شیخ الاسلام: کوچکترین نقطه مشترکی با آمریکا برای مذاکره در مورد منطقه نداریم

کدخبر: 1025973

مشاور بین الملل رئیس مجلس در گفتگو با «نسیم»: مساله منطقه به "وجود" ما گره خورده، مانند تحریم، مساله دسته چندمی نیست که قابل مذاکره باشد/ آمریکا با داعش و القاعده می‌خواهد ریشه اسلام و ایران را بکند

حسین شیخ الاسلام مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار «نسیم»، در تبیین ابعاد مختلف و چارچوب های مذاکره با آمریکا مطالبی را اظهار داشت که مشروح آن در ذیل می آید:

*«نسیم»: نظر شما در مورد مذاکره با آمریکا چیست و این مذاکره را تا چه محدوده ای مناسب می دانید؟

شیخ الاسلام : برای هر کار مشترک بین هر دو پدیده‌ای نه فقط بین انسان‌ها ونه فقط در سیاست ،نیاز به اشتراکات دارد یعنی یک منفعت مشترکی که بتوانید بین خودتان و آن طرف تعریف کنید . در قضیه هسته‌ای این نقطه مشترک را پیدا کرده‌ بودیم؛ یعنی آنها می‌گفتند که ما می‌خواهیم سلاح اتمی بسازیم که البته دروغ می‌گفتند که ما سلاح اتمی نسازیم و ما هم نمی‌خواستیم بسازیم و رسیدن به این نقطه را برای خودشان یک هدف تعریف کرده بودند که انگیزه‌های داخلی امریکایی و داخلی غربی داشت؛ ما هم می‌خواستیم تحریم‌ها رفع شود و این نقطه مشترک ما بود؛ آنها دروغی برای خودشان ساخته بودند که می‌خواستند بگویند حاصل شد وپیروز شدیم؛ ما هم زیر تحریم‌هایی بودیم که اگرچه کمرشکن نبود ولی دلمان هم نمی‌خواست زیر این تحریم‌ها باشیم؛ اگر چه تعیین کننده نبود ولی صلاح نمی‌دانستیم زیر این تحریم‌ها باشیم و برای رفع این تحریم‌ها در مقابل آن که آنها می‌خواستند بگویند دستاورد ماست و از اینکه ایران سلاح هسته‌ای بسازد جلوگیری کردیم، نقطه ای مشترک داشتیم.

سوال این است که آیا در قضیه ای مثل اصل انقلاب و قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ما می‌توانیم با آمریکا به این نتیجه برسیم؟ چون این دعوا وجودی است وعرضی نیست؛ وجود ما بسته به عدم آنها ،قدرت ما در ضعف آنها و قدرت آنها در ضعف ماست. اینکه حضرت آقا فرمودند ما در منطقه با آمریکا 180 درجه اختلاف داریم یعنی آمریکا به یک طرف می‌کشد و ما به طرفی دیگر؛ حالا این قشنگ مشخص است که آمریکا به کدام طرف می‌کشد و ما به کدام طرف می‌کشیم؛دردنیا از اول بشریت تا به امروز دو جناح و دو جبهه بود یکی جبهه ظالمین و یکی جبهه مظلومین و در صورت‌های مختلفی متجلی شده است.

در پیروزی انقلاب اسلامی دو جبهه وجود دارد جبهه‌ای جبهه ظالمین است که ظلم یعنی هر چیزی که جای خود نباشد و دیگری جبهه مظلومین یعنی آنهایی که حقوقشان به خاطر اینکه هر چیزی جای خودش نیست از آنها سلب شده است.اولین حقوق بشر این است که خود سرنوشت خویش را تعیین کند؛ جبهه استکبار با اینکه هر کسی سرنوشت خود را تعیین کند جور در نمی‌آید؛ استکبار می گوید من بهتر از تو هستم؛ این استکبار متجلی در آمریکا است که حضرت امام اسمش را شیطان بزرگ گذاشت؛ یک عده نوچه مثل شاه‌های منطقه و اسرائیل دارد که مجموعشان یک جبهه می‌شود.

ما همانطور که به شاه ایران می‌گفتیم طاغوت به آمریکا نیز می‌گوییم طاغوت، یعنی از پرستش خدا طغیان کرده است؛ اینها همان‌هایی هستند که وجود خدا را می‌فهمند و منکر می‌شوند و کافرند؛ قسمتی هم مؤمنین هستند آنهایی که قبول دارند خداست و در راه خدا باید قبول کنند. طبق این آیه که می فرماید:الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل الله و الذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت یعنی کسانی که ایمان آوردند در راه خدا می‌جنگند و آنهایی که کافر شدند در راه طاغوت می‌جنگند که همین شیطان بزرگ است و آیه امر دارد؛ و قاتلوا اولیاء الشیطان یعنی با یاران شیطان بجنگید "ان کید الشیطان کان ضعیفا" یعنی اینکه حیله و نیرنگ شیطان ضعیف است و در بحث انقلاب اسلامی رأس جبهه مقابل آمریکا، شاهنشاهی‌ها ، اسرائیل و توسعه طلب ها وهمچنین اشغالگران و زورگویان است و در این جبهه انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) ،جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و ملت‌ ایران و حتی ملت‌های منطقه و خود مقاومت راس شد.

پس این دو تو در توی همدیگرند؛ یکی حرف از نقش مردم در تعیین سرنوشتشان می‌زند و دیگری می‌گوید من شاه هستم وهر چیزی که می‌گویم باید گوش کنید. یکی می‌گوید مردم باید رأی دهند و آن یکی می‌گوید نه رأی دادن اصلاً وجود ندارد و اسلام یعنی شاه هرچه گفت همان است؛ شاه عربستان بگوید مثلاً مردم یمن را به خاک و خون بکشیدبه خاطراینکه محمد بن سلمان می‌خواهد در زنجیره شاهنشاه زاده‌هایی که شاهنشاهی می‌کنند قرار بگیرد؛این دعوا دعوای وجودی است دعوای عرضی نیست که تو در آن نقطه مشترک پیدا کنی. تو می‌گویی اسلام و خدا ولی آن می‌گوید من؛ تو می‌گویی صلح و صفا و مردم ولی آن باز هم می‌گویدمن؛ دعوا این است تو با آمریکا کجا بشینی مذاکره کنی؟

چرا آمریکا داعش را ایجاد کرد؟ مقداری تحلیل می‌خواهد ولی مهمش این است که بدانید که جبهه مستضعفین، پا برهنه‌ها جبهه خدا و مردم الهی و اسلام از ایران خیلی پیش تررفت ودر فلسطین و غزه جلوی استکبار را گرفت؛ اینها داعش را ایجاد کردند که درگیری را داخل خود مسلمان‌ها بیاورند و از تعصبات کور شیطانی استفاده کردند که حالا خود خانم مرکل اعتراف می‌کند و می‌گوید که ما داعش را ساختیم و تروریسم را تقویت کردیم و خانم کلینتون خودش در کمیته دفاعی سنای آمریکا گفت: ما القاعده را ساختیم و حالا باید با آن بجنگیم؛ بعد از اینکه حادثه بن لادن پیش آمده بود برای اینکه بگوید جمهوری‌خواهان اشتباه کردند رسما گفت که ما القاعده را ساختیم. حالا ما کجا با اینها نقطه مشترک پیدا می‌کنیم؟

القاعده توسط آمریکایی‌ها ساخته شده و خودشان هم اعتراف می‌کنند؛ ساخته شده که اسلام را خراب کرده و منطقه را تقسیم کند و این راهمه می‌دانند؛ الآن نقطه مشترک ما با این ها کجاست؟ آنها می‌خواهند با القاعده ما را از بین ببرند و برای همین است که سیاست آنها از بین بردن القاعده نیست و سیاست آنها این است که این درگیری بین مسلمانان باقی بماند و شاهد مثال آن این است که هر جایی القاعده و داعش ضعیفند برایشان اسلحه می‌ریزد؛ هر جایی که نیروهایی که با داعش می‌جنگند ضعیف هستند داعش را بمباران می‌کند؛ می‌خواهند درگیری باقی بماند؛ سیاست آنها نابودی داعش نیست که ما بتوانیم با آنها توافق کنیم بگوییم که هم ماو هم شما می‌خواهیم داعش را نابود کنیم.

*«نسیم»: عده‌ای می گویند همانطور که توانستیم درمذاکرات دیدگاه آمریکایی‌ها را به نگاه خودمان نزدیک کنیم پس در مسائل منطقه ای نیزاین امر امکان پذیراست؛ به نظر شما می‌توانیم مسیرآمریکا را درقضایای فلسطین، لبنان و یمن با مذاکرات عوض کنیم؟

شیخ الاسلام : اگر ما هدفمان از مذاکره مشخص باشد و بتوانیم یک نقطه مشترک پیدا کنیم این کار را می‌کنیم؛ مثلاً فرض کنید آمریکایی‌ها عراق را اشغال کرده بودند و توسری خورده بودند و می‌خواستند بروند بیرون؛ . آخرین نمونه این جنگی که گفتم یعنی شهریور هم جنگی که علیه ما شد یکی از این نمونه‌ها بود که همه آن جبهه با طراحی آمریکا، با پول سعودی و خباثت‌های دیگر شاهنشاهی‌ها وهمچنین با توسعه طلبی صدام علیه ما تحمیل شد واین جنگ جزء همان جنگ با آمریکا شیطان بزرگ است؛ الآن همین جنگ با شاهنشاهی‌ها در یمن متجلی هست و سوریه متجلی هست؛ آن طرف در ائتلاف ضد یمن همه شاهنشاهی‌های منطقه هستند؛ شاه اردن وشاه مراکش و همچنین آمریکا و اسرائیل هستند و طرف مقابل مردم یمن هم هستند که بیچاره‌ها حقوق خودشان را می‌خواهند؛ در بحرین ،عراق و سوریه هم همینطور است.

البته در قضیه سوریه و عراق فردی که می‌خواهد شاهنشاهی عثمانی را بازسازی کند در آن نقش دارد؛آن هم می‌خواهد شاهنشاهی گذشته عثمانی را بازسازی کند. با این شاه‌ها و با آمریکا و جبهه شر و شیطان متحد شده و این شرارت را آفریده؛ اما سوال شما که گفتم،مثلاً درعراق سر آمریکایی‌ها به سنگ خورد و فکر کردند که اگر عراق را اشغال کنند می‌توانند بر آن حکومت کنند؛آقایی را به نام پل برمر آوردند که برعراق حکومت کند؛ این اعلام کرد که ما به مردم عراق یاد خواهیم داد و می‌خواهم قانون اساسی بنویسم ولی ملت عراق سفت ایستاد و گفت ما قانون اساسی‌مان را خودمان می‌نویسیم و بعد از نوشتن قانون اساسی گفت می‌خواهم چهار سال نظارت کنم که قانون اساسی درست اجرا شود ولی باز مردم عراق گفتند خودمان انتخابات انجام می‌دهیم؛آمریکا خیلی توسری خورده بود چون 5 هزار کشته داده و دهها هزار نفر معلول، مجروح ودیوانه به کشورش روانه کرده بود؛ آنقدر خرج کرده بود که اقتصاد خود و دنیا را به هم ریخته بود؛ نتیجه‌اش این شد که مردم عراق حاکم شدند و مرجعیت عراق به پشتیبانی حضرت آقا، ملت و دولت عراق سفت مقابل آمریکا ایستادند.

حالا آمریکا می‌خواست بیرون برود ولی خواست مطمئن شود که وقتی بیرون رود کاری نمی کنیم که آمریکایی ها کشته شود و به نفعمان بود که آمریکا بیرون برود.اینجا ما مذاکره کردیم که به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهیم خارج شوند بدون اینکه تلفات بدهند؛ به خاطر اینکه با حضور آمریکایی‌ها درعراق مخالف بودیم؛ در افغانستان هم چنین حالتی پیش آمد که ما منفعتی مشترک پیدا کردیم و با آمریکایی‌ها هم آنجا مذاکره کردیم ولی این موردی است و کلی نیست؛ آمریکایی‌ها در عراق گیر کردند و ما هم حضورشان را در عراق نمی‌خواستیم و چون خروج آمریکایی‌ها درعراق به نفع عراق و ما بود مذاکره کردیم؛

ولی حالا قضیه داعش این نیست؛ آمریکایی‌ها داعش را تقویت می‌کنند؛ آمریکایی‌هایی که اینطور نقل و انتقالات مالی ما را در دنیا بستند نمی‌توانند پولهای داعش را ببندند؟ چرا نمی‌بندند؟ مگر داعش نفت‌هایی که از سوریه و عراق استخراج می‌شود نمی‌فروشد و پولش را استفاده نمی‌کند؟ به کجا می‌فروشد؟ از طریق چه کسانی می‌فروشد؟ و چه چیزی می‌خرد؟ کی استفاده می‌کند؟ مگر راهی غیر از ترکیه دارد که این نفت‌ها فروش برود؟ مگر غیر از اینکه بارگیری شده و برای کشورهای اروپایی واسرائیل فروخته می‌شود پولش منتقل می‌شود؟ آیا آمریکایی‌ها این را نمی‌دانند؟ پس آمریکایی‌ها قصدشان نابودی داعش نیست .

*«نسیم»: در خصوص نفس مذاکره بفرمایید؛اگر سر داعش با آمریکا مذاکره کنیم برای همپیمانان منطقه ای ما چه پیامی خواهد داشت؟

شیخ الاسلام :همپیمانان ما به ما اعتماد کامل دارند و ما وقتی در مسئله هسته‌ای مذاکره کردیم هم به نفع آنها شد و شکی نیست؛ اینکه می‌بینید آنقدر اسرائیل و عربستان عصبانی و ناراحت هستند و بین آمریکا و عربستان اختلاف شد و همچنین اختلاف هایی بین آمریکا و نتانیاهو و حتی داخل خود آمریکا هم ایجاد شد دلیلش این است که قضیه اینطوری نیست ومنفعت ما در آن بارز است و به نفع آنها نبوده است؛ قدرت ما به عنوان رهبر جناح خدایی، انقلابی، مقاومت و پایداری قدرت مقاومت است؛ ولی قضیه داعش این تیپی نیست. سر مذاکره کردن با آمریکا در قضیه داعش تازه آمریکا اهرم پیدا می‌کند چون آمریکایی‌ها قصدشان تقویت داعش است و داعش ساخته شده تا چهره اسلام را خراب کرده و منطقه را بر اساس ملیت تقسیم کند؛ یک ملت کرد، یک ملت سنی، یک ملت عربی و... دلیلش تقسیم عراق و سوریه است؛ آنوقت اگر هر ملیتی برای خودش یک کشور داشته باشد؛ ملت یهود هم برای خودش یک کشور داشته و معنیش این است که اسرائیل یک کشور یهودی باشد؛ البته می‌دانید که اینها یهودیت را دین تعریف نمی‌کنند و می‌گویند یهودی کسی است که از مادر یهودی زاییده شده و نژادی است.

ارسال نظر: