کدام تجربه تاریخی و منطق عقلانی ما را به دست دادن با شمر زمان می رساند؟

کدخبر: 1029148

طی نامه مشترک اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خطاب به رییس جمهور مطرح شد: سودای دولتمردان چیزی جز ارتباط با غرب نبوده و به همین دلیل خبری ازاقتدار درمواضع آنها نیست

به گزارش «نسیم» تشکل های دانشجویی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نامه ای مشترک خطاب به رییس جمهوردرموضعگیری برابر موضع انفعالی دولت در قبال فاجعه اخیرمنا و دست دادن ظریف با اوباما در سازمان ملل منتشر کردند که متن آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

حادثه ای که در روز عید قربان در سرزمین منا رخ داد اگر با خوشبینانه ترین نگاه متعمدانه نباشد اما مطمئناً با آنچه که در ادامه ماجرا صورت گرفت از جمله عدم ارائه آمار دقیق از قربانیان، تاخیر در امدادرسانی به آسیب دیدگان، ایجاد جنگ روانی و رسانه ای علیه کشور عزیزمان و عدم همکاری با کشور های حادثه دیده و ... بعید نیست که مسئله ای تعمدی از سوی دولت خبیث سعودی باشد که برای رسیدن به برخی از اهداف شوم خود در منطقه در پیش گرفته است.اما در سوی دیگر ماجرا، دولت ما قرار دارد که متاسفانه به دلیل ضعف شدید در حوزه دیپلماسی عاجز از برداشتن گامی در جهت کاستن عواقب بد ماجراست. آنچه فقط شاهد بودیم عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ و ارشاد و رد چندباره تقاضای دیدار با وزیر سعودی و کمال گستاخی از سوی دولت سعودی بوده است و حال سوال ما اینجاست که آقای رییس جمهور نتیجه دیپلماسی دو ساله لبخند باید این باشد؟ مگر نه این بود که تعامل سازنده با جهان شعار دولت جناب عالی بود اما این تعامل با جهان چگونه است که نمی تواند یک ویزا برای وزیر ما مهیا کند؟ یا باید برای سفر مسئولان جهت رسیدگی به حجاج، امیر کشور کوچک کویت یا قطر را واسطه کرد؟ از سوی دیگر نیز شاهدیم که روغن ریخته سفر نیویورک را نذر حجاج قربانی شده کرده اید مگر چه کار دیگری در نیویورک باقی مانده بود که آنرا نیمه کاره رها کرده باشید؟ سخنرانی در سازمان ملل، مصاحبه با رسانه های امریکایی، دیدار با سران فرانسه، انگلیس ، روسیه و چین را که انجام داده بودید.

آقای رییس جمهور؛

متاسفانه دولت یازدهم در دوسال گذشته تمام توان خود را در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی صرف مذاکرت کرد و هیچ توجهی نسبت به سیاست منطقه ای وکشورهای همسایه نداشت و اکنون با فاجعه منا این نگاه غلط در سیاست خارجی خود را نشان داده است.از طرفی دیگر سودای دولتمردان چیزی جز ارتباط با جهان غرب نیست و به همین دلیل است که امروز خبری از اقتدار در مواضع آنها شاهد نیستیم.اما در این میان به جای اینکه شاهد اقدامات قاطعانه تری برای حادثه منا باشیم شاهد خطای بزرگ و نابخشودنی آقای ظریف بودیم و از آن ناگوارتر نوع توجیه این اتفاق بود که گویی مخاطبان تعدادی کودک هستند و دیدار در راهروهای سازمان ملل کاملا اتفاقی بوده است.

منطق عقلانی و تجربه تاریخی به ما می گوید بایستی با نگاه به واقعیت ها رفتارهایمان را تنظیم کنیم اما بایستی سوال کرد؛ کدام تجربه تاریخی و منطق عقلانی ما را به دست دادن با شمر زمان می رساند؟ کودتای 28 مرداد یا وقایع 15 خرداد؛ هفتم تیر و یا 17 شهریور، انهدام هواپیمای مسافربری 655 یا ترور دانشمندان هسته ای؟ تحریم ها یا ترور ها؟ به کدامین بینه تاریخی برای دست دادن با اوباما اقدام می کنید؟به کدامین منطق دیپلماسی منفعلانه را در دستور کار قرار دادید؟ آقایان نتیجه مسامحه کاری های شما آیا غیر از گستاخ تر شدن دشمن شده است؟ غیر از توهین به پیامبر، تجاوز به نوجوانان در فرودگاه جده، به تهدید کشور 800 هزار نفری جیبوتی و راه ندادن نماینده ایران در سازمان ملل شده است؟ آیا نتیجه این مراودات و تغییر واگرایی به همگرایی غیر از توطئه نفتی آمریکایی سعودی بوده است؟

آقای رییس جمهور؛

اگرچه دیگر توقع خاصی برای تغییر و بهبود رویه از سوی دولت نیست اما حداقل خواسته ما این است که دولتمردان کاری نکنند که عزت و اقتدار ما بیش از این لگدمال گردد و نتایج نامطلوبش برای مدتی طولانی گریبانگیر ما باشد.

والسلام علی من اتبع الهدی

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور- اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

ارسال نظر: