنوان

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: اگر املاک و اراضی تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی املاک و اراضی را اجاره داری کنیم می‌توانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی ، شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود که با عنوان " پیشنهاداتی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم"  ایراد شد با اشاره به فضای ایجاد شده در این دوره مدیریت شهری در خصوص وضعیت مالی شهرداری گفت: بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز حجم قابل توجه پروژه های نیمه تمام که از دوره قبل به مدیریت شهری فعلی به ارث رسیده، و همچنین اشباع نسبی ظرفیت های طرح تفصیلی و رکود ساخت و ساز، متاسفانه این فضای ذهنی در مدیریت شهری دوره پنجم  اعم از شورا و شهرداری حاکم شده است که ما با این وضعیت نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: من می خواهم برعکس این موضوع صحبت کنم چراکه تهران ظرفیت های بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن می توانیم اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم بزنیم.

سالاری با اشاره  به چرایی رسیدن به وضعیت موجود اظهار کرد: در دهه 60، دولت وقت تصمیم گرفت که کلانشهرها بصورت خودکفا اداره شوند و دولت به مدیریت شهری بودجه ای نپردازد و همزمان هم تصمیم گرفته شد که لایحه درآمدهای پایدار تدوین و فرایند تصویب آن طی شود اما بخش اول عملیاتی شد و در بخش دوم اتفاقی صورت نگرفت تا مجددا در دوره اول دولت آقای روحانی لایحه درآمدهای پایدار مطرح شد اما هنوز هم علی رغم وعده های دولت، به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: در این فضا مدیریت شهری کلانشهرها علی الخصوص تهران سهل الوصول ترین مسیر برای درآمدزایی یعنی ساخت و ساز را انتخاب کردند. این مساله موجب شد در شهرداری تهران هیچ وقت دغدغه درآمدزایی وجود نداشته باشد و ساز و کار ساختار سازمانی شهرداری تهران مبتنی بر هزینه تعریف شود یعنی در معاونت اقتصاد شهری ومعاونت های دیگر سازوکار های درآمدزایی اساسا تعریف نشده است.

حق نداریم به مردم بگوییم نمی توانیم

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه می خواهم خودانتقادی کنم گفت: مردم در سال 96 در صف های طولانی ایستادند و به ما رای دادند و ما امروز این حق را  نداریم که بگوییم چون از مدیریت شهری گذشته بدهی به ما ارث رسیده ما هیچکاری نمی توانیم انجام دهیم و ما تسلیم هستیم.

سالاری افزود: ظرفیت های قابل توجهی در سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران و محدوده طرح تفصیلی وجود دارد، ظرفیت هایی که سال های گذشته به آن ورود نشده است و ورود به آن موجب ارتقاء کیفیت زندگی می شود.

رخوت در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی از ظرفیت هایی که می تواند برای شهر درآمد زایی داشته باشد اظهار کرد: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، علی رغم فروش قسمت قابل توجهی از املاک و اراضی ارزشمند شهر در دوره های گذشته، هنوز هم دارایی های قابل توجهی دارد اما در گزارش های مربوط به بودجه های غیر نقد، درآمد در این حوزه  صفر است یعنی ما عملا درآمدی در حوزه غیرنقد طی یکسال گذشته نداشتیم که این رخوت به تصمیمات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران بر می گردد و مدیران فعلی این سازمان در این خصوص نیاز به تعیین تکلیف دارند.

سالاری افزود: چطور می شود که یک شرکت خصوصی با داشتن تعداد محدودی ملک، می تواند درآمد قابل توجهی از آن املاک کسب کند در حالیکه در شهرداری تهران با ظرفیت های عظیم چنین رخوتی وجود دارد؟

وی گفت: اگر املاک و اراضی شهر تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی  املاک و اراضی را بهینه و اجاره داری کنیم می توانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی ، شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.

پروژه های مشارکتی متوقف شدند

وی در خصوص سازمان سرمایه گذاری ومشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: این سازمان در سه سال گذشته سالانه 21 میلیارد تومان درآمد داشته است در صورتی که در این حوزه می توان سالانه حداقل 800- 1000 میلیارد تومان درآمدزایی کرد. اما  شهرداری تهران دارای 90 پروژه بوده که 50 پروژه آن جاری است و اکثر این پروژه ها دچار مشکل شده اند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  ادامه داد: سازمان میادین و میوه تره بارشهرداری تهران که میدان مرکزی و 300 بازار و میدان در سطح شهر در اختیار دارد تنها سالانه  30-40 میلیارد تومان درآمد کسب می کند در حالیکه یک سوپر مارکت در یک محله می تواند چندین خانواده را از نظر مالی تامین کند. چطور سازمان میادین شهرداری تهران با این همه عرصه ای که در اختیار دارد نمی تواند با سرمایه گذاری در این عرصه ها در آمدزایی داشته باشد در حالیکه اگر این عرصه ها را به بخش خصوصی واگذار کند چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد می شود.

وی در ادامه به 310 میلیارد تومانی سازمان زیباسازی در سال 96 اشاره کرد و گفت: این سازمان نیز با دارا بودن فرصت های بسیار گسترده، تابلوها و فضاهای تبلیغاتی شهری توانایی ایجاد درآمد 800 تا 1000 میلیارد تومان با اتخاذ رویکرد نوین و متفاوت در سال را دارد.

سالاری همچنین در خصوص درآمدهای  شرکت شهروند بیان کرد: سود مالی سال 95  این شرکت تنها 48 میلیارد تومان بوده در حالیکه  سود درآمدی تنها یکی مجتمع تجاری بخش خصوصی بیش از این شرکت است که فضاهای زیادی در اختیار دارد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شرکت اراضی نوسازی عباس آباد با 500 هکتار زمین و سرمایه گذاری های خوبی که در آن در دوره مدیریت شهری قبلی شده بجای آنکه از پارسل به پارسل این اراضی درآمد کسب کند، هنوز از شهرداری یارانه می گیرند این در حالیست که عرصه های این اراضی ظرفیت بسیار زیادی برای درآمدزایی دارد.

وی اضافه کرد: شرکت برج میلاد نیز به همین منوال، مجموعه ای که به عنوان نماد منحصر فرد شهری است با وجود عرصه بزرگ تفرجگاهی هنوز به درآمدزایی نرسیده و از شهرداری بودجه ای دریافت می کند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به هزینه 4 هزار میلیارد تومانی برای احداث نمایشگاه شهرآفتاب بیان کرد: چطور می شود بخش خصوصی با  یک سرمایه گذاری بسیار محدودتر طی چند سال به سود می نشیند اما نمایشگاه شهرآفتاب با این همه تاسیسات اکنون تعطیل شده است و نمایشگاهی در آنجا برگزار نمی شود. همچنین سازمان پسماند که خود این می تواند محلی برای درآمدزایی برای شهر باشد هنوز هم شهرداری برای این سازمان در حوزه جاری بودجه  تخصیص می دهد.

سالاری در خصوص ظرفیت های دیگر سازمان های شهرداری تهران برای کسب درآمد گفت: شرکت ارتباطات مشترکین شهر مجموعه ای از دکل ها و آنتن ها و عرصه های شهری و حدود 1300 کیلیومتر فیبر نوری درا ختیار دارد اما به تازگی توانسته صرفا 21 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. سازمان ورزش شهرداری تهران نیز با این همه مجموعه مستحدثات و سالن های ورزش در محلات و مناطق و گستره وسیع شهر تهران هم در کسب درآمد ناموفق بوده است و هیچگونه درآمدی که ندارد هیچ بلکه کمک هم از شهرداری می گیرد.

وی ادامه داد: تدوین کنندگان طرح جامع ، یک عرصه 1070 هکتاری را به عنوان عرصه بازارهای تجارت جهانی از متهی الیه پارک آزادگان در جنوب تهران تا بوستان ولایت تعیین کرده اند که یک فرصت بی نظیر برای ارتقاء جایگاه شهر تهران در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی است و با احیا این عرصه ها و سپردن این ماموریت به یکی از شرکت هاو سازمان ها که به روزمرگی رسیدن می توان فاصله جنوب و شمال را کم کرد و هم توسعه واقعی پایدار در جنوب را رقم بزنیم و هم جذب گردشگر داشته باشیم  وبا ایجاد بازارهای تجارت جهانی و محدوده های کار و فعالیت هم جذب سرمایه بخش خصوصی را داشته باشیم و هم اشتغالزایی کنیم.

سالاری در خصوص ظرفیت مجتمع های ایستگاهی نیز گفت: این ظرفیت بخش دیگری از منابع درآمدی پایدار شهری می توانند باشند، بطوریکه در راستای اجرای مفاد مصوبات کمیسیون ماده 5 و بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران نسبت به احداث این مجموعه ها با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد و از آنجاییکه مردم می توانند با استفاده از خطوط مترو نسبت به تامین خدمات در این مجتمع ها اقدام کنند و از همان مسیر مترو هم برگردند این نیز یکی از ظرفیت های بسیار خوب است که متاسفانه مغفول مانده است.

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه  مدیریت شهری دوره پنجم باید به این باور برسد که  شهر تهران غنی است و ظرفیت های قابل توجهی دارد که درآمدهای بالایی را برای شهر کسب کند اظهار کرد: از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و کمیته بودجه و تمام کمیسیون ها درخواست دارم که در این خصوص کارگروه فرابخشی با حضور نمایندگان شهردار و معاونت های مربوطه، بخش های اقتصادی که دارای ظرفیت در آمد هستند تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم به یک استراتژی واحد در حوزه درآمدزایی برسیم و وارد فاز اجرا شویم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

در یک مناظره تلویزیونی بررسی شد؛اماواگرهای الحاق ایران به گروه ویژه اقدام

ایران با پذیرش شرایط FATF بازهم از لیست سیاه خارج نمی‌شود

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

 آمریکا در هفته‌های اخیر همه توان خود را برای رایزنی با مشتریان نفتی ما به کار گرفته است تا آنها را از خرید نفت ایران منصرف کند. اما دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در انفعال کامل است به طوریکه در چین و هند که خریدار بیش از 50 درصد نفت ایران هستند حتی سفیر هم نداریم.

مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی از ۳ قوه مطالبه می‌کنیم

واژه نظارت بر رهبری نه در قانون اساسی آمده است و نه در‌ آیین‌نامه مجلس خبرگان. خبرگان از لحاظ حقوقی و فقهی و از لحاظ قانونی، نظارتی بر عملکرد رهبری ندارد چون اگر قرار باشد نظارت بر رهبری داشته باشیم، آن وقت خبرگان بر ولی، ولایت پیدا می‌کند، در حالی که خبرگان ولایتی بر ولی‌فقیه ندارد اما در چارچوب اصل 111 قانون اساسی برای نظارت بر تداوم صفات رهبری، کمیسیونی تشکیل شده به نام کمیسیون تحقیق و بررسی.

خروج آمریکا از برجام، تمسخر اصول اساسی حقوق بین‌الملل است

سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

مهم‌ترین مطالب سرویس

رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها در گفتگو با نسیم آنلاین:
دستاوردهای انقلاب را در دانشگاه‌ها تبیین می‌کنیم
«چه خواهد شد؟» در گفت و گو با سید مجید امامی
گفتمان امید به خارج و تنش‌زدایی مرده است
در گفت و گو با حجت‌الاسلام پناهیان مطرح شد
حجت الاسلام محمدیان الگوی موفق مدیریت فرهنگی است
اصل برخورد با فساد مسئولین است نه فرزندانشان
انتقادات افروغ به کمپین‌های مبارزه با آقازاده‌ها
فارس از قانون منع به کارگیری بازنشستگان گزارش می دهد
آب پاکی مجلسی‌ها روی دست شهردار تازه کار تهران
رویکرد جدید دستگاه قضا دربرخورد با مفسدین؛
اسامی ۲ قاضی فاسد اعلام شد
ماجرای تبلیغ سایت های شرط بندی در متروی تهران
تبلیغات سایت های شرط بندی با مجوز ارشاد است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین