عضو مجمع تشخیص مصلحت: مسئولان پس از جمع‌بندی مذاکرات اقتصاد مقاومتی را فراموش نکنند

کدخبر: 1016524

ایروانی افزود: باید همه برنامه‌ها و تلاش‌ها به سمتی باشد که اقتصاد ما از حالت تک محصولی و تکیه آسیب‌پذیر بر فروش نفت خام نجات پیدا کند که به معنی درمان بیماری هلندی اقتصاد ایران است

به گزارش «نسیم»،‌ محمدجواد ایروانی در گفتگو با رادیو اقتصاد، با بیان اینکه اقتصاد ایران همواره تحت تاثیر بیماری هلندی (تکیه آسیب پذیر به درآمدهای نفتی ) قرار داشته است ، گفت: باید همه تلاش کنند در دوره جدید اقتصاد کشورمان را از این بیماری مزمن نجات دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متاسفانه ساختار اقتصادی کشور به دلیل رانت هایی که در واردات و ارزهای چند نرخی وجود دارد و همچنین ساده بودن فرایند کار ، به واردات اشتیاق بیشتری داشته است که باید این علاقه و اعتیاد به واردات را تغییر دهیم.

وی گفت: در دوره جدید که به جمع بندی مذاکرات هسته ای رسیده ایم هرگز نباید اقتصاد مقاومتی را فراموش کنیم بلکه این سیاست ها را جزء ذات اقتصاد ایران بدانیم تا حضور مقتدر در اقتصاد منطقه و جهانی داشته باشیم.

ایروانی اظهار داشت: این روزها علاقه شرکت های خارجی برای حضور در بازارهای اقتصادی ایران بیشتر شده است که در حوزه خودروسازی و صنعت نفت و گاز می توان مشاهده کرد اما باید همه برنامه ها و تلاش ها به سمتی باشد که اقتصاد ما از حالت تک محصولی و تکیه آسیب پذیر بر فروش نفت خام نجات پیدا کند که به معنی درمان بیماری هلندی اقتصاد ایران است.

وی افزود: همچنین باید اقتصاد ایران چند محصولی تر شود تا بتوانیم در 10سال آینده به اهداف سند چشم انداز بیست ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران برسیم و در منطقه هدف به جایگاه برتر دست پیدا کنیم.

وی افزود: بازارهای کشورهای همسایه هم برای ایران و هم برای دیپلماسی اقتصادی کشورمان فرصت خوبی است ومی توانیم همکاری های خارجی را در این فضا توسعه دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همه سیاست ها و برنامه های کشور باید بر اساس این مولفه ها تنظیم شود و فراموش نشود که سه ویژگی عمده اقتصاد مقاومتی شامل مردمی کردن اقتصاد، توسعه ارزش ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

وی گفت: اگر ساخت درونی قدرت در حوزه اقتصاد تقویت شود به تولید ثروت و رشد مداوم و بلند مدت کشور کمک می کند و هدف اقتصاد مقاومتی هم شامل اصلاح ساختار اقتصاد کشور، آینده نگری و توانمند شدن و استحکام ساخت درونی اقتصاد کشور است. اقتصاد مقاومتی یک مکتب جدید اقتصادی است که جامعیت و رشد یافتگی آن در سایر رویکردها و مکاتب اقتصادی دیده نمی شود.

ارسال نظر: