واکنش عضو اتاق بازرگانی به تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا؛ ذوق زده نشوید

کدخبر: 1018419

لاهوتی در واکنش به تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا به «نسیم» گفت:آنها ترجیح می‌دهند کالای خود را در بازار ایران بفروشند؛ اگر دولت ورود هیات‌‌های اقتصادی خارجی را مدیریت نکند، بیکاری افزایش پیدا می‌‌کند

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با «نسیم» و در رابطه با احتمال ایجاد اتاق بازرگانی ایران- آمریکا گفت: با شرایط پیش بینی شده نه باید ذوق زده بود و نه باید با بدبینی مسائل را نگریست بلکه باید از شرایط پیش آمده به نفع اقتصاد ملی استفاده کرد.

وی تأکید کرد: هیچ فرد منصفی نمی‌تواند منکر این موضوع باشد که بعد از انجام توافق و با توجه به حضور گسترده هیئت‌های تجاری در کشور اگر ما نتوانیم از این فرصت‌ها به نفع کشور استفاده کنیم قطعا خودمان با دست خود این فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کرده‌ایم.

عضو اتاق بازرگانی گفت: فرصتی که برای ما ممکن است به وجود بیاید جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنایع کشور و با توجه به ظرفیت داخلی است، اگر دولت بتواند حضور و نشست‌های هیئت‌های خارجی را مدیریت صحیح کند تا این‌ها سرمایه گذاری مشترکی داشته باشند دانش فنی به کشور منتقل شده و اشتغال ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: با آمدن سرمایه‌گذاران جدید باید سعی شود تا تولیدات با کیفیت و با استانداردی در جهت صادرات تولید شود تا با ایجاد خطوط جدید بتوانیم بهره وری را افزایش دهیم، اگر این فاکتورها رعایت شود، تولیدات صادارت محوری تشکیل خواهد شد که برای ما فرصت است.

وی اضافه کرد: اگر دولت نتواند چنین شرایطی را فراهم کند و این فرصت تبدیل به سرمایه‌گذاری مشترک نشود، قطعا در داخل تقاضا برای کالای خارجی وجود خواهد داشت، لذا همین شرکت‌ها و هیئت‌هایی که امروز آمادگی سرمایه گذاری را دارند، اگر ببیند که استانداردهای لازم چه از نظر قوانین و چه از نظر امتیازگذاری مذاکرات نتوانستیم به دست بیاوریم به فروش کالاهای خود رو خواهند آورد.

لاهوتی به خبرنگار نسیم توضیح داد: ترجیح آن‌ها هم همین است و این در حقیقت تهدید بزرگی برای ما خواهد بود زیرا ممکن است به جایی برسیم که برای برآورده کردن تقاضا منافع تولیدمان نیز به خطر بیفتد.

عضو اتاق بازرگانی اضافه داشت: با توجه به مطالب مطرح شده ذوق زدگی و از طرفی احساسی برخورد کردن کار درستی نیست، عده ای نیز می‌اندیشند که این افراد با حضور در ایران ممکن است منافع کشورمان را به نفع خود استفاده کنند. قطعا اگر دولت مدیریت لازم را داشته باشد این گونه نخواهد شد زیرا در معادلات تجاری حتما باید شرایط برد- برد حاصل شود.

وی ادامه داد: در خصوص اتاق بازرگانی ایران- آمریکا آن چه که من به عنوان یکی از اعضا هیئت نمایندگان تهران و ایران مطلع هستم، این است که چنین صحبت‌هایی که گاهی در داخل کشور و گاه از طرف گروه‌های ایرانی که در خارج از کشور و در آمریکا هستند گفته می‌شود، به طور جدی در اتاق‌های بازرگانی مطرح نشده است.

وی بیان داشت: در حقیقت هنوز ایجاد اتاق مشترک ایران- آمریکا به طور رسمی به عنوان یک دستور در کار اتاق بازرگانی قرار نگرفته است، البته این بدان معنا نیست که ما از این شرایط استفاده نکنیم. زیرا اتاق مشترک می‌تواند باعث روابط خوب تجاری باشد.

وی افزود: در هیچ دوره ما مانعی برای روابط اقتصادی نبودیم، الان هم اگر آمریکا بعد از توافق و رفع تحریم‌ها مسیر اقتصادی بین دو کشور را باز کند، عملا امکان ایجاد اتاق مشترک نیز وجود خواهد داشت. اما در صورت نبود روابط اقتصادی، وجود اتاق مشترک نمی‌تواند کمکی به این موضوع کند.

ارسال نظر: