عسکری: رفتن وکیلی ربطی به اعتراض اصناف نداشت

کدخبر: 1023648

رئیس سازمان مالیاتی افزود: وی یکی از نیروهای کارآمد سازمان بود که از چند ماه قبل درخواست خود را برای بازنشستگی زودهنگام به من داده بود اما من به آن را به تعویق انداخته بودم ولی دیگر چاره‌ای جز پذیرفتن نداشتم

به گزارش «نسیم» رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر این‌که برخی اصناف در پرداخت مالیات و شفافیت بر درآمدشان سختی‌های بیشتری دارند، گفت: طلافروشان، پارچه‌فروشان، فروشندگان لوازم خانگی، سنگ‌فروشان و آهن‌فروشان جزو این دسته هستند.

علی عسکری در حاشیه مراسم جشنواره فرهنگ مالیاتی با اشاره به این‌که برخی از این فروشندگان نسبت به فعالیت‌شان مالیات کمتری می‌دهند، اظهار کرد: البته به این معنا نیست که تمام فعالان این اصناف فراریان مالیاتی باشند بلکه در این اصناف نیز مودیانی هستند که سازمان هیچ‌گونه مشکلی با آنها ندارد. وی با اشاره به این‌که بیشترین فرار مالیاتی در شهر تهران صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: این امر طبیعی است چون فعالیت‌های اقتصادی در شهر تهران بیشتر و تشخیص آن نیز دشوارتر است. رفتن وکیلی ربطی به اعتراض اصناف نداشت رییس سازمان امور مالیاتی در ادامه در پاسخ به این‌که آیا درخواست بازنشستگی زود هنگام وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم این سازمان ارتباطی با اعتراض اصناف داشته است؟ ضمن رد این مساله، تصریح کرد: وی یکی از نیروهای کارآمد سازمان بود که از چند ماه قبل درخواست خود را برای بازنشستگی زودهنگام به من داده بود اما من به آن را به تعویق انداخته بودم ولی دیگر چاره‌ای جز پذیرفتن نداشتم. عسکری همچنین با اشاره به وصول 25 هزار میلیارد تومان مالیات طی پنج ماه نخست سال جاری و تحقق 84 درصدی مالیات‌ها در این مدت عنوان کرد: قانون مالیات‌های مستقیم از سال آینده اجرایی خواهد شد و مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز گواهی مربوط به دریافت این مالیات را دارند. معاون وزیر اقتصادی و دارایی در ادامه درباره‌ وضعیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های لیزینگ در اعتراض به این شرکت‌ها به این مساله تصریح کرد: لیزینگ‌ها بابت فروش خودرو مالیات بر ارزش افزوده نمی‌دهند بلکه بابت خدماتشان این مالیات را می‌دهند. رییس سازمان امور مالیاتی در این باره اظهار کرد: ما 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده اتومبیل را از کارخانه‌ها می‌گیریم و اگر لیزینگ‌ها بابت اتومبیل مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند، به ما گزارش دهند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مساله‌ ایجاد بانک اطلاعاتی از سوی سازمان امور مالیاتی برای تشخیص پردرآمد‌ها در اصلاحیه قانون مالیات مستقیم حذف شده است؟ گفت: این ماده حذف نشده بلکه مفاد آن اصلاح شده است و در چارچوب نظام‌مندی در قانون جدید سازمان مالیاتی موظف است اطلاعات نظام مالیاتی را در پایگاه خود ثبت و نگهداری کند. عسکری خاطر نشان کرد: دستگاه‌هایی که نقش حاکمیتی دارند می‌توانند در صورت داشتن حکم از این پایگاه اطلاعاتی استفاده کنند. مالیات تنبیه اجتماعی نیست رییس سازمان امور مالیاتی در سخنرانی خود در مراسم جشنواره فرهنگ مالیاتی نیز تاکید کرد: باید این نگاه که مالیات دادن تنبیه اجتماعی است، تغییر کند چراکه مالیات فرصت را برای نسل‌های آینده جهت فعالیت و اشتغال ایجاد می‌کند. عسکری اظهار کرد: نظام مالیاتی ایران از نظام ترکیه 20 سال و از نظام‌های مالیاتی کشور‌های دنیا 40 سال عقب‌تر است که دلیل آن عدم برنامه ریزی و فرهنگ سازی مالیاتی است. وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های لازم، نرم افزارهای مالیاتی، اصلاح فضای اداری و افزایش نیروی انسانی در سال‌های اخیر عنوان کرد: این کارها در راستای بهبود نظام مالیاتی صورت گرفته است اما یک نظام کارآمد فرهنگ مالیاتی می‌خواهد. رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هنوز فرهنگ قدیمی مالیات ندادن به حکومت در جامعه تغییر نکرده است، ادامه داد: باید این نگاه که مالیات دادن تنبیه اجتماعی است تغییر کند، چراکه مالیات فرصت را برای نسل‌های آینده جهت فعالیت و اشتغال ایجاد می‌کند.

ارسال نظر: