حسینی: اگر اقدامات وزارت خارجه نبود عمق فاجعه منا بیش از این می‌شد

کدخبر: 1031096

سفیر سابق ایران در عربستان در همایش "بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا" در دانشگاه تهران افزود: تنها کشوری که اجساد حجاج آن در عربستان دفن نشده‌اند ایران است که به دلیل پیگیری ایران بوده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سیدمحمد حسینی، سفیر سابق ایران در عربستان و مشاور معاون عربی و افریقایی وزیر خارجه در همایش "بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا" که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: رابطه ایران و عربستان بعد از انقلاب اسلامی به دلیل تغییرات ژئوپولتیک منطقه حالت خاصی پیدا کرده است، سر ریز تحولات منطقه تاثیر شگرفی و روابط دو طرف داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر تحولات منطقه که بر روابط ایران و عربستان تاثیر گذاشته بود، تحولات امسال بی سابقه است.

حسینی با بیان اینکه در درون حاکمیت عربستان تحولات شگرفی رخ داده است گفت: امسال با وجود اینکه قرار بود همه فرزندان ملک عبدالعزیز شاه شوند اما باتوجه به شرایط بین الملل مشخصا امریکایی و فشار داخلی احساس شد باید تغییر ساختاری در این نظام حکومتی شکل گیرد که نسل جوانتر که برای آمریکایی ها ویژگی دارد به راس قدرت برسند که این اتفاق از دوران ملک عبدالله اغاز شد در دوره سلمان، روند تغییرات شدت گرفته است و چیزی که مسبوق به سابقه نبود اتفاق افتاد که دیگر در عربستان برادر ولیعهد پادشاه نیست بلکه برادرزاده شاه ولیعهد شدهچاست و ولیعهد ولیعهد پسر شاه است که این به معنای شبه کودتا در عربستان است. وی خاطر نشان کرد: این شبه کودتا فارغ از اینکه تاثیر خود را در حمله به یمن نشان داد، این وضعیت خود را در شلختگی امسال در حج نشان داده بود که گزارش ان قبل از حادثه منا رسیده بود، این شلختگی روز دوم مهر منجر به فاجعه منا شد.

سفیر سابق ایران در عربستان افزود: در بررسی هایی که در وزارت خارجه شده ادله ای که بگوییم این فاجعه منا ناشی از توطئه بوده نداریم ولی ممکن است بعدا به این نتیجه هم برسیم البته برای بعد از فاجعه هم ممکن است عمدی در کار بوده باشد.

وی ادامه داد: خونسردی سعودی ها در خصوص کسانی که از دنیا می روند وجود دارد و در ساعات اولیه نه اقدامی برای امداد به آسیب دیدگان شد و نه اجازه اینکه دیگران کمک کنند دادند و متاسفانه تا چند روز اجازه کمک به هیچ بعثه ای را ندادند.

حسینی گفت: وزارت خارجه از همان ساعات اولیه ستاد ویژه ای ایجاد کرد و از همانجا کلید خورد که تا می توانیم از جان باختن بیشتر حجاج جلوگیری کنیم که تماس های زیادی گرفته شد و سریعا کاردار عربستان احضار شد که تا حالا 4 بار احضار شده می خواستیم نیرو برای کنسولگری بفرستیم که سعودی ها همراهی نکردند هیات ایرانی به ریاست وزیر ارشاد هم اجازه داده نشد تا به عربستان برود.

سفیر سابق ایران در عربستان گفت: نگرانی اصلی در مورد تعداد بود که اطلاعات متناقض داده می شد ظریف هم در نیویورک در تماس با همتایان سیاسی برای فشار به سعودی ها را شروع کرد و اطلاع رسانی دقیق برای مقامات تصمیم گیر اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: از همه بخش های حقوقی در بررسی اسناد و معاهدات استفاده شده و دارد می شود که بتوانیم فشار بیاوریم و حتی با گشایش دفتر یادبود قربانیان توانستیم واکنش سعودی ها را داشته باشیم که که بعد هم وزیر بهداشت و معاون کنسولی توانستند به عربستان بروند.

حسین گفت: تنها کشوری که اجساد جان باختگان فاجعه منا در عربستان دفن نشده اند ایران است که به دلیل پیگیری ایران بوده است؛ اگر اقدامات وزارت خارجه نبود عمق فاجعه بیش از این می‌شد.

ارسال نظر: