پژو ایران خودرو را به علنی کردن مذاکرات تهدید کرد

نماد پژو

شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران دیگر به ستوه آمده است، به این ترتیب، این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده این پرونده را به صورت علنی بر روی میز بگذارد

به گزارش «نسیم» خبرگزاری صداوسیما نوشت: 

شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران دیگر به ستوه آمده است، به این ترتیب، این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده این پرونده را به صورت علنی بر روی میز بگذارد.

شرکت پژو سیتروئن به طور رسمی مواضع و وضع مذاکرات را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع شرکت پژو می خواهد به رجزخوانی ها و حتی اقدامات تحریک آمیز ایران پایان دهد. یا رومی رومی، یا زنگی زنگی. در واقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است. پژو سیتروئن بویژه با ایران خودرو، بزرگترین گروه خودروسازی ایرانی که شراکتی سی و پنج ساله با آن دارد مذاکره می کند.

تابستان گذشته، کارلو تاوارس، رئیس پژو سیتروئن به ما گفت: «من مشکلات را مشاهده می کنم. به ما حمله می شود چون (ایران را) ترک کردیم. مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات منتشر می شود.»

ژان کریستوف کمار، مسئول منطقه ای پژو با هدف تلاش برای مذاکره برای تولید پژو دویست و هشت که در سال 2012 در فرانسه روانه بازار شد به طور مرتب به ایران سفر می کند. وی همچنین تولید پژو سیصد و یک را که آن هم در سال دو هزار و دوازده وارد بازار شد، به ایران پیشنهاد داه است. پژو سیتروئن پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک به صورت پنجاه-پنجاه را مطرح کرده است. این طرح کلیدی این شرکت را مرکز تولید برای ایران و کل منطقه از جمله روسیه خواهد کرد.

پژو سیتروئن در اوایل سال دو هزار و دوازده به طور ناگهان به دستور متحد آمریکایی اش جنرال موتورز از بازار ایران خارج شد. جنرال موتورز درخواست کرده بود که پژو سیتروئن فورا خود را با خط مشی سیاسی واشنگتن در قبال ایران تطابق دهد. این چیزی است که ایرانی ها نبخشیده‌اند.

اوضاع به حدی پیچیده است که هر چند پژو سیتروئن به صورت رسمی هیچ قطعه ای را از سه سال پیش برای ایران خودرو تامین نکرده است ، این شرکت، بدون گواهینامه، همچنان به تولید پژو دویست و شش و چهارصد و پنج در نزدیک تهران ادامه می دهد. پژو چهارصد و پنج از مدتها قبل تقریبا به طور کامل و بیشتر قطعات دویست و شش در ایران تولید می شود.

یک کارشناس می گوید: «قطعات این خودروها بلافاصله و به راحتی با قطعات تقلبی ساخت چین جایگزین شد.» به این ترتیب است که ایران خودرو همچنان به تولید و فروش پژوهایی ادامه می دهد که پژو های واقعی نیستند. سال گذشته سیصد و هجده هزار و هفتصد دستگاه خودرو با نشان پژو در ایران تولید شد و به این ترتیب بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران جایگاه اول تولید را در این کشور به خود اختصاص داده است. در سال دو هزار و چهارده نهصد هزار دستگاه خودرو روانه بازار ایران شد.

در حالی که پژو سیتروئن برای بازگشت به ایران وارد مذاکرات سختی با این کشور شده است، رنو نیز بیکار ننشسته است. این شرکت فرانسوی هرگز ارسال قطعات تندر و نوع پیکاپ آن به ایران را متوقف نکرد.

ژروم استول معاون بازرگانی مدیرکل رنو در نمایشگاه فرانکفورت که در اواسط ماه سپتامبر برگزار شد، به چلینج گفت: ما در اواخر سال تولید سندرو را در ایران شروع خواهیم کرد. ایران حتی برای رنو به اولویت تبدیل شده است.

وی افزود: امیدواریم در ایران در پایان پایان دهه جاری میلادی، چهارصد هزار دستگاه بفروشیم.

به این ترتیب، ایران در کنار فرانسه و چین سومین بازار بزرگ رنو خواهد بود. در این راستا، خودرو رنو Kwid بسیار ارزانقیمت که بهار گذشته در هند معرفی شد، نقشی مهم ایفا خواهد کرد. رنو در سال گذشته سی و چهار هزار دستگاه خودرو را روانه بازار ایران کرد. رنو شرکتی مشترک در ایران دارد که از سال دو هزار و سه فعال است و پنجاه و یک درصد سهام آن را در اختیار دارد. ایران یکی از کشورهایی است که خودروهای فرانسوی در آن بازار خوبی دارند.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

پاسخی به جملات احساسی و هیجانی مشاور اقتصادی روحانی در همایش ایدرو؛

بانک جهانی آمارهای مسعود نیلی را رد کرد!

افزایش 30 درصدی قیمت آهن/ گرانی میلگرد و تیرآهن رکود بازار مسکن را تشدید می‌کند

محمد آزاد گفت: طی یک ماه گذشته به طور میانگین نرخ انواع میلگرد، ورق و آهن کیلویی 400 تومان افزایش یافته که این رقم بیانگر افزایش 30 درصدی قیمت‌ها در بازار آهن است. مثلا هر کیلو میلگرد از 1600 تومان به 2000 تومان یا هرکیلو ورق از 1900 تومان به 2300 تومان رسیده است.

اکثر اعضای تیم اقتصادی در کابینه دوازدهم به جز وزیر اقتصاد ابقا می‌شوند

روزنامه تعادل نوشت: عمده تیم اقتصادی ابقا خواهند شد و تنها راس آنها یعنی وزیر اقتصاد جای خود را به فرد دیگری خواهد داد.

فرشاد مومنی: بانک‌ها و موسسات در دولت یازدهم ورشکسته شدند

یک اقتصاددان اصلاح طلب گفت: برخی‌ها آمرانه به روحانی در مورد انتخاب کابینه دستور می‌دهند.

مهم‌ترین مطالب سرویس

واکنش پایگاه اطلاع رسانی دولت به گزارش «نسیم آنلاین»:
از رکود خارج شدیم ولی تا رسیدن به سطح رفاه سال ۸۶ باید ۷ سال دیگر صبر کنیم!
وقتی صحبتهای مهم مشاور اقتصادی روحانی برای رسانه‌های حامی دولت ارزشی ندارد!
سانسور سخنان مسعود نیلی در رسانه‌های اصلاح طلب/ روزنامه‌های زنجیره‌ای صحبتهای مشاور روحانی در مورد رکود را ندیدند!
دومینوی تعطیلی کارخانه‌های قند در دولت روحانی ادامه دارد
بعد از ورامین، کارخانه قند شاهرود هم نیمه تعطیل شد/ ۱۰۰ کارگر کارخانه بیکار شدند!
"دنیای اقتصاد" و "تجارت فردا" در نقش جمشید بسم‌الله‌های دولت یازدهم
زمینه سازی گرانی دلار در رسانه‌های نزدیک به مشاور اقتصادی روحانی!
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین