نقد فیلم

هزارپا ؛ کلاژی از تاریخ سینمای کمدی ایران

هزارپا

این فیلم هم مانند اکثر آثار سینمای کمدی ایران ضعف بزرگ و پاشنه آشیل اش ، زبان غیر منسجم فیلم نامه و عدم شخصیت پردازی عمیق و دقیق آن است که مشخصا در بزنگاه هایی که شخصیت در آن کنش می کند و طبیعتا باید روی حس تماشاگر تاثیر بگذارد و از او متقابلا واکنش حسی دریافت کند الکن می ماند و این لکنت را تا آخرین پلان حفظ می کند.

نسیم آنلاین:‌ هزارپا  اثر تکه تکه ای است که هر بخش از آن از آثار پرفروش چند سال اخیر سینمای ایران الهام گرفته شده است. رضا عطاران به عنوان شخصیت اصلی داستان، همان ارژنگ صنوبر فیلم نهنگ عنبر است که از آن فیلم به اینجا منتقل شده و به این ترتیب، سازندگان چندان زحمتی برای پرداخت شخصیت رضا در  هزارپا  به خرج نداده اند. جواد عزتی که وضعیتی به مراتب بغرنج تر از عطاران دارد، مستقیماً و بدون هیچ کم و کاستی از فیلم اکسیدان به اینجا آمده بطوریکه تکه کلامها و نحوه گویش و رفتار و تمام آنچه که در اکسیدان از او دیده بودیم، در اینجا نیز قابل رویت است. از انتخاب عجیب سارا بهرامی برای این نقش نیز می گذریم که غلظت حال خوبمان از دیدن بازی او در دارکوب را که برنده سیمرغ هم شده بود ، کم رنگ کرد.

 داستان فیلم هم به تبعیت از فیلم پرفروش نهنگ عنبر، در دهه 60 روایت می شود تا فروش اثر تضمین شود چرا که فرمول «عطارانِ دهه شصتی» پیش از این در دو قسمت  نهنگ عنبر  به خوبی جواب داده است.

این فیلم هم مانند اکثر آثار سینمای کمدی ایران ضعف بزرگ و پاشنه آشیل اش ، زبان غیر منسجم فیلم نامه و عدم شخصیت پردازی عمیق و دقیق آن است که مشخصا در بزنگاه هایی که شخصیت در آن کنش می کند و طبیعتا باید روی حس تماشاگر تاثیر بگذارد و از او متقابلا واکنش حسی دریافت کند الکن می ماند و این لکنت را تا آخرین پلان حفظ می کند.

پیش از تماشای فیلم می پنداشتیم که احتمالا ضعف اصلی در همان فیلم نامه باقی بماند و اثر دست کم در فاکتور های فرمیک و کارگردانی ، قابل قبول عمل کند اما در سکانس هایی مثل ترور رضا ، تصویر در مهم ترین ضربآهنگ بصری صحنه به سکانس بعد برش می خورد و به نگارنده متن این جسارت را می دهد که بگوید علی رقم کارنامه قابل دفاع داوودی و فیلم های خلاقانه ای مثل "مرد بارانی" و "رخ دیوانه" و کمدی استانداردی چون "نان،عشق،موتور هزار" ، این بار فیلم او شباهتی بسیار با کمدی های آیتمی تلویزیون داشته و ابدا در حد و اندازه های مدیومی مانند سینما ظاهر نمی شود و خوشبختانه یا متاسفانه پرده عریض سینما به سیاهه اسامی بازیگران و کارنامه فیلمسازان اعتنایی ندارد و در نهایت تنها فیلم را با مخاطبش به قضاوت می گذارد و بدون هرگونه حب و بغضی ضعف های آن را به نمایش می گذارد و چنین ذات بی پیرایه ای است که توانسته سینما را علی رقم سابقه کم آن در میان هنر های نمایشی به یگانه مدیوم تاثیرگذار قرن بیست و یکم تبدیل کند.

هزارپا از جنس دیگر کمدی های بازار است و هیچ گونه نام و نشانی از سینمای درخشان کمدی دهه 1930 ندارد و به جای خاطره خوشی که پس از دیدن کارهای درجه یک سینمای صامت و به خصوص "چاپلین" و "کیتون" در ذهن باقی می ماند ، حس ملال و دلزدگی نصیب تماشاگر می کند که بی سبب از پرداخت گستاخانه فیلم و دست آویز شدن به رکیک ترین شوخی های جنسی نیست. داوودی در هزار پایش توانسته کلیشه های سینمای کمدی روز را در یک فیلم جمع کند و یک دایرکتوری کامل و البته سردرگم کننده از سینمای کمدی مرسوم آن روزگار باشد.

جای تاسف و تاثر است که با وجود معضلات اقتصادی شدید، اقبال نسبتا خوب مردم به سینما با اثر دست چندمی مانند هزارپا روبرو می شود که علی رغم اثر کوتاه مدت مثبت آن در نهایت باعث گسست مردم از سینما می‌شود.

محمدحسین رضوانی

ارسال نظر

در یک مناظره تلویزیونی بررسی شد؛اماواگرهای الحاق ایران به گروه ویژه اقدام

ایران با پذیرش شرایط FATF بازهم از لیست سیاه خارج نمی‌شود

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

 آمریکا در هفته‌های اخیر همه توان خود را برای رایزنی با مشتریان نفتی ما به کار گرفته است تا آنها را از خرید نفت ایران منصرف کند. اما دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در انفعال کامل است به طوریکه در چین و هند که خریدار بیش از 50 درصد نفت ایران هستند حتی سفیر هم نداریم.

مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی از ۳ قوه مطالبه می‌کنیم

واژه نظارت بر رهبری نه در قانون اساسی آمده است و نه در‌ آیین‌نامه مجلس خبرگان. خبرگان از لحاظ حقوقی و فقهی و از لحاظ قانونی، نظارتی بر عملکرد رهبری ندارد چون اگر قرار باشد نظارت بر رهبری داشته باشیم، آن وقت خبرگان بر ولی، ولایت پیدا می‌کند، در حالی که خبرگان ولایتی بر ولی‌فقیه ندارد اما در چارچوب اصل 111 قانون اساسی برای نظارت بر تداوم صفات رهبری، کمیسیونی تشکیل شده به نام کمیسیون تحقیق و بررسی.

خروج آمریکا از برجام، تمسخر اصول اساسی حقوق بین‌الملل است

سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

مهم‌ترین مطالب سرویس

نگاهی به آخرین فیلم حمید نعمت‌الله
«شعله ور»؛ حقارت، حسادت، جنایت
واکنش روزنامه جام جم به اقدام بازیگر سریال پدر
در حاشیه حاشیه‌سازی‌های اینستاگرامی یک نوبازیگر
مؤدب در نشست ناشران دربارۀ مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی:
باید از مسائل داخلی به موضوعات بین‌المللی برسیم     
نگاهی به فیلم ابوقریب
«ابوقریب»؛ یک اکشن واقعی ایرانی!
مروری بر کارنامه «حسن رحیم پور ازغدی»؛
فرزندِ حوزه که پیشگام نقد مشفقانه حوزه شد
اقناع افکار عمومی پیش نیاز سیاست‌های منطقه‌ای
راهکارهای ایران دربرابر معامله قرن
وسایل دیجیتال ما را گرفتار بدترین نوعِ تربیت فرزند کرده‌اند
آن گوشی لعنتی‌ را بنداز کنار!
درباره‌ی اعتراضِ استاد رحیم‌پور ازغدی به سکولاریسمِ حوزوی:
تولّدِ سکولاریسم از حوزه‌ی غیرِ انقلابی
به بهانه روز عرفه و کاهش ۵۰درصدی زائران ایرانی عتبات
تاثیر سقوط ارزش ریال بر اقتصاد عراق
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین