راغفر: درباره تبعات منفی رشد ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در این ۲۳ ماه به دولت هشدار می‌دهم

کدخبر: 1014904

این اقتصاددان در گفتگو با «نسیم» افزود: در دو سال اخیر ۸۰۰ هزار میلیارد نقدینگی در خدمت فعالیت‌های ربوی و سفته بازی قرار گرفته است/ تورم واقعی با چیزی که اعلام می‌شود متفاوت است

حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفتگو با نسیم با خطرناک توصیف کردن رشد 300 هزار میلیارد تومانی نقدینگی اظهار کرد: خالص دارایی‌های خارجی، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دو سال اخیر افزایش یافته و این مسئله به شتاب رشد نقدینگی افزوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم دیگر در رشد نقدینگی نبود چشم انداز روشن پیشروی اقتصاد ایران و همچنین قفل شدن منابع به دلیل رکود است، زیرا بخشی از این نقدینگی در اختیار مردم است و مردم هم به دلیل بالا بودن تورم قدرت خرید خود را از دست داده اند. وی تاکید کرد: درباره تبعات منفی رشد 300 هزار میلیاردتومانی نقدینگی در این 23 ماه به دولت هشدار میدهم.

کاهش فرصتهای سرمایه گذاری نقدینگی را در 700 روز اخیر افزایش داده است

این اقتصاددان افزود: در بخشهای مختلف کشور با مشکل تقاضا رو به رو هستیم، زیرا فرصتهای سرمایه گذاری در 700 روز اخیر کاهش یافته اند و منابع ناشی از نقدینگی وارد چرخه تولید نمی شوند.

راغفر در خصوص آثار نقدینگی بر اقتصاد کشور به نسیم عنوان کرد: نقدینگی به خودی خود مشکل ندارد،به شرطی که به سمت تولید برود، ولی متاسفانه جهت نقدینگی در کشور ما مناسب نیست، زیرا در کشوری مانند آلمان نقدینگی دو و نیم برابر تولید ناخالص ملی است، اما چون نقدینگی در تولید به کار گرقته می شود آثار مخرب ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما نقدینگی در خدمت فعالیت ربوی و سفته بازی قرار گرفته است، که این چیزی جز افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال ندارد و رکود را تشدید می کند.

این استاد دانشگاه گفت: امیدواریم بعد از لغو تحریمها فضای موجود تا حدی شکسته شود و منابع نقدینگی بتواند وارد فعالیتهای اقتصادی شود، زیرا متاسفانه نقدینگی در حال حاضر در فعالیتهای غیر مولد است و در آنجا می تواند با سرعت زیادی خود را باز تولید کند.

راغفر به تشریح ارتباط میان رشد نقدینگی و تورم در شرایط فعلی پرداخت و به نسیم عنوان کرد: نقدینگی فعلی تورم ایجاد می کند اما نسبت آن با گذشته متفاوت است، زیرا اثر تورم واقعی با نرخهای اعلام شده، در زندگی مردم متفاوت است.

وی افزود: در حال حاضر رشد تورم کاهش پیدا کرده ولی بخش قابل توجهی از آن به این دلیل است که قدرت خرید مردم و ظرفیت تقاضای مردم کاهش پیدا کرده و همه منتظرند آثار به نتیجه رسیدن مذاکرات رادر زندگی خود ببیننند.

این اقتصاددان تصریح کرد: شاید رفع ابهام از توافق هسته ای بتواند جهت گیری نقدینگی را به صورت فعالیتهای تولیدی ببرد و چرخه اقتصاد کشور را از رکود خارج کرده و قدرت خرید مردم را قدری بالا ببرد، بنابراین منوط کردن حل مشکلات اقتصادی به رشد لغو تحریمها به نقدیگی شتاب بخشیده است.

بنگاههای کوچک و متوسط از چرخه دریافت وام خارج شده اند

راغفر در خصوص افزایش بدهی بانکهای تجاری به بانک مرکزی در دو سال اخیر گفت: بخش عمده ای از منابع بانکها در دیون معوقه بانکها قفل شده، بنابراین بانکها برای فعالیتهای خود نیاز به استقراض از بانک مرکزی هستند که نرخ سود بالایی دارد، یا باید از طریق استقراض بین بانکی صورت بگیرد که بتوانند منابع را تجمیع کنند.

وی بیان کرد: امکان تداوم بدهی بانکهای تجاری از بانک مرکزی وجود ندارد چون نرخ سود وامهایی که این بانکها از بانک مرکزی می گیرند بسیاربالاست، که این باعث می شود که بانکها وجوه خود را فقط به افراد خاص و یا بنگاههای خاصی که بتوانند این وجوه را استقراض کنند بدهند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بنابراین بنگاههای کوچک ومتوسط که توان پرداخت این وجوه را ندارند، زیرا توان پرداخت این وجوه را ندارند، بر همین اساس در حین افزایش نقدینگی تولید در کشور با مشکل مواجه شده است.

ارسال نظر: