مخالفت زنگنه با بورس نفت از سال ۹۳/دولت دست از انحصارطلبی بردارد

عنوان

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران گفت: بدون کار کارشناسی نمی‌توان در عرصه ملی و بین المللی در زمینه تحقق بورس نفت کار کرد، اما ما به عنوان بخش خصوصی می‌توانیم مدل درآوریم؛ لذا من رسما اعلام می‌کنم دولت این کار را واگذار کند.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره پیشنهاد راه اندازی بورس نفت در راستای مقابله با تحریم های جدید نفتی گفت: از زمانی که موضوع بورس نفت مطرح شد، اتاق بازرگانی تاریخچه ای برای بحث بورس به طور کلی و سپس بورس انرژی و نفت در کشور را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: آغاز بحث بورس نفت به سال 1379 برمی گردد؛ در آن زمان، موضوع بند ج ماده 95 قانون برنامه سوم توسعه کشور بود که بحث فروش نفت در قالب بورس را برای اولین بار در دستور کار وزارت نفت قرار داد و قرار بود مطالعات آن را کنسرسیوم بین المللی انجام دهد، اما همان جا این موضوع در نطفه خفه شد زیرا هیچ گونه سازوکاری برایش پیش بینی نشده بود، یعنی عملا از سال 1379 تا 1383 که تفاهم نامه راه اندازی بورس نفت نوشته شد، هیچ کاری صورت نگرفت. در سال 1385 اساسنامه را در شورای بورس بردند و در سال 1386 هم هیات دولت ورود پیدا کرد.

* انحصارطلبی وزارت نفت مانع مشارکت بخش خصوصی

وی افزود: کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در آسیب شناسی که انجام داده متوجه شد که وزارت نفت به بخش خصوصی اعتماد و اعتقاد ندارد و به آن اعتباری نمی دهد و بنده شاهد این مشکل بزرگ بین بخش خصوصی و وزارت نفت هستم که سه مولفه مدیریتیِ اعتقاد، اعتماد و اعتبار در این رابطه، معلق است.

پدیدار در ادامه با اشاره به عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی تاکید کرد: بخش خصوصی وارد هر فعل و انفعالی هم شده است این مشکل را دارد؛ وقتی ما گفتیم می خواهیم کالاهای استراتژیک بسازیم، سخت ترین مقررات برای بخش خصوصی بود که شرکت خارجی بیاورد، لایسنس بگیرد، انتقال تکنولوژی انجام دهد، در قراردادهایی هم که دارد اجرا می شود زمانی که طرف خارجی گفت دیگر نمی آیم، بخش خصوصی دچار مشکل شد.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مذاکرات بخش خصوصی با وزیر نفت در حوزه بورس اظهار داشت: ما در سال 1393 جلسه ای با آقای زنگنه داشتیم که من در آن جلسه گفتم دولت باید دست از انحصار طلبی در نفت بردارد، این مدل در دنیا منسوخ شده است. ما بیان کردیم که روش های جدید برای فروش کارمزدی، کنسرسیوم و متنوع سازی روش های فروش است که بخش خصوصی آمادگی این را دارد که مدل هایش را ارائه کند، اما وزارت نفت قبول نکرد.

وی ادامه داد: ما هر وقت از بخش بین المللی شرکت نفت خواستیم در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی حضور یابد تا به خواسته های بخش خصوصی برای فعال سازی بورس نفت گوش بدهند نیامدند، لذا شکافی بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد. شورای هماهنگی اقتصادی هم مصوبه ای ارائه داد که ناقص است چون تعریفی از زیرساخت ها ندارد. واقعیت این است که ما در ایران زیرساختی تحت عنوان بورس نفت و انرژی نداریم.

* بخش خصوصی توانمندی لازم را دارد

وی با تاکید بر توانمندی بخش خصوصی اظهار داشت: من از رئیس بورس انرژی درخواست کردم که برای تعریف زیرساخت ها و تطبیق با شرایطی که رعایت فروشنده و خریدار صورت گیرد، جلسه ای داشته باشیم اما هرگز این جلسه برگزار نشد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه "بخش خصوصی اگر به صورت کنسرسیومی کار کند، توان ورود به بورس نفت را دارد"، گفت: همچنین می توان از ظرفیت ایرانیان داخل و خارج کشور نیز برای کمک به دور زدن تحریم های نفتی و صادرات نفت استفاده کرد؛ واقعیت این است مشکلاتی در سال 90 داشتیم و در آن سال محموله 500 هزار بشکه ای فوق سنگین عرضه شد که کسی حاضر به خرید آن نبود.

پدیدار با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس گفت: براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، رشد اقتصاد کشور تا پایان امسال منفی نیم می شود و اگر اتحادیه اروپا کنار برود این رقم به منفی 2.8 می رسد. در این فضا چرا باید اینقدر برای راه اندازی بورس نفت سفت و سخت گرفته شود؟ 

وی افزود: اگر بخواهیم بورس راه بیافتد باید خود را با شرایط نامساعد تطبیق دهیم و از ظرفیت بخش خصوصی شناخته شده استفاده کنیم.

پدیدار با بیان اینکه "ترکیب سبد مدیریتی اقتصاد کشور طبق آمارهای رسمی 86 درصد خصولتی، دولتی، صندوق های بازنشستگی و .. و تنها 14 درصد خصوصی است"، گفت: بخش خصوصی در اتاق بازرگانی برای ورود به بورس نفت اعلام آمادگی می کند و در خصوص عوارض، مالیات و ضمانت نامه با سیستم بانکی حرف زدیم که ما عواملی در بخش خصوصی معرفی می کنیم که مانند بورس های خارجی کردیت لاین بگیریم و  مطابق آن کردیت لاین محموله دریافت و رلیز کنیم که این فرمول ساده ای است که ما آن را سخت گرفته ایم.

* بایدها و نبایدهای عرضه نفت در بورس

وی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از تکرار تجربه شکست خورده سال 91 در بورس نفت، چه سازوکارها و تمهیداتی باید اندیشیده شود، گفت: برای انجام هر فرایندی باید کار کارشناسی کرد، ما راهبردها را از شورای عالی هماهنگی اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس دریافت می کنیم، اگر این موضوع را به عنوان پروژه به پارلمان بخش خصوصی بدهند، حاضر هستیم کار کارشناسی انجام دهیم.

وی افزود: بدون کار کارشناسی نمی توان در عرصه ملی و بین المللی در زمینه تحقق بورس نفت کار کرد، اما ما به عنوان بخش خصوصی می توانیم مدل درآوریم؛ لذا من رسما اعلام می کنم  وزارت نفت و سازمان بورس این کار را به عنوان پروژه به بخش خصوصی بدهند، ما در کمترین زمان ممکن، مدل اجرایی را بر اساس مدل های رایج دنیا در خواهیم آورد.

پدیدار ادامه داد: آخرین بورسی که به صورت فعال از توان بخش خصوصی استفاده کرد، بورس شانگهای است که کالا می فروشد و یوان می گیرد. برای این کار اول اجازه دهند ما  در بورس نفت بخریم به پالایشگاه خودمان بدهیم و در واقع ما را وارد کار کنند.

وی ادامه داد: در گزارش سال 1391 مرکز پژوهش های مجلس علت عدم موفقیت عرضه نفت در بورس، بی میلی دولت عنوان شد؛ لذا من تصور می کنم ما دور خودمان داریم دور می زنیم و به نقطه صفر برمی گردیم.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران در خصوص مدل اجرایی بورس نفت خاطر نشان کرد: برای علمیاتی شدن آن فرمول وجود دارد؛ مدل اجرایی این پروژه که شورای هماهنگی عالی اقتصادی در عالی ترین سطح پذیرفته، آن است که افرادی که این کار را می خواهند انجام دهند باید شناسایی و تعیین صلاحیت شوند، راهبردها را بر اساس قوانین کشور و قوانین بین المللی در بیاوریم و بخش خصوصی به صورت خرده فروشی کار می کند، چون هنوز به آن توان و تجربه نرسیده است. بعد مرحله به مرحله جلو برویم. امروز این مساله ضرورت ملی است و ما برای این کار اعلام آمادگی می کنیم.

وی با تاکید بر لزوم اجرای تجربه داخلی برای بخش خصوصی در بورس نفت تصریح کرد: بخش خصوصی مایل به انجام تجربه است، دولت باید اجازه دهد نفتی که به پالایشگاه های داخلی می دهد را بخش خصوصی بخرد و تحویل دهد. در سال 1393، روزانه 2 هزار و 920 بشکه نفت در رینگ داخلی معامله با روش ریالی انجام می شد، ما 66 محموله برای سه ماه درخواست کردیم ولی فقط 12 معامله صورت گرفت.

پدیدار در پایان با انتقاد از منفعت طلبی دولت در اقتصاد گفت: دولت تا کی می خواهد دنبال منفعت طلبی باشد؟، مشارکت فعالان اقتصادی در بخش خصوصی در این مکانیزم در سال 93 تمرین خوبی بود اما در 20 مرداد 1393 به طور کلی عرضه نفت در بورس انرژی براساس دستور هیات مدیره شرکت ملی نفت متوقف شد. البته در حوزه فرآورده نفتی تجربه خوبی داریم که هنوز هم در حال انجام است. حیف و میل وخطایی هم صورت نگرفته است و کار براساس روش قیمت گذاری در بورس انجام می شود.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: نکته مهم آن است که اعتقاد و باور به کار بخش خصوصی باید با دادن اعتبار همزمان باشد، در این صورت است که می توانیم در شرایط امروز کار کنیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

نگاهی به گزارش «صد سال پیش در ایران چه خبر بود» بی‌بی‌سی

چرا بی‌بی‌سی به پرونده قحطی بزرگ و نسل کشی ایرانیان پرداخت؟

قراردادهای فاینانس‌ سرکاری دولت روحانی

وزیر اقتصاد سوم دولت تدبیر و امید بعد از جلسه با هیات برزیلی اعلام کرد که برزیل یک خط اعتباری 1.5 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته است. این خبر خوبی است. ولی سابقه این اخبار در وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که باید در مورد این خبر با احتیاط عمل کرد. چرا؟

ده‌ونک؛ ماجرای قانون و انصاف!

این جمله‌ی «خب دانشگاه سند داره دیگه؛ میتونه تخلیه و تخریب کنه!» رو این روزا از زبون خیلی‌ها شنیدم. چجوری انقدر راحت میتونیم این جمله رو بگیم؟ داریم درمورد یه سری سازه و آوار صحبت نمی‌کنیم، داریم درمورد یه سری زندگی صحبت میکنیم!

قطعاً مشکلات اقتصادی با استفاده درست از ظرفیت‌های کشور حل خواهد شد

رهبر انقلاب اعتمادبه‌نفس ورزشکارانِ جانباز و معلول به‌ویژه بانوان ورزشکار را در دفاع از ارزش‌های دینی و ملی خود، اقدامی بسیار برجسته و ستودنی خواندند و گفتند: پرچم‌داری کاروان ورزشی ایران به وسیله‌ی یک بانوی دارای حجاب چادر و یا اقامه‌ی نماز جماعت و حضور در نماز جمعه، به معنای ایستادن یک‌تنه در مقابل تهاجم بی‌بندوباری و ولنگاری روزافزون دنیا و کم نیاوردن در مقابل این هجوم است.

مهم‌ترین مطالب سرویس

به بهانه قرارداد فاینانسی جدید ایران و برزیل
قراردادهای فاینانس‌ سرکاری دولت روحانی
سود پتروشیمی‌ها از رانت ارزی چقدر است؟
عدم همکاری ارزی پتروشیمی‌ها؛ از انکار تا واقعیت 
شبکه کانون های تفکر ایران با ارسال نامه ای به وزیر نفت مطرح کرد
۵ پیشنهاد برای افزایش جذابیت و اثرگذاری سازوکار عرضه نفت در بورس
رییس هیات‌مدیره صنایع داروهای انسانی مطرح کرد:
دروغ آشکار آمریکایی‌ها درباره عدم تحریم دارویی ایران
حاشیه انتشار لیست اعضای هیات مدیره شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون
چند شغله‌های متخلف در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار
تعارض منافع عامل جدی عدم انتشار حقوق‌ها
انتشار داوطلبانه‌ فیش‌ حقوقی؛ مطالبه‌ای برای قانون‌مداری
جلیلی پس از بازدید از نمایشگاه بین المللی معدن:
نمی‌توانند با تحریم و فشار اقتصادی مانع پیشرفت و رشد ملت ما شوند
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین