مشروح گزارش رونمایی از ربات انسان‌نمای سورنا ۳

کدخبر: 1038454

ستاری: ما در حال حاضر پنجمین کشور تولیدکننده مهندس در دنیا هستیم/ نیلی: تفکر کار گروهی و پایدار سورناهای بزرگ‌تری را خلق خواهد کرد/ صادق‌زاده: سرمایه‌گذاری روی تحقیقات دانشگاهی هزینه نیست

به گزارش خبرنگار «نسیم»، در ابتدای این مراسم رونمایی از ربات انسان نمای سورنا 3، دکتر محمود کمره‌ای، ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران گفت: پروژه سورنای 4 نیز در حال طراحی است، سورنا 3 یکی از هفت ربات برتر انسان نمای جهان است. رونمایی از این ربات یک افتخار ملی است. این پروژه محصول مشترک دانشگاه تهران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید فاصله بین پژوهش‌های کاربردی و بنیادی را از بین ببریم. طبق آمارهای گرفته‌شده در دانشگاه تهران به این نتیجه رسیده‌ایم که محققان عزیز در هر دو زمینه مسلط هستند. همچنین بنده از دکتر نیلی ریاست دانشگاه تهران تقاضا می‌کنم که از تحقیقات پژوهشی و کاربردی حمایت لازم را مبذول نمایند.

این جشن پایان یک تلاش موفق است

مهندس صابری، قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مراسم افزود: بدون تردید بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات دانشگاهی است. این رونمایی یک موفقیت استثنایی است.

وی در ادامه افزود: ما طی سالیان گذشته از صدها قراردادی که با ده‌ها دانشگاه کشور داشته‌ایم تعداد انگشت‌شماری از پروژه‌ها به نتیجه رسیده‌اند. بنده در همین‌جا از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور درخواست می‌کنم که دستورات لازم را مبنی بر ایجاد راه‌کار و اقدامات لازم برای به نتیجه رسیدن تحقیقات در بخش صنعت صادر کنند.

سرمایه‌گذاری‌ها روی تحقیقات در 15 سال گذشته ثمرات خوبی داشته است

دکتر رمضان علی صادق‌زاده، معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین در این مراسم گفت: برخلاف صحبت‌های آقای مهندس صابری، سرمایه‌گذاری‌های ما در بخش تحقیقات دانشگاهی در این 15 سال گذشته ثمرات خوبی را در پی داشته است.

وی در ادامه افزود: نقش سازمان‌های توسعه‌ای در این دولت کم‌رنگ شده است. ما اگر بخواهیم به رشد 8 درصدی در اقتصاد و صنعت برسیم باید رشد 13.5 درصدی را در بخش صنعت و معدن ایجاد کنیم. این امر زمانی محقق می‌شود که روی صنایع پیشرفته و نوین سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. سازمان‌های توسعه‌ای باید ادامه‌دهنده فعالیت‌های دانشگاهیان عزیز باشند.

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه تصریح کرد: متأسفانه در هیچ‌یک از بخش‌های صنعت کشور ما بیش از 10 درصد نیروی متخصص نداریم. ما باید از این پتانسیل موجود در دانشگاه‌ها در راستای پیشرفت و تخصص در صنعت استفاده کنیم. برای نمونه همین پروژه سورنا 3 که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری روی تحقیقات دانشگاهی هزینه نیست.

سورنا 3 نمونه‌ای از یک تحقیق مشترک دانشگاهی و صنعت است

دکتر سید علی‌اکبر موسویان، رئیس انجمن رباتیک ایران در این مراسم نیز، گفت: سورنا 3 نمونه‌ای موفق از یک تحقیق مشترک دانشگاهی و صنعت است. رباتیک اولویت نخست بند دوم برنامه جامع علمی کشور است و ما امروز خوشحالیم که به این موفقیت دست‌یافته‌ایم.

تفکر کار گروهی و پایدار سورناهای بزرگ‌تری را خلق می‌کنند

دکتر محمود نیلی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم نیز، عنوان کرد: این موفقیت را به ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم. ما باید درس‌های بزرگی را از این موفقیت بگیریم. بزرگ‌ترین درسی که سورنا 3 به ما می‌دهد ایجاد کار گروهی بین دانشگاه‌های کشور است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: تفکر کار گروهی و پایدار سورناهای بزرگ‌تری را خلق خواهد کرد. ما باید از بزرگ‌ترین منابع کشور که نیروی انسانی است بهره کافی را ببریم. یکی از افتخارات امروز ما انتشار مقالات بسیار زیاد علمی است که باعث رشد زبان زد کشور ما شده است. بخش عمده‌ای از این مقالات در 15 دانشگاه کشور شکل می‌گیرد. سهم دانشگاه تهران از این مقالات 11 درصد است. بنابراین باید سرمایه‌گذاری بر روی این دانشگاه‌های معتبر افزایش پیدا کند. ما برای پیشرفت صنایع و فناوری نیازمند این گسترش سرمایه‌گذاری هستیم. اما متأسفانه شاهد بودیم که سهم دانشگاه تهران از اختصاص منابع مالی برای گسترش تحقیقات در راستای کمک به صنایع کشور فقط 700 میلیون تومان در سال جاری بوده است.

ایران پنجمین کشور تولیدکننده مهندس در جهان است

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این مراسم عنوان داشت: بنده در این دو سال همواره تلاش داشته‌ام که بحث منابع انسانی را به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه این مملکت عنوان شود.

وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر پنجمین کشور تولیدکننده مهندس در دنیا هستیم. پژوهش‌های حاصله نیز بخشی از همین دستاورد است. اگر ما مکانیزم درستی داشته باشیم می‌توانیم دانش را به صنعت تبدیل کنیم. امروز رونمایی از سورنا 3 گشایش بزرگی در صنعت است. هر بخش از سورنا 3 می‌تواند گره‌گشای صنعت ما باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور همچنین، گفت: ما آماده همکاری در طراحی و ساخت نسل جدید سورنا هستیم. همچنین ما در بخش تجاری‌سازی سورنا 3 تمامی همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

دکتر ستاری در پایان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت برای پیشرفت دانشگاهیان این است که بتوانند بخشی از منابع مالی موردنیازشان را بدون نیاز از حمایت دولت تأمین کنند. یکی از ضعف‌های بزرگی که اکنون در دانشگاه‌های ما وجود دارد و در حال اصلاح آن هستیم این است که بر روی گروه‌های تخصصی و اساتید خاص سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم . ما باید روی مراکز نخبه پرور توجه و تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

در پایان این مراسم شناسنامه ربات انسان نمای سورنا 3 به امضای دکتر ستاری و دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران رسید. همچنین از سایت سورنا رونمایی شد.

ارسال نظر: