جبرائیلی: طرح مجلس، "برجام به علاوه یک" است

کدخبر: 1030203

کارشناس سیاسی در گفتگو با «نسیم» گفت: طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام" نه تنها گزارش عادلانه و منصفانه کمسیون برجام را نادیده گرفته،‌ بلکه برخی خواسته‌های غرب که در برجام نیامده بود را به آن اضافه کرده است

سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، با بیان اینکه مطالعه گزارش کمیسیون برجام نشان دهنده این است که برجام برخی ایرادات اساسی دارد که باید رفع شود گفت: اما در طرح 75 نماینده که دیروز در مجلس مطرح شد این مساله دیده نشده است و این طرح را بیشتر "برجام به علاوه یک" می‌دانیم که حتی مواردی که طرف مقابل ما سال‌ها در مذاکرات برای به دست آوردن آن تلاش کرده بود و حتی در برجام بدان دست نیافته بود، در این طرح گنجانده شده است.

جبرائیلی ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها سال هاست می‌گویند فتوای رهبری درباره حرمت تسلیحات کشتار جمعی باید تبدیل به قانون شود؛ آنها به خوبی می دانند که جایگاه فتوای شرعی بالاتر از قانون است و اساسا قانون در اسلام مشروعیت خود را از شرع می گیرد، اما چون می خواهند مرجعیت فتوا را زیر سوال ببرند،‌ مدام این درخواست قانونی شدن فتوا روی میز بود؛ متاسفم که در برجام طرف مقابل نتوانست این خواسته را به ما تحمیل کند اما ماده یک طرح 75 نماینده موسوم به "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" یک بند به برجام افزود و این خواسته را عملی کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب صریحا اعلام کرده بودند هیچ بیگانه‌ای حق ورود به اماکن نظامی را ندارد گفت: طراحان طرح 75 نماینده کاش این دستور صریح رهبری را تبدیل به قانون می‌کردند، نه اینکه به این دستور صریح تبصره بزنند و بگویند اگر شورای امنیت مجوز داد، ‌بازرسی از مراکز نظامی ممکن است!

وی افزود: مفاد بعدی طرح 75 نماینده نیز یکسری کلیات است که بودن یا نبودن آن تاثیری ندارد و عملا علی‌رغم گزارش خوب کمیسیون برجام و ذکر نقاط مثبت و منفی برجام، طرح 75 نماینده نوعی تائید برای اجرای صد در صد برجام و بلکه افزودن تعهداتی فراتر از برجام است. این طرح به جای اصلاح برجام و تلاش برای بستن راه‌های بدعهدی آمریکا تعهد دیگری بر برجام افزوده‌ است.

جبرائیلی با بیان اینکه کمیسیون برجام وقت زیادی را صرف بررسی کارشناسی این متن کرد گفت: به اذعان بسیاری از کارشناسان از جمله دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گزارش این کمیسیون یک گزارش عالی، منصافه و عادلانه بود و فکر می‌کنم طرحی که باید در رابطه با برجام باید از مجلس باید بیرون بیاید از دل گزارش این کمیسیون باشد.

وی با تاکید براینکه لازم است کمیسیون برجام تا پایان برجام به کار خود در این مجلس و در مجالس بعدی ادامه دهد گفت: هرچند این کمیسیون موقت بود اما برجام نیز که ماهیت موقت دارد هنوز به پایان نرسیده که کمسیون ویژه آن را تعطیل کنند. مجلس باید بر اجرای برجام نظارت داشته باشد و نیاز است که همین کمیسیون موقت به کار خود ادامه داده و ناظر بر اجرای برجام باشد.

ارسال نظر: