توافق هسته‌ای، "قیمت نفت" را بیچاره می‌کند

کدخبر: 1013589

شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا با بررسی این موضوع که توافق هسته ای با ایران چه تغییری در بازار نفت ایجاد می کند نوشت: قیمت نفت خام آمریکا در سه ماهه پایانی۲۰۱۵ ممکن است به زیر ۵۰ دلار برسد

پس از هفته ها مذاکره، تمدید ضرب الاجل ها، تهدید به ترک مذاکرات و وعده و وعیدها برای حل موضوعات اختلافی باقیمانده، ظاهرا توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در حال به دست آمدن است.
6 قدرت جهانی از جمله آمریکا در حال نگارش متن توافقی هستند که به اکثر تحریم های اقتصادی علیه ایران خاتمه خواهد داد و در مقابل برنامه هسته ای این کشور را محدود خواهد ساخت.
در شرایطی که تاثیر ژئوپلتیک چنین توافقی هنوز مشخص نیست، قیمت های جهانی نفت در روز های اخیر به توافق احتمالی واکنش نشان داده اند. پیش بینی رسیدن به توافق در مذاکرات وین قیمت ها را مدام پایین آورده است.
البته قیمت نفت ماه هاست که در حال کاهش یافتن است. بالا رفتن عرضه به دلیل افزایش تولید نفت شیل در آمریکای شمالی بیش از یک سال است که بر قیمت ها فشار می آورد. کند شدن روند رشد اقتصادی در چین و نگرانی ها در مورد یونان و آینده حوزه یورو نیز در کاهش کلی قیمت ها موثر بوده است.
اکنون تحلیلگران به صورت جدی در این اندیشه هستند که عرضه بیشتر نفت ایران به بازار جهانی چه مفهومی می تواند برای تجار و مصرف کنندگان داشته باشد.
ایران در حال حاضر روزانه حدود 1.3 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند که پایین تر از 2.2 میلیون بشکه ای است که پیش از تشدید تحریم ها صادر می کرد.
ماه گذشته، وزیر نفت ایران گفت، کشورش می تواند در طی یک ماه پس از لغو تحریم ها، 500 هزار بشکه در روز نفت بیشتر به بازار صادر کند و در طی 6 ماه پس از آن زمان یک میلیون بشکه دیگر به صادرات خود بیافزاید. وی اضافه کرده بود، تولید بیشتر «تاثیر منفی ای» بر بازار جهانی نفت نخواهد داشت.
جف موور، مدیر بخش اخبار نفت موسسه پلاتز در این باره گفت، اگر و وقتی توافق هسته ای ایران به دست آید، متغیرهای حل نشده بسیاری وجود دارد که هر کسی بخواهد روند حرکت آینده بازار را به دقت پیش بینی کند، باید آنها را مورد توجه قرار دهد.
برای مثال، آیا اگر ایران صادرات نفت خود را افزایش دهد، اوپک تصمیم به کاهش میزان تولید خود خواهد گرفت؟ موور با اشاره به خبر مربوط به رسیدن رقم تولید نفت عربستان به 10.56 میلیون بشکه در روز در ماه گذشته میلادی می افزاید: «تا اینجای کار به نظر نمی رسد که آنها خیلی علاقه ای به این کار داشته باشند.»
با توجه به اینکه رقم هر دو شاخص نفتی در حال نزدیک شدن به 50 دلار است، بانک آمریکا مریل لینچ اخیرا پیش بینی کرده که قیمت نفت خام آمریکا در سه ماهه پایانی سال «ممکن است به زودی به زیر هدف گذاری 50 دلاری ما برسد.»
موور در عین حال می گوید، حتی اگر ایران شروع به تزریق نفت بیشتری به بازار کند، ارتباط مستقیمی بین نفت خام و قیمت بنزین در جایگاه های عرضه سوخت وجود ندارد.
وی اضافه می کند: «بازار بنزین عناصر پایه ای خاص خود را دارد... در حالی که ما شاهد کاهش قیمت نفت خام بودیم، قیمت بنزین همچنان بالا بود. عناصر دیگری نیز هستند که در بازار بنزین تاثیرگذارند، (مثل) تقاضای بالا برای بنزین یا اختلال در عرضه.»
ارسال نظر: