مصباحی مقدم: نتایج مذاکرات هسته‌ای متعلق به ملت ایران است

کدخبر: 1014149

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: نتایج مذاکرات هسته‌ای پس از این که به تایید نهایی برسد متعلق به ملت شریف ایران است و دستاورد یک جناح یا گروه خاص نیست

به گزارش «نسیم»، غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه ‌های نماز جمعه امروز پایتخت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین، با بیان اینکه به فضل الهی این مذاکرات بعد از 23 ماه به نتایج اولیه دست یافت، تاکید کرد: البته باید نتیجه توافق در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد تا خطوط قرمز و چارچوب‌های تعیین شده در متن نهایی منظور شود.

وی افزود: مجلس رأی و نظرش را درباره توافق وین اعلام خواهد کرد تا سپس اقدامات بعدی درباره فعالیت هسته‌ای ایران انجام شود و امیدواریم این توافق، سرفصلی برای حرکات بعدی جمهوری اسلامی ایران باشد که حاصل 37 سال مقاومت ملت ایران است.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: انرژی هسته‌ای نتیجه حدود 20 سال فعّالیت ایران است و مذاکره‌کنندگان ما نیز با دست پر و از موضع قدرت توانستند به مذاکره با 6 قدرت جهانی بپردازند.

وی ادامه داد: موفقیت‌های دانشمندان هسته‌ای ما در غنی‌‌سازی 20 درصد و افزایش تعداد سانتریفیوژها به 19 هزار، پشتوانه محکمی برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود تا بتوانند با دست پر وارد مذاکرات شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بعضی از رسانه‌ها درصدد مصادره کردن این موفقیت‌ها هستند، خاطرنشان کرد: نتایج این مذاکرات بعد از تأیید نهایی، متعلق به ملت شریف ایران است و دستاورد یک جناح و یا گروه خاصی نیست.

وی دولت را نماینده کل ملت ایران دانست و اظهار داشت: همه باید بدانند این مذاکرات از دولت قبل آغاز شد و تقاضای مذاکره هم از ناحیه دولت آمریکا بود و رئیس جمهور آمریکا تقاضا کرد مذاکرات هسته‌ای با ایران انجام شود و یکی از مسئولان محترم منطقه را به‌عنوان واسطه فرستاد.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: کار این دولت و مذاکره‌کنندگان بسیار مثبت بود و از دانشمندان هسته‌ای نیز تقدیر می‌کنیم و به روح شهدای هسته‌ای درود می‌فرستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی برای مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی‌های بیگانگان و تأثیرگذاری نظام سلطه طراحی شده است.

وی ادامه داد: نظام سلطه می‌خواهد کشورهایی که مطابق باب میل آنها عمل نمی‌کنند را تحت فشار قرار دهد و تسلیم کند و برای تسلیم کردن هم قطعاً هم یکی از روش‌ها تحریم است، ولی اقتصاد مقاومتی بحثی منحصرا مربوط به تحریم‌ها نیست.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: ایران ظرفیت‌های اقتصادی بسیار گرانبهایی دارد، از نیروی انسانی گرفته تا معادن و مخازن زیرزمینی. ایران در دهه‌های مختلف، صادرکننده غلات بوده است و این ظرفیت‌ها را باید مورد استفاده قرار دهیم و باید به سمت سرمایه و فناوری های خاص برویم. اقتصاد مقاومتی اقتصادی برای همیشه‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران است و نه تنها برای شرایط تحریم.

وی با اشاره به تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی، گفت: یونان کشوری است که سیاست اقتصاد ریاضتی را اجرا می‌کند، بدهی سنگین و عدم قدرت پاسخگویی به این بدهی در کشور یونان نشان می‌دهد که این کشور حتی در یک دهه آینده هم نمی‌تواند از شرایط فعلی خارج شود، یونان ۳۴۰ میلیارد دلار بدهی غیرقابل تسویه دارد درحالیکه ایران حتی یک دلار بدهی عقب‌مانده ندارد.

این نماینده اقتصاددان مجلس با تأکید بر اینکه ایران ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد که در خارج از کشور در حساب‌های بانک مرکزی است، تصریح کرد: برخی گفته‌اند منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور ۳۹ میلیارد دلار است که باید گفت این رقم تنها بخشی از منابع ارزی ماست که در خارج از کشور است چون ما مطالبات بانک مرکزی را هم داریم، در طول مدتی که تحریم بودیم و نمی‌شد ارز وارد کشور کرد، تمام درآمدهای نفتی ایران تبدیل به درآمدهای بانک مرکزی شده است.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی هم که در سال ۸۸ به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد هم‌اکنون حدود ۷۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که در حساب‌های بانک مرکزی است، پس نه تنها جمهوری اسلامی ایران هیچ بدهی عقب‌مانده‌ای ندارد بلکه مطالبات گسترده‌ای داریم که باید همه آنها را مدنظر قرار دهیم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که ما باید اتکای بودجه سالانه را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم، یادآور شد:‌ در سال ۹۴ به‌دلیل تحریم‌ها، میزان اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یافت و ۲۴ میلیارد دلار اتکا به نفت را درنظر گرفتیم که این رقم با زمانی که ۸۰ میلیارد دلار اتکا به درآمدهای نفتی داشتیم بسیار تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه نفت سرمایه ملی است، گفت:‌ در شرایط تحریم توانستیم فناوری هسته‌ای را به این نقطه برسانیم، با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای به نتایجی رسیده است و توافق وین بین ایران و 1+5 امضا شده است اما باز هم نباید شرایط اقتصاد مقاومتی را پایان‌یافته ببینیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین خاطرنشان کرد: سیاست اقتصاد مقاومتی باید استمرار داشته باشد تا بتوانیم به اقتصادی دست یابیم که ضربه‌پذیری اقتصاد ما را از بین ببرد و فرصت تحریم را از دشمن را بگیرد، رشد پویا یعنی رشدی که دائماً و به‌صورت جهشی اقتصاد ما را به پیش ببرد و ارتقاء دهد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اقتصاد پویا و درحال رشد کشور چین، گفت: چین در آستانه دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی جهان است چون بنا را بر این گذاشته که مصرف‌شان را با ضریب کمتری نسبت به رشد اقتصادی‌شان بالا ببرند و رفاه را با نرخ کمتری افزایش دهند و تا می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

مصباحی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم کیفیت تولید کالای ایرانی همراه با قیمت مناسب افزایش یابد تا مردم کالای ایرانی مصرف کنند و نرخ رشد اقتصادی ما افزایش یابد، همه ما باید بدانیم برای توسعه و رونق کشور نیازمند رویکرد جهادی در همه عرصه‌ها هستیم، چون با روحیه جهادی است که می‌توانیم به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

ارسال نظر: