صادرات نفت ایران پس از اجرا شدن توافق چه می‌شود؟

کدخبر: 1013839

بانک "مورگان استنلی" با اشاره به لغو تحریم نفتی ایران در پی اجرایی شدن توافق هسته ای اعلام کرد: بیشترین پیش بینی حاکی از افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت ایران تا نیمه اول سال ۲۰۱۶ است

یک روز پس از اینکه توافق جامع هسته ای منعقد شد، با توجه به اینکه سرمایه گذاران پی برده اند که افزایش صادرات نفت ایران زمان خواهد برد، قیمت نفت افزایش یافته است اما این افزایش هر چقدر با تاخیر هم باشد، به هر حال به فزونی عرضه در بازار خواهد افزود.
بر اساس توافق منعقده، تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران برداشته خواهد شد.
ریچارد نفیو، کارشناس مسائل تحریم و بازار انرژی در موسسه گلوبال انرژی پالیسی گفت: «نفت جدید صادراتی ایران تا سال 2016 روانه بازار نخواهد شد و احتمالا کمتر از آن مقداری خواهد بود که تحلیلگران خوش بین پیش بینی می کنند.»
«ارزیابی من افزایش 300 تا 500 هزار بشکه ای نفت ایران در 6 تا 12 ماه پس از شروع اجرایی شدن توافق است.»
بانک مورگان استنلی هم گفت، بیشترین پیش بینی حاکی از افزایش 500 تا 700 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران تا نیمه اول سال 2016 است.
به گزارش رویترز، ایران، به عنوان یکی از اعضای اوپک قبل از تشدید تحریم ها، در بیشترین مقدار حدود 3 میلیون بشکه نفت صادر می کرد، اما این رقم در 2 سال و نیم گذشته به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته است.
فارغ از این مسئله که افزایش صادرات نفت ایران به میزان قبل از تحریم ها زمان خواهد برد، پیش بینی افزایش عرضه نفت در کنار رسیدن رشد اقتصادی چین به پایین ترین رقم از بحران 09/2008 تاکنون، بدان معناست که قیمت نفت احتمالا در آینده ای قابل پیش بینی همچنان پایین باقی خواهد ماند. حتی بدون جهش تولید نفت ایران، همین حالا هم روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت مازاد بر نیاز در بازار وجود دارد.
قیمت نفت در طی یک سال گذشته و به دلیل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و همچنین بالا رفتن میزان تولید اوپک و روسیه به نصف کاهش یافته است.
در چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان و دومین اقتصاد بزرگ دنیا، نرخ رشد در حال پایین آمدن است و نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه عطش خرید انرژی شروع به فروکش کردن خواهد کرد. دیگر بخش های آسیا نیز در حال نمایان کردن نشانه هایی از ضعف اقتصادی هستند.
ارسال نظر: