اسلام‌هراسی چگونه "دین" مسلمانان جوان آمریکایی را هدف می‌‌گیرد؟

کدخبر: 1046338

نیویورک تایمز: نسل جوان مسلمان آمریکایی، قربانی تعصباتی می‌شوند که صحنه‌گردان آن، شبکه‌های اجتماعی هستند/ برخی برای پذیرفته شدن در میان هم‌سالان خود ناچارند دین و فرهنگ خود را پنهان کنند

گروه بین الملل «نسیم» - در پی افزایش هجمه و فشار به مسلمانان آمریکا با گسترش موج اسلام هراسی در جهان، روزنامه آمریکایی " نیویورک تایمز"‌ به گزارشی از چالش های زندگی نسل جوان مسلمان آمریکایی و تاثیر ان بر دین‌داری و زندگی انان در کشوری پرداخته که مدعی آزادی بیان و عقیده است:

"هبه جمال" یازده سپتامبر را به یاد نمی آورد، او یک ساله بود و از حمله به افغانستان و عراق هم خبر نداشت و تجربه ای هم در افزایش بی‌اعتمادی و منفی نگری نسبت به مسلمانان در آمریکا و برنامه های شنود پلیس و افزایش حملات جهت دار ندارد.

اما در سال های اخیر به ویژه در چند ماه گذشته، روزهای گذر از کودکی اش به مرحله بانویی جوان با رواج خشونت های گروه های افراطی و ترویج اسلام هراسی همراه شده است و او ناچار است با چالش های سخت یک زن مسلمان بودن در جامعه آمریکا دست و پنجه نرم کند.

"هبه" به جای این که مانند سایر نوجوانان درگیر انجام کارهای مدرسه، لباس خریدن و یا بیرون رفتن با دوستان باشد، ناچار است با رشد احساسات ضد اسلامی مقابله کند، و برنامه روزانه خود را به نحوی می چیند که از حملات اجتناب کند و نگران است که جامعه او را چطور می بیند. بارها ( بر اساس آنچه در جامعه القا می شود) اعتقاداتش را با تروریست هایی که به نام مذهب او دست به قتل و جنایت می زنند،‌ مقایسه می کند.

وی در طی مصاحبه هفته پیش اظهار داشت: "من مجبور بودم که بنشینم و بیشتر مطالعه و تفکر کنم، و فکر کردن بیش از اندازه به این موضوع دشوار است، زیرا به عنوان یک دختر 15 ساله، نمی خواستم زیاد به این موضوع فکر کنم. فکر می کنم دو ماه گذشته شاید سخت ترین روزهای زندگی بوده باشند.

جمال، جزء از نسل مسلمانان آمریکایی است که در خلال مبارزات علیه تروریست ها در آمریکایی رشد کرده که بر اساس بررسی های بسیار، خصومت های ضد اسلامی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

مسلمانان جوان آمریکایی، در رأس همه امور رایج، ناچار هستند تا با استفهامات عمیق هویتی، اجتماعی، سیاسی و دینی در کشوری که یک رابطه دو وجهی با اسلام دارد دست به گریبان باشند. پیچیدگی ها و فشار ها، باعث شده بسیاری از مسلمانان جوان اگر توسط کشور خود پذیرفته نشوند؛ احساس انزوا و بیگانگی بکنند.

این چالش ها از سال گذشته چندین برابر شده است، زمانی که اتفاقات خشونت طلبانه در سرتاسر جهان شدت یافت و احساسات ضد اسلامی در ایالات متحده و دیگر نقاط نیز شعله ور تر شد: حملات تروریستی در پاریس، کشته شدن سه دانشجوی مسلمان در چپل هیل، نیویورک سیتی، اتفاقات سن برناردینو، واقعه کشتار کالیفرنیا و پیشنهاد دونالد ترامپ مبنی بر بستن مرزهای ایالات متحده به روی مسلمانان.

سه دانشجوی مسلمان در خانهٔ خود در چپل هیل آمریکا قربانی خشونت علیه مسلمانان افراد ضد اسلام شدند

کودکان و جوانان مسلمان، قربانی تعصبات و سیاست ها می شوند که بیشترین صحنه گردان این اتفاقات، شبکه های اجتماعی هستند.

فرهاد عباسی، دستیار پروفسور روانپزشکی در دانشگاه میشیگان و کارشناس بهداشت روانی مسلمانان اعلام داشته است که بعد از واقعه 11 سپتامبر، مسلمانان جوان آمریکایی به دلیل احساسات ضد اسلامی شهروندان، دچار " ترومای مزمن" یا استرس مزمن شده اند.

وی اظهار می دارد: "در رأس این ها، از زمان آغاز حملات داعش و همه این دیوانگی ها شما دچار استرس حاد می شوید." وی هشدار می دهد:‌ " تا چند سال آینده ما خواهیم فهمید که این استرس ها چقدر مضر و خسارت بار می تواند باشد."

تخمین زده می شود که جمعیت مسلمانان جهان حدود 1.6 میلیارد نفر باشد که در سرتاسر جهان و در فرهنگ های مختلف پراکنده شده اند. یک پروفسور روانشناسی می گوید: " بیرون رانده شدن از یک جامعه اخلاق مدار، به شما این احساس را می دهد که جزئی از تروریست ها هستید و این شوک برانگیز است."

بر اساس اظهارات مسلمانان، حتی در خلال تنوع جمعیتی در نیویورک، که تخمین زده می شود جمعیت مسلمانان حداقل 600 هزار نفر در این شهر است، اهانت های اسلام ستیزانه تبدیل به بخشی از چشم انداز این شهر به ویژه بعد از حادثه 11 سپتامبر شده است.

خانم جمال می گوید: " اگر یک مسلمان در مدرسه یا دانشگاه یک تروریست خطاب نشود، چه توسط سال پایینی ها ویا سال بالایی ها، پس او واقعا در مدرسه فوق العاده ای درس می خوانند و من برای آن ها خوشحالم."

یک دانش آموز 17 ساله دبیرستانی می گوید: "یادم می آید که مادرم به خاطر پوشش حجاب مورد خشونت و مزاحمت قرار می گرفت. " وی اظهار می دارد که خود او نیز زمانی که جوان تر بود از روسری استفاده می کرد اما بعد از اینکه با نگاه های عجیب و غریب ورفتارهای نامناسب مواجه شد،‌ ناچار حجاب از سر برداشت.

تظاهرات مسلمانان در آمریکا: ما مسلمانیم و کشورمان آمریکا را دوست داریم

"شفیق مجدالویه"، یک دانشجوی 19 ساله کالج بروکلین می گوید: " احساس می کنم که همه علیه ما هستند و تو همیشه ناچاری که خود را ثابت و تبرئه کنی ." او می گوید: " آرمان های ما مانند همه آمریکایی ها، نوجوانان و یا جوان های دیگر است. اما به نظر می رسد که آن ها تلاش می کنند رویاها و آرمان های ما را نابود کنند تنها به این دلیل که ما مذهب دیگری داریم."

همچنان که انسان ها سعی دارند راه خود را در جهان پیدا کنند، به نظر می رسد که برخی از مسلمانان جوان آمریکایی ناچار به ادغام و جذب شدن در جریان غالب جامعه از طریق پنهان کردن دین و فرهنگ خود می شوند. آن ها دیگر در جاهای عمومی نماز نمی خوانند و یا با والدین خود به زبان های دیگری صحبت نمی کنند.

اما برخی هم نظرات مخالفی دارند، آن ها تاکید دارند که هویت های قومی و مذهبی خود را ابراز کنند.

"زینب المیقبر"، جوان 19 ساله ای که در نیویورک به دنیا آمده و بزرگ شده است، هر دو نظر را دارد. او سال ها هویت مذهبی وقومی خود را پنهان می کرد، این استراتژی همیشه حالت آگاهانه نداشت. وی می گوید: " فکر می کنم که بسیاری در دبیرستان نمی دانستند که من یک عرب هستم. من به همه می گفتم که مدیترانه ای هستم و آن ها خیال می کردند که اهل ایتالیا یا یونان هستم و من هم سعی نمی کردم تصور غلطتشان را اصلاح کنم."

اما زمانی که او از مدرسه فارغ التحصیل و وارد کالجی در نیویورک سیتی شد، خود را یک مسلمان عرب معرفی کرد. وی اذعان می دارد: "با ترک شهر محل زندگی و دبیرستان موجی از روحیه خودباوری را در خود یافتم، در محیطی که در آن ها احساس محدودیت می کردم. فهمیدم که با پذیرفتن دین و فرهنگ خود به صورت تمام و کمال خیلی راحت تر می شود دیگران را شناخت."

وی اضافه می کند: " واقعیت این است که من یک مسلمانم و یک عرب،‌ همانطور که یک آمریکایی هستم، و این ممکن است که هر سه این هویت را یکجا داشت."

برپایی نماز جماعت در مقابل کنگره

او در هفته های اخیر در اجتماعات عمومی، دو چندان مورد آزار قرار می گیرد، درست مانند برادرش که در دبیرستان درس می خواند و از طرف همکلاسی هایش مورد آزار قرار می گیرد. زینب المیقبر می گوید:‌ "از بعد واقعه پاریس، بچه های کلاسش در مورد خلاص شدن از شر اسلام صحبت می کنند، برادرم می گوید که او بیش از این نمی خواهد به عنوان یک عرب و یک مسلمان شناخته شود ."

بر اساس بررسی های دانشگاهی، در سال های بعد از حادثه 11 سپتامبر، بسیاری از نوجوانان مسلمان آمریکایی، با نوعی بیداری اجتماعی در بستری از واکنش های شدید مواجه باشند. این گرایش ها و گفتمان ها در شبکه های اجتماعی گستردگی بیشتری داشته است به نحوی که آن ها را با سیلی از سوالات اجتماعی و سیاسی مواجه کرده است.

کاواس، یک جوان 23 ساله که رهبری یک نهاد عرب آمریکایی در نیویورک را بر عهده دارد می گوید: "ما در مورد جنگ گفتمان می کنیم، در مورد فمینیسم و همه موضوعات دیگر صحبت می کنیم. من گمان نمی کنم که نوجوان های دیگر به اندازه ما و در سنین پایین سیاست زده وسیاسی شوند. "

بسیاری از گفتگو ها در فضای شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و نوجوانان مسلمان آمریکایی یاد می گیرند که چگونه تاثیر بگیرند و تاثیر بگذارند. این فضا هم می تواند فضای مفیدی برای تحکیم احساسات اجتماعی شود وهم سلاحی در دست افراطی های اسلام ستیز.

کاواس می گوید: شبکه های اجتماعی می تواند هم فضای بسیار سختی باشد که به سختی می شود از عهده آن برآمد و هم جایی است که می توانیم در آن به خودآگاهی برسیم."

برای بسیاری از نوجوانان مسلمان آمریکایی کشمکش‌های این فضا ـ برای درک موقعیت‌شان و اینکه چه اتفاقی قرار است برای آن ها و جامعه شان بیفتد و فکر کردن به اینکه چطور باید پاسخگو بود، چطور باید بر ترس غلبه کرد و شاداب و سرزنده ماند ـ‌ برای افرادی در سنین آن ها بسیار طاقت فرسا است.

خانم جمال می گوید: "زمانی که به خانه می آیم و والدینم از من سوال می کنند که چرا اینقدر خسته ای؟ چه کاری انجام داده ای؟ در پاسخ می گویم که مطلقاً هیچ کاری! "

او اضافه می کند:‌" شما احساس می کنید که همه جهان علیه شما هستند و این بسیار طاقت فرسا و نابود کننده انرژی است."

ارسال نظر: