تلگرام و خطرهایی که بیخ گوش مان است

کدخبر: 1040330

نگرانی مسئولان روسی از تأثیرات مخرب امنیتی و فرهنگی تلگرام درحالیست که تنها ۱.۶ درصد از کاربران این سامانه متعلق به کشور روسیه هستند، اما ۷۴.۵ درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند و قدرت تاثیرگذاری این نرم افزار در ایران بسیار بیشتر از روسیه است

به گزارش «نسیم»، شهر نوشت: شبکه پیام رسان تلگرام در جلسه عصر چهارشنبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود نشد.این در حالی است که موضوع مسدود سازی تلگرام که حدود 20 میلیون ایرانی کاربر آن هستند در جلسه دوهفته قبل این کارگروه نیز به دلیل عدم حضور اکثریت اعضا، غیر ممکن شده بود.

محمد علی اسفنانی در گفتگوی ویژه خبری شامگاه سه شنبه 26 آبان ماه دلیل استفاده نکردن مردم از شبکه های اجتماعی ایرانی را این گونه بیان می کند: " مردم به دلایل مختلف از شبکه‌های اجتماعی ایرانی استفاده نمی‌کنند که یکی از آنها نگرانی از دسترسی دولت و نهادهای ناظر به داده‌های آنهاست. " او معتقد است اگر تلگرام مسدود شود مردم به سمت برنامه دیگر می‌روند و از آن بیش از تلگرام استفاده می‌کنند.

هرچند که مسدود کردن یک شبکه اجتماعی با این تعداد کاربر بدون ارائه جایگزین مناسب و قابل اعتماد تبعات منفی دارد اما مدیریت نکردن این فضا و گذشتن از کنار مسائل و حواشی آن می تواند تبعات سخت تری را در آینده متوجه جامعه کند. اندک آشنایی با این شبکه اجتماعی می تواند کمک حال افراد و برنامه ریزان باشد تا محتاطانه تر در این فضا ورود کنند.

مدیر تلگرام ، پاول دروف از یهودیان روسیه است و برادر وی نیکولای دورف نیز مدیر سابق شبکه اجتماعی وی کی می باشد و قابل تامل آنکه این شبکه یکی از محبوب ترین سایت ها در میان صهیونیست هاست.

او که به دلیل همکاری در جریان کودتای آمریکایی اوکراین در روسیه تحت پیگرد قانونی است با سرمایه یهودی روسی زبانی به نام مایکل میری لاشویلی که یکی از تأثیرگذارترین اعضای کنگره جهانی یهود « Wjc » و رهبر کنگره یهودیان روسیه « Rjc » است ، شرکتی به نام قلعه دیجیتال در آلمان تاسیس می کند. تلگرام نخستین محصول شرکت قلعه دیجیتال است.

یکی از نکات قابل توجه ، درباره سرور نرم افزار تلگرام است که در کشور انگلیس آن هم بر یکی از سرورهای دولتی این کشور سوار است در صورتی که شرکت قلعه دیجیتال در برلین آلمان مستقر است در حالی که میزبانی سرور یک شرکت آلمانی در آلمان قطعا راحت تر و ارزان تر می بود.

با توجه به موارد یاد شده گفته می شود که تلگرام به این دلیل ایجاد شده که با شعار تضمین امنیت کاربران ، خصوصاً کشورهای هدف صهیونیست‌ها در برهه ‌‌ای که اسناد متقنی در مورد جاسوسی و فروش اطلاعات توسط وایبر، واتس آپ و اینستاگرام و… در فضای مجازی پخش گردید و اذهان عمومی را نگران ساخت در لوای این ادعای دروغین، تلگرام ماموریت جمع آوری اطلاعات کاربران اینگونه نرم‌‌افزارها را بدون وقفه ادامه دهد.

همه این موارد حداقل باید ما را نگران سازد. کارکرد فرهنگی تلگرام نیز بسیار نگران کننده تر و آثار مخرب بیشتری دارد ، اعتیاد تلگرامی در میان چند میلیون کاربر ایرانی، به یک معضل برای خانواده ها تبدیل شده است. این معضل، زمانی بغرنج تر می شود که عده ای، وجدان، اخلاق و معنویت را در استفاده از این نرم افزارها کنار می گذارند و با رویکردی هنجارستیز و ارزش گریز از آنها سوء استفاده می کنند.

نرم افزار تلگرام ظاهرا یک پیام رسان معمولی است اما با ایجاد امکانی تحت عنوان کانال تبدیل به یک محیط شبیه به وبلاگ آنهم مخصوص گوشی شده است. متاسفانه در این میان کانالهای مستهجن و غیر اخلاقی که از هر سایتی سهل الوصول ترند راه اندازی شدند و اینترنت ایران به دوران قبل از فیلترینگ بازگشت. به گونه ای که نوجوان ایرانی برای دریافت محتوای مستهجن هیچ نیازی به فیلتر شکن و رفتن به سیاتهای غیر اخلاقی ندارد و فقط کافی است در کانالهای تلگرام عضو شود. گفتنی است برخی از این کانالهای تلگرامی مستهجن بیش از ششصد هزار عضو ایرانی دارند!

روسیه و تلگرام

با مشخص شدن استفاده داعش از تلگرام «آلکساندر آگییف» معاون کمیسیون امور قوانین دومای روسیه در نامه ای به «آلکساندر بورتنیکوف» رییس سازمان امنیت فدرال روسیه خواستار اقدام فوری درباره سامانه پیام رسان «تلگرام» شد .

آگییف در نامه خود متذکر شده است که تروریست های داعشی فعالانه از تلگرام برای انتشار ایده های افراط گرایانه خود استفاده و تصاویر و فیلم های ویدیوئی مربوط به فعالیت های خود را منتشر می کنند.

نگرانی مسئولان روسی از تأثیرات مخرب امنیتی و فرهنگی نرم افزار پیام رسان تلگرام درحالی ست که تنها 1.6 درصد از کاربران این سامانه متعلق به کشور روسیه هستند، اما متاسفانه با وجود اینکه که 74.5 درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند و قدرت تاثیرگذاری این نرم افزار در ایران بسیار بیشتر از روسیه است.

هر چند که همه این موارد برخی را به این فکر می اندازد که راحت ترین مسیر و اقدام را که همان فیلترینگ است انتخاب کنند اما با شناخت واقعیات موجود جامعه و تعداد کاربران ایرانی این شبکه و نیاز مخاطب به شبکه های اجتماعی این اقدام می تواند تبعات منفی در پی داشته باشد. لذا هشیار کردن جامعه نسبت به پشت پرده شبکه های اجتماعی و آموزش جامعه در شیوه بهره مندی از رسانه های نوین می تواند مهمترین قدم در این مسیر باشد و ایجاد شبکه های وطنی قابل اعتماد با قابلیتهای مشابه می تواند به عنوان گام بعدی در نظر گرفته شود تا جامعه آرام آرام با فرهنگ سازی به این شبکه ها کوچ کند و در نهایت نیز فیلتر شبکه های مخل امنیت به عنوان راهکار نهایی،می تواند مورد نظر قرار گیرد.

ارسال نظر: