گزارش کامل روز اول نشست سالانه جنبش عدالتخواه دانشجویی

کدخبر: 1023933

حجت‌الاسلام محمدیان: دانشجویان باید ظرفیت‌های خود را در داخل افزایش دهند‌‌/ ابوالقاسم طالبی: هیچ‌کس نمی‌تواند برای انقلاب قیافه بگیرد/ جلیلی: دانشجوی ما نباید سیب‌زمینی باشد

به گزارش «نسیم» به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، اولین روز نشست سالانه جنبش عدالتخواه دانشجویی با حضور حجت الاسلام محمدیان، ابوالقاسم طالبی و وحید جلیلی برگزار شد.

این نشست که با حضور اعزای این تشکل دانشجویی از روز گذشته (12 شهریور) آغاز شد، تا 18 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام محمدیان: دانشجویان باید ظرفیت‌های خود را در داخل افزایش دهند‌‌

حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در افتتاحیه این نشست گفت: انسان‌هایی که بی‌ریشه بزرگ شوند و به شهرت برسند به سرعت ضربه خواهند خورد. به دنبال ریشه‌ها باشید که در روایت‌ها داریم که روز قیامت از انسان‌ها پیرامون عمر و جوانیشان پرسش می‌شود. جوانی و دوران دانشجویی بهترین فرصت برای ریشه دار شدن انسان‌هاست. دنبال عمیق شدن در این زمان‌ها باشید تا اگر ریشه پیدا نکنید نه طوفان بلکه باد کوچک شما را از میان خواهد برد.

وی تصریح کرد: انسان‌های بسیاری بودند که با مبالغ اندک خود را ارزان معاوضه یا فروختند اگر اهل فکر و مطالعه دقت و نقد و پرسش و کنکاش نباشید در آینده احساس می‌کنید که ضرر کرده‌اید.

رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها با بیان اینکه شهرت، ثروت، غضب، خیانت و توهمات و شهوت احساساتی هستند که انسان را می‌برد و در این میان طبق آیه قرآن کسی که می‌خواهد سنگین باشد باید از حق کمک گرفته و اگر وزن شما سنگین شد زندگی شما رو به انسانیت خواهد رفت. در این میان برای سنگین شدن می‌بایست مطالعه کرد. (متن کامل سخنان)

وحید جلیلی: دانشجوی ما نباید سیب‌زمینی باشد

وحید جلیلی در بیست و نهمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: جنبش عدالتخواه در شرایطی به وجود آمد که از هیچ حمایتی برخوردار نبود اما اکنون بیست و نهمین نشست سراسری خود را برگزار می‌کند.

وحید جلیلی نیز در ادامه نشست بیست و نهمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: جنبش عدالتخواه در شرایطی به وجود آمد که از هیچ حمایتی برخوردار نبود اما اکنون بیست و نهمین نشست سراسری خود را برگزار می‌کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در این نشست با اشاره به اینکه دانشجویان در جامعه باید نسبت به توازن اجتماعی و عدالت در جامعه تیزبین و حساس باشند گفت: دانشجوی جامعه ما نباید سیب زمینی باشد بلکه هر لحظه باید در حال رصد جامعه و زنده نگاه داشتن روح عدالتخواهی و نوع دوستی در جامعه باشد.

وی افزود: پرچم عدالتخواهی در جامعه باید دست اقشار عالم و عمیق باشد امروز ما با مقولات گوناگون و گفتمان های مختلف مواجه هستیم گفتمان هایی مانند مفهوم اقتصاد مقاومتی یا جنبش نرم افزاری اما گاهی از اوقات وقتی پای صحبت دانشجویان می نشینیم از ما سوال می پرسند که در کدام یکی از این حوزه کار کنیم.

جلیلی در خصوص مطالبه دانشجویان در این باره گفت: یک پیش فرض ناگفته ای در این خصوص وجود دارد که باعث می شود دانشجویان تک بعدی در یک زمینه پیش بروند دانشجوی فرهیخته جامعه باید هوشیار باشد که همه این گفتمان ها و مفاهیم مورد تاکید رهبری و نسبت منظومه ای با هم ندارند بلکه هر کدام شان به شکل یک موتور جداگانه ظرفیت فعالیت دارند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه نگاه جامعه امروز باید به مفاهیم انقلاب اسلامی و فهمیدن ارتباط این مفاهیم با یکدیگر معطوف شود افزود: محوری ترین شعار انقلاب اسلامی که همه آرمان های انقلاب را می شود در آن جمع کرد استقلال آزادی جمهوری اسلامی است یک دانشجوی انقلابی حداقل باید مفهوم این چهار کلمه و ارتباط آنها را با هم بفهمند زیرا ممکن است فقر ندانستن در این زمینه موجب شود عده ای از یک مفهوم برای زدن مفهومی دیگر سوءاستفاده کنند که نمونه بارز آن را در فتنه ۸۸ شاهد بودیم.

جلیلی با اشاره به اتفاقاتی که در سال ۸۸ به واسطه عده ای سوءاستفاده گر در جامعه رخ داد گفت: آنها قصد داشتند نهادهای اسلامیتی نظام را تحت فشار قرار دهند تا رای مردم را وتو کنند و قصد اصلی آنها عبور از ساختار جمهوریتی نظام بود کسانی که تا گذشته سعی کردند به اسم رای مردم و ساختارهای جمهوریتی به نهادهای اسلامی حمله کنند هیچ عهد اخوتی نه با اسلامیت و نه با جمهوریت بسته اند.

وی در ادامه اظهار داشت: الگوی حکومیتی جمهوری اسلامی مبنی بر استقلال است و استقلال مقابل وابستگی به حکومت های خارجی است.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما در تاریخ تجربه تلخی از وابستگی و عدم استقلال داشته ایم شاید ایران در طول تاریخ به طور رسمی تحت استعمار قرار نگرفته باشد اما هیچ کم از مستعمره نداشته است انقلاب اسلامی از ابتدا با پرچم استقلال خواهی کارش را آغاز کرد چه کسی گفته است مرگ بر آمریکا فقط برای سال ۵۷ به بعد است که من علت این را فقر اطلاعاتی میان دانشجویان و جوانان نسبت به تاریخ انقلاب می دانم.

کارشناس مسائل فرهنگی در این نشست از دانشجویان خواست سخنرانی تاریخی امام را که در ۱۳ آبان سال ۴۳ رخ داده است بازخوانی کنند و در فضای دانشگاه بازتاب دهند.

وی در خصوص این سخنرانی تاریخی عنوان کرد: امام چندین سال قبل از سال ۵۷ درست در ۱۳ آبان سال ۴۳ عنوان کرد تمام گرفتاری های ما از آمریکا است و درست پس از توهین ایشان به آمریکا برای ۱۵ سال از کشور تبعید شدند.

جلیلی افتخار روحانیت شیعه را سرنگونی نظام شاهنشاهی و تبدیل آن به انقلابی همراه استقلال و جمهوریت دانست و افزود: امام نظامی را سرنگون کرد که دنبالش مردم سالاری در ایران حاکم شد.

وی همچنین در ادامه سخنانش به برخی مسائل موجود در بحث انتخابات کشور اشاره کرد و گفت: اقتضای جمهوریت وجود انتخابات و ایجاد رقابت بین گزینه ها و انتخاب آزادانه مردم از میان آنها است. بقای جمهوریت لوازمی دارد که یکی از آنها وجود شرایط مساوی برای طرف هایی است که وارد انتخابات می شوند.

این تحلیل گر مسائل فرهنگی تهدید و خطری که امروز جمهوریت را مورد هدف قرار داده است همین امر عنوان کرد و افزود: ما کما و بیش با این مسئله مواجه شدیم که عده ای می خواهند جلوی رای آزادانه و آگاهانه مردم را بگیرند یعنی به مردم اجازه رای دادن بدهند اما برای تحت تاثیر قرار دادن رای آنها از راه های غیر مشروع استفاده کنند عده ای می گفتند سال ۸۸ بسیاری از روستائیان به این خاطر به فلان کاندید رای دادند که از جانب آن تطمیع شده اند می خواهم بدانم آیا رای با تهدید نیز مشمول این حکم می شود یا نه.

وی ادامه داد: اگر کسی بتواند مردم را تهدید کند که یا به من رای بدهید یا جنگ خواهد شد و یا در تحریم خواهید ماند یکی از بزرگترین اختلال هایی است که در فرآیند دموکراسی در فضای دموکراتیک منطقه خاورمیانه به وجود آمده است.

جلیلی در ادامه عنوان کرد: نظام عربستان بهترین رابطه را با آمریکا دارد عربستانی که مردمش فرق صندوق رای را با کندو نمی دانند! همچنین ما شاهد روابط بسیار خوب آمریکا طی ۳۰ سال اخیر با مصر بوده ایم مصری که حالا همه شاهد شرایط ناهموار آن هستیم. آمریکا از این که ملت های منطقه بخواهند خودشان برای کشورشان تصمیم بگیرند در هراس است و این را بدانید که همه هدف آن گرفتن حق تفکر از مردم است و امروز جمهوری اسلامی در معرض این خطر افتاده است چرا که می خواهند روابط دموکراتیک را به سمت معادلات ناعادلانه ای سوق دهند.

جلیلی با طرح این سوال که چرا بعضی اقتصاد مقاومتی را جدی نمی‌گیرند خاطرنشان کرد: آنها دوست دارند همواره یک کدخدا وجود داشته باشد که منافع سیاسی شان را تامین کند.

وی خطاب به دانشجویانی که در بیست و نهمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی حضور داشتند گفت: شما دانشجویان باید دوباره فریاد استقلال آزادی جمهوری اسلامی را طنین انداز کنید تا ما در جامعه کمتر شاهد این باشیم که جوانان مان دچار شبهه ها و فتنه ها می شوند.

این تحلیل گر مسائل فرهنگی ضمن اشاره به اینکه استقلال مهمترین ضامن جمهوریت در ایران است اظهار داشت: ولایت فقیه همیشه پاسدار رای مردم بوده است حتی وقتی مردم به بنی صدر رای دادند ولایت فقیه کارنامه بسیار روشنی در این زمینه از خود به جای گذاشته است. هدف اینکه عده ای در تلاشند به مشکل تئوریت استقلال در جهان صحه بگذارند در واقع زدن جمهوریت است که اوج محقق شدن این هدف را سال ۸۸ شاهد بودیم.

وی در ادامه افزود: اگر ما وابستگی و نظام ظالم حاکم بر جهان و اینکه کدخداها باید حکومت کنند را بپذیریم یعنی نظام داخلی هم باید کدخدایی اداره شود نه جمهوریتی چیزی که در آمریکا می بینیم ۲۰۰ سال است که قدرت بین دو حزب حابه جا می شود و جالب اینجاست که هیچ کس نمی داند فرق این دو حزب چیست.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال تحمیل این الگو به ایران است و این چیزی است که باید مقابل آن بایستیم و به توده های مختلف جامعه نیز منتقل کنیم.

ابوالقاسم طالبی: هیچ‌کس نمی‌تواند برای انقلاب قیافه بگیرد

در ابوالقاسم طالبی نیز با حضور در نخستین روز از 29‌مین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیان بایسته‌های یک فعال فرهنگی انقلابی اظهار داشت: فردی که می‌خواهد برای انقلاب اسلامی کار فرهنگی انجام دهد باید بنیه خود را قوی کند و این به این معنا نیست که دخترها چادر داشته باشند و پسرها ریش.

وی افزود: اگر افرادی دچار ریزش می‌شوند به این دلیل است که بنیه‌شان قوی نیست پس لازم است که مطالعات تاریخ معاصر و انقلاب داشته باشید. اگر بنیه‌تان قوی نشود فیلم و شعر و قصه‌تان عمیق نیست و با وزیدن هر نسیمی به هر طرف می‌روید.

طالبی ادامه داد: باید راجع به مطلبی که می‌خواهید از آن دفاع کنید باید از بن دندان معتقد باشید و وقتی گفته می‌شود انقلاب اسلامی یا ولایت فقیه باید به شعف بیایید. در اینصورت خدا کمک می‌کند تا فیلمنامه و شعر خوب بنویسید و ذائقه تولید کنید. از جوانی استفاده کنید و روی کتاب، سینما و ادبیات وقت بگذارید تا در موضوعات مختلف کارشناس شوید. اگر عمیق نباشید کارتان خوب از آب در نمی‌آید.

این کارگردان سینما و تلوزیون با تاکید بر اینکه باطن و عمق مطالعاتی بر ظاهر ارجحیت دارد، بیان کرد: مواظب باشید چادر و ریش تبدیل به لباس کار نشود چراکه اگر حقیقی نباشد، رسوا می‌شوید. هر کاری که عمیق باشد، جهاد است از ازدواج خوب تا ساخت فیلم خوب.

این هنرمند با بیان اینکه کیفیت کار بر کثرت کار ارحجیت دارد، عنوان کرد: اگر در تمام عمرتان تنها یک اثر بسازید که مورد قبول حضرت زهرا و حضزت ولی‌عصر باشد، تا زمانی که دنیا باقی‌ست برایتان منشا خیر است پس کار "خوب" کنید که پرکاری نشانه کار خوب نیست.

طالبی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه در عرصه فرهنگ باید چه خطی را پیگیری کرد، بیان داشت: مهمترین خطی که باید در فرهنگ دنبال کرد، همان خط رهبری است. دوران انقلاب زمانی که گروه‌های مختلف کار می‌کردند و من انرژی بالایی داشتم امکان جذب به این گروه‌ها داشتم اما با صحبت‌های امام جذب انقلاب شدم. اکنون سخنان رهبری از زبان یک پیر فرزانه است و بیانات ایشان در اصل یک خبر است زیرا که ایشان نائب امام زمان هستند پس سخنرانی‌های ایشان را دنبال کنید.

وی همچنین درباره عملکرد هنرمندان و فیلمسازان درباره مذاکرات و توافقات هسته ای، اذعان داشت: در توافق هسته‌ای معلوم هنوز نیست که چه اتفاقی افتاده است. باید برآیندی گرفته شود و سعی شود وارد بحث‌های جناحی نشویم.

این هنرمند در ادامه بیان کرد:شما دانشجویان سیاسی باید راجع به موضع‌گیری‌هایتان حساس باشید و عمیق شوید. دانشجویانی که سیاسی هستید باید ایستادگی و مقاومت کنید و حتی شهید شوید تا ماندگار شوید.

طالبی اضافه کرد: یک فعال سیاسی نباید با یک خبر فرو بریزید. نباید یک توافق شما را فرو بریزید یا اینکه شما را به رقص وادار کند. آدم سیاست باید عمیق و سنگین باشد. هر کاری که می‌کنید با مکتب و اعتقادات تان و خط امام بسنجید حتی اگر هزینه‌های بسیاری داشته باشد؛ از کتک خوردن تا ستاره دار شدن و شهید شدن. اگر می‌خواهید موثر باشید باید قوی و محکم باشید.

طالبی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره اینکه امین حیایی به دلیل بازی در فیلم قلاده‌های طلا مورد بی مهری جامعه سینمایی قرار گرفت، گفت: خب مورد قبح و بی‌مهری قرار بگیرد! هیچ‌کس نمی‌تواند برای انقلاب قیافه بگیرد.

وی در پایان در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره تغییر نام "جشنواره فیلم فجر" به فیلم ایران، با اشاره به نامه‌ای که اخیرا در این مورد نوشته است، خاطرنشان کرد: درباره تغییر نام فیلم فجر همان کاری را که باید انجام می‌دادم، انجام دادم.

گفتنی‌ست، بیست و نهمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی از ۱۲ تا ۱۸ ماه جاری در تهران در محل "دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی- حسینیه هنر" برگزار می‌شود . در مدت برگزاری نشست استادانی از جمله حسن رحیم پور ازغدی، وحید جلیلی، حاج سعید قاسمی، حجت‌الاسلام پناهیان، سعید زیباکلام، اسماعیل رییسی، روح‌اله ایزدخواه، ابراهیم رزاقی، حجت‌اله عبدالملکی، مسعود ده‌نمکی و حسن عباسی با حضور در جمع دانشجویان عدالتخواه سراسر کشور به سخنرانی خواهند پرداخت.

شهبازی زاده: مانیفست جنبش عدالتخواه دانشجویی مبارزه با استحاله و براندازی درونی است

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌نهمین نشست سراسری این اتحادیه گفت: مانیفست جنبش عدالتخواه دانشجویی مبارزه با استحاله و براندازی درونی است. ما به دوقطبی انقلابی و غیرانقلابی معتقدیم نه دسته‌بندی‌های رایج در کشور

حسین شهبازی‌زاده با اشاره به نام‌گذاری این دوره از نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به نام "شهید غلامعلی پیچک" به بیان نکاتی درباره خطرات پیش‌روی انقلاب و مقایسه مضرات هجوم خارجی و استحاله درونی نظام پرداخت.

وی گفت: یک انقلاب را دو دسته خطر تهدید می‌کند که برخی خطرات مربوط به حوزه دفاعی و فیزیکی و قابل تشخیص است و می‌توان پیش‌بینی کرد که این نوع از خطر موجب براندازی نظام می‌شود اما دسته‌ای از خطرات هستند که انقلاب را از درون براندازی کرده و محتوا را به تدریج از بین می‌برند.

شهبازی‌زاده افزود: براندازی درونی و استحاله یعنی پر شدن ادارات ما از کسانی که به نام خمینی، عملکرد محمدرضایی دارند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به این گفته شهید پیچک که "خدا کند که حکومت سرنگون گردد ولی منحرف نگردد. بگذارید بگویند حکومت دیگری پس از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت. ما از سرنگونی نمی‌ترسیم از انحراف می‌ترسیم..." ادامه داد: این مانیفست جنبش دانشجویی عدالتخواه است یعنی مبارزه با خطر براندازی درونی.

این دانشجو اضافه کرد: خطرناک‌تر از حملات خارجی همین انحرافات داخلی است. هنگامی که شعارهای ما تبدیل به ساختار مدیریتی نشود یعنی در حالی که شعار مرگ بر امریکا می‌دهیم، اقتصادمان درود بر امریکا باشد؛ داریم به سمت براندازی درونی به پیش می‌رویم.

وی با اشاره به توصیه امام خمینی(ره) مبنی بر مطالعه وصیت‌نامه شهدا عنوان کرد: همانگونه که از سخن شهید پیچک و وصیت‌نامه‌ و عملکرد دیگر شهدا درمی‌یابیم، شهدا در مسائل اجتماعی صاحب‌نظر بودند و نباید به گونه‌ای القا شود که شهدا به پیرامون خود، مفاسد و انحرافات حکومت اسلامی بی‌تفاوت بودند.

شهبازی‌زاده در پایان با اشاره به اینکه جنبش عدالتخواه دانشجویی تقدس هر فرد را مشروط به اعتقاد عملی وی به بسط عدالت اجتماعی و اجرای حکم خدا می‌داند، خاطرنشان کرد: پسوندها و پیشوندها، تقسیم‌بندی‌های جناحی برای ما اهمیتی ندارد. ما تنها همان دسته‌بندی‌ای را که امام تعیین کرده است قبول داریم که آن همان دسته بندی "فقر و غنا" است. این تنها دوقطبی‌ای است که ما به آن اعتقاد داریم. دست‌بندی "انقلابی و غیر انقلابی" تنها دسته‌بندی‌ای است که ما به آن معتقدیم.

به گزارش عدالتخواهی، بیست و نهمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی از ۱۲ تا ۱۸ ماه جاری در تهران در محل "دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی- حسینیه هنر" برگزار می‌شود . در مدت برگزاری نشست استادانی از جمله حسن رحیم پور ازغدی، وحید جلیلی، حاج سعید قاسمی، حجت‌الاسلام پناهیان، سعید زیباکلام، اسماعیل رییسی، روح‌اله ایزدخواه، ابراهیم رزاقی، حجت‌اله عبدالملکی، مسعود ده‌نمکی و حسن عباسی با حضور در جمع دانشجویان عدالتخواه سراسر کشور به سخنرانی خواهند پرداخت.

ارسال نظر: