رئیس اتحادیه باغداران: واردات میوه‌های خارجی بازار را به هم ریخته است

کدخبر: 1001050

شادلو در گفتگو با «نسیم» افزود: با اینکه میوه کافی در بازار وجود دارد واردات صورت می‌گیرد؛ پرتقال‌های قاچاقی موجود در بازار کیفیتی بسیار پایین دارد

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: هیچ کشوری از نظر تنوع میوه با ایران برابری نمی‌کند، شاید بتوان گفت که تنها امریکا است که از نظر اقلیمی برای تولید میوه شباهتی با ایران دارد که آن هم از نظر کیفیت میوه به پای ایران نمی‌رسد، در چنین شرایطی هیچ توجیهی برای واردات و استفاده میوه‌های کشورهای دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است که در میزان میوه‌های داخل کمبودی وجود داشته باشد اما همین کمبود هم در حدی نیست که مجبور به واردات باشیم بلکه در حقیقت میزان مصرف داخلی تأمین می‌شود اما میوه به صورت سرریز وجود ندارد.

رئیس اتحادیه باغداران با بیان این مطلب که واردات میوه نه توجیه قیمتی و نه توجیه کیفیتی دارد به نسیم گفت: یک زمان عده‌ای از صادرات کردن محصولات ایرانی بسیار توانمند و سرمایه دار شدند و به دلیل اختلاف قیمتی که در داخل با خارج از کشور به خاطر تفاوت ارز وجود داشته، توانسته‌اند سودآوری زیادی به دست آورند، امروز همین افراد این سودآوری را در گرو واردات میوه می بینند.

وی تأکید کرد: واردات میوه هرگز نمی‌تواند هیچ گونه تعادلی در بازار داخلی ما ایجاد کند بلکه باعث گرانتر شدن تولیدات داخلی هم شده است. الان هم در بازار شاهد هستیم که همین پرتقال‌هایی که به صورت قاچاق وارد بازار ما شده به شدت بی کیفیت است. چه اشکالی دارد که در مقطعی از زمان به جای پرتقال از کیوی استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه باغداران در پایان خاطرنشان کرد: بازار میوه در ماه رمضان نیز متعادل تر خواهد شد، در حال حاضر نیز میوه‌هایی مانند زردآلو در برخی مناطق وارد بازار شده اما هنوز به مقدار زیاد و عمومی در بازار موجود نیست، از 15 خرداد نیز هلو و آلو وارد بازار خواهد شد.

ارسال نظر: