تاجگردون: استیضاح وزیر آموزش هیچ فایده‌ای برای کشور و فرهنگیان ندارد

کدخبر: 1008949

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت با استضیاح فانی گفت:‌ ‌دولت باید با تغییر رفتار خود و با همکاری با مجلس در جهت حل مشکلات فرهنگیان به ویژه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ تلاش کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، غلامرضا تاجگردون، در مخالفت با طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نمایندگان مجلس در جهت پاسخ به مطالبات جامع فرهنگیان از ابزار قانونی خود یعنی استیضاح استفاده کردند از طرف دیگر این موضوع واضح و مبرهن است که استیضاح حق تمام نمایندگان بوده و باید به آن چه جواب مثبت بوده و چه منفی توجه شود.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرادات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس در رابطه با وضعیت فرهنگیان و حوزه آموزش و پرورش به جا و درست است افزود: اما در کل برای انجام یک استیضاح باید سه هدف وجود داشته باشد که حرکت در جهت بهبود وضع موجود یکی از دلایل منطقی این اقدام است البته استیضاح کنندگان فانی از نخست اعلام می کردند که در صورت استیضاح وزیر هیچ اتفاق بهتری در این وزارتخانه رخ نمی دهد.

وی ادامه داد:‌ جلوگیری از حرکت انحرافی وزیر و پاسخ به رفتار یک دولت یکی دیگراز دلایل استیضاح وزرا است که قطعا استیضاح امروز فانی هیچ یک از این سه اهداف را ندارد و قطعا در صورت استیضاح شدن وزیر مربوطه وضع موجود بهبود پیدا نمی کند.

تاجگردون افزود:‌ در طول تاریخ مجلس بیشترین استیضاح ها استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده حال این سوال پیش می آید که آیا این اقدامات در طول تاریخ وضعیت حوزه آموزش را بهتر کرده است از طرفی دیگر عدم نگاه سیستمی به نظام آموزش و پرورش موجب می شود که نگاه سطحی جایگزین آن گردد که قطعا این موضوع پاسخ مناسبی به احساسات و دغدغه فرهنگیان نیست همچنین استیضاح امروز نتیجه نخواستن دیروز و نتوانستن امروز است.

وی با بیان اینکه مجلس قطعا همواره در کنار فرهنگیان است تصریح کرد: نمایندگان می دانند که وضعیت معیشتی فرهنگیان چگونه است حال با این وضعیت آیا ما به آنها باید بگوییم چون نمی توانید وضع رادرست کنید بیایید وزیر را استیضاح کنید.

تاجگردون با تاکید بر اینکه هدف استیضاح وزیر آموزش و پرورش جلوگیری از یک انحراف جدی در عملکرد وی نیست گفت: در این رابطه این سوال پیش می آید که آیا عملکرد فانی به گونه ای بوده که ازجهت اقتصادی، اجتماعی و عملکردی منحرف شده است؟ آیا به وزیر امکانات داده ایم که حال آن را جستجو می کنیم از این رو قطعا این موضوع باید مطرح شود که ظرف بودجه و امکانات کشور در حوزه آموزش همین است البته فرهنگیان نیز مطالباتی دارند که باید به آن پرداخته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه دولت و مجلس هر دو در بهبود وضع آموزش و پرورش نقش دارند گفت: قطعا باید متناسب با سهم وزیر از او سوال کرد حال این سوال پیش می آید که آیا مجلس و دولت نقشی در بهبود این حوزه داشته اند؟ سهم وزیر در این حوزه چقدر است؟ در این رابطه تا آخرین ریال اعتبارات صندوق توسعه ملی را خورده ایم و حتی برای بهبود این حوزه سهم آموزش را در بودجه یک درصدبالا برده ایم اما متأسفانه هیچ اتفاقی نیافتاده است.

وی ادامه داد:‌ براساس آمارها از صد در صد میزان اعتبارات اختصاصی به وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه حدود 110 درصد پرداختی داشته است از این رو در شرایط کنونی مجلس و دولت باید سعی کنند که این فشارها در حوزه آموزش کمتر شود.

تاجگردون با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایط کنونی یک فرصت برای بهبود این حوزه است تصریح کرد:‌ در شرایط کنونی نباید بگوییم که یک گروه مقابل فرهنگیان و یک گروه مدافع فرهنگیان هستند بلکه باید دولت مطالبه مجلس که همان دغدغه فرهنگیان است را بشنود دولت باید نگرش خود را برای حل مشکلات این جامعه تغییر دهد.

وی با اشاره به اظهارات مطرح شده درباره اعتبارات اختصاصی به حوزه سلامت افزود: چرا برخی ها حوزه بهداشت را در مقابل حوزه آموزش قرار می دهند البته مجلس در آن دوران با توجه به وضعیت نامطلوب حوزه سلامت یک در صد از مالیات بر ارزش افزوده را به این بخش اختصاص داد از این رو در شرایط کنونی تقابل دو بخش سلامت و آموزش به صلاح کشور نیست.

تاجگردون در تشریح اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر گفت:‌ براساس آمارها سهم حوزه آموزش از اعتبارات در سال 92، 9.7 درصد، سال 93، 10.7 درصد، سال 94، 11.2 درصد بوده است که این نشان دهنده آن است که سهم حوزه آموزش از سال 92 تا 94 دو درصد افزایش پیدا کرده است از طرف دیگر مجلس در سال جاری حدود 2 هزار و 477 میلیارد تومان از بخش های مختلف بودجه را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده است همچنین سرانه مدارس تا دو سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان بود که امسال این اعتبار به 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه استیضاح امروز فانی پاسخی به رفتار دولت یازدهم نیست گفت: اخیرا مجلس وزیر علوم را استیضاح کرد، مجلس با این اقدام به دنبال ارسال یک علامت به دولت بود همچنین در دولت احمدی نژاد مجلس وزیر کار این دولت را استیضاح کرد که این اقدام در پاسخ به رویکرد دولت دهم صورت گرفت حال این موضوع واضح است که در استیضاح فانی مجلس هیچ بهره ای برای پاسخ دادن به دولت نمی برد.

تاجگردون افزود: ‌دولت باید با تغییر رفتار خود و با همکاری با مجلس در جهت حل مشکلات فرهنگیان به ویژه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 تلاش کند از طرفی دیگر فانی در عالم امروز که پر از سیاست است یک عیب دارد و آن این است که وی شومن و خالی‌بند نیست حال من خواهش می کنم که به خاطر شخصیت وی که رفتار و اخلاق فرهنگی دارد توجه کنیم.

ارسال نظر: