نارنگی، پرتقال و انار آفریقایی در بازار میوه؛ انار ایرانی از ده روز آینده وارد بازار می‌شود

کدخبر: 1026002

محمودی، رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه در گفتگو با «نسیم»: واردکنندگان قاچاق آن‌چنان ماهرانه بازار این میوه‌ها را تحت کنترل خود دارند که در تمام این مدت قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند

سید محسن محمودی، رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: هنوز بازار میوه از کالاهای قاچاق پاک نشده است، و میوه‌های نارنگی، پرتقال و انار به صورت قاچاق وارد بازار شده . این پرتقال‌ و نارنگی‌ها متعلق به کشور آفریقا است.

محمودی بیان داشت: تا ده روز آینده انار داخلی وارد بازار می‌شود و دیگر در آن زمان بساط انار قاچاق نیز برچیده خواهد شد.

وی ادامه داد: جالب این است که واردکنندگان قاچاق آن‌چنان ماهرانه بازار این میوه‌ها را تحت کنترل خود دارند که در تمام این مدت قیمت‌ها را ثابت نگه داشته و اجازه هم نمی‌دهند که آن‌ها با قیمتی کمتر به مردم عرضه شود.

محمودی اضافه داشت: در حال حاضر مصرف کننده میوه را با قیمتی3 برابر قیمت واقعی مصرف می‌کند. و سود آن هم در جیب قاچاقچی‌هایی می‌رود که معلوم نیست اصلا چه اشخاصی هستند که هیچ کس نیز نمی‌تواند آن‌ها را پیدا کند. اگر این پرتقال‌ها به صورت قانونی وارد کشور می‌شد قیمتش یک سوم چیزی بود که هم اکنون در بازار شاهد آن هستیم.

وی گفت: در برخی کشورها اگر جنس قاچاق وارد کشور می‌شود لااقل با قیمت ارزان به دست مردم می‌رسد اما در کشور ما این گونه نیست و همان طور که گفتم آن چنان این قاچاقچی ها کار خود را خوب بلدند که کاملا کنترل بازار را از 10 روز پیش از عید تاکنون در دست گرفته‌ و قیمت را هم ثابت نگه داشته‌اند.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در برخی زمان‌ها برای بالانس نیاز به واردات برخی میوه‌ها داریم، اما باید این واردات کاملا کارشناسانه و به اندازه و به صورت قانونی باشد.

وی گفت: نزدیک عید بود که این هشدار را به مسئولین ‌دادیم که پرتقال امسال تولیدش از مقدار مورد نیاز کمتر بوده لذا بهتر است در حدی که به تولید داخل ضربه وارد نشود برای کنترل قیمت به صورت قانونی میوه وارد کرد تا این وضعیت باعث سوءاستفاده قاچاقچی نشود اما متأسفانه مسئولین در این رابطه اقدامی جدی ‌نکردند.

محمودی گفت: این گونه مسائل نیاز به کارشناسی و آمار دقیق دارد اما بنظر بنده تاکنون تجربه نشان داده است که آمار مسئولین جهاد کشاورزی آمار دقیقی نبوده است و گرنه این چنین به مشکل برنمی‌خوردیم. به بن بست رسیدن‌هایمان نشان دهنده این است که آمارهایمان آمار درستی نیست.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان در میدان مرکزی به نسیم گفت: گاهی برخی از مسئولین بخش‌های مختلف کشاورزی بدون در دست داشتن آماری صحیح یک دفعه آماری از تولید داخل را ارائه می‌دهند که با واقعیت فاصله زیادی دارد. ما نمی‌دانیم که این تفاوت آمار ارائه شده با آمار واقعی برای چیست؟

وی اظهار داشت: بنظر بنده کار اصلی جهاد کشاورزی اعلام آمار درست است اما متأسفانه سال گذشته و با نزدیک شدن به ایام عید دوستان مسئول اعلام کردند که ما پرتقال به اندازه کافی داریم و نیازی هم به واردات وجود ندارد در صورتی که واقعا نیاز به واردات بود و این را ورود غیرقانونی و افزایش قیمت میوه در بازار ثابت کرد.

محمودی تصریح کرد: در حقیقت آمارهای غلط خودش می‌تواند زمینه‌ساز برای واردات میوه به صورت قاچاق و غیرقانونی باشد.

وی افزود: امسال نیز تعدادی از دوستان که در برخی تعاونی‌های بخش کشاورزی مسئول هستند از الان اعلام کرده‌اند که ما کمبودی نداریم. برای من جای تعجب است که چه طور می‌توان از حالا مشخص کرد که ما کمبود میوه خواهیم داشت یا خیر؟

وی بیان داشت: هر لحظه ممکن است با تغییر شرایط آب و هوا اتفاق جدیدی رخ دهد زیرا هنوز برداشتی صورت نگرفته است. اگر الان بادی و طوفانی بیاید آیا آقایان میوه‌های بر زمین ریخته را نیز جز آمار خود به حساب می‌آورند؟

ارسال نظر: