نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی: امثال غنی نژاد و آخوندی کورکورانه از اقتصاد آزاد پیروی می‌‌کنند

کدخبر: 1047893

شیخی در گفتگو با «نسیم»: نباید تعیین قیمتها را در بازار به دست یک عده گردن کلفت سپرد/ آخوندی خودش عامل اصلی رکود است

عبدالمجید شیخی فارغ التحصیل اقتصاد توسعه از دانشگاه علامه و نویسنده کتاب "اقتصاد و برنامه ریزی" در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از اظهارات یک هفته گذشته آخوندی و غنی نژاد اظهار کرد: ریشه تفکرات آقای غنی نژاد اقتصاد سرمایه داری و لیبرالیستی است، اما جای تعجب دارد که امثال آقای آخوندی به عنوان یک سرمایه دار مرفه در مورد اقتصاد اظهار نظر می کنند. ایشان اصلا در جایگاهی نیستند که در مورد اقتصاد اظهار نظر کنند.

وی خاطرنشان کرد: در جواب امثال آقای غنی نژاد که قانون اساسی ما را مارکسیستی می دانند، باید گفت که شما اقتصاد سرمایه داری را هم نفهمیدید! چون در اقتصاد سرمایه داری هم اخیرا خودشان از ادعاهایشان در خصوص آزادسازی عقب نشینی کرده اند. نمونه آن هم سرگذشت بحران اقتصادی سال 2008 و مذاکراتی است که در اجلاس داووس سال 2009 رخ داد.

امثال غنی نژاد چشم و گوش بسته به تعالیم غربی ها چشم دوخته اند

این اقتصاددان تصریح کرد: غربی ها از ادعاهای خودشان عبرت گرفته و به غلط کردن افتاده اند، اما جای تعجب است که امثال آقای غنی نژاد به عنوان اقتصاددان های چشم وگوش بسته ای که فقط به تعالیم اقتصاد لیبرالیستی چشم دوخته اند، صدای پشیمانی غربی ها را نمی شنوند.

شیخی عنوان کرد: کشورهایی که مظهر اقتصاد لیبرالیسیتی بودند قبول کرده اند که تیره روزی های اقتصادشان در سالهای اخیر به واسطه آزادسازی قیمتها بوده است، اما برخی در داخل مانند آقای غنی نژاد حرفهای گذشته آنها را تکرار می کنند و نمی خواهند عبرت بگیرند.

غنی نژاد همیشه 10 قدم از غربی ها عقب تر است

وی با انتقاد از اظهارنظرهای غنی نژاد بر علیه قانون اساسی گفت: امثال آقای غنی نژاد با وجود اینکه مقلد کور غربی هاست، همیشه ده قدم از آنها عقب تر است. ایشان اصلا به حرفهای غربی ها فکر هم نمی کند، بلکه طوطی وار آنها را تکرار می کند. رقابت اقتصادی در دنیای غرب معنا پیدا می کند، زیرا 50 سال از ما جلوتر است. در کشور ما که شرایط نا برابر است در صورت آزادسازی قیمت ها عنان به دست اقویا می افتد و ضعفای جامعه از بین می روند.

این اقتصاددان اظهار کرد: در دنیای غرب قانون رقابت باعث شده که همه چیز در اختیار بنگاههای اقتصادی بزرگ باشد و بنگاههای کوچک تر هیچ گاه نتوانسته اند حرفی برای گفتن داشته باشند. این نشان می دهد که قانون اقتصادی رقابتی در غرب مانند قانون تنازع در جنگل است و در جهت خلاف توسعه اقتصادی حرکت می کند.

شیخی عنوان کرد: متاسفانه افرادی ناشی، غرب زده و کوری مانند آقای غنی نژاد یا آقای آخوندی کشور ما را اداره می کنند که دیدگاههای آنها بر آمده از نظرات ضد عدالت و رشد در دنیای غرب است. تا دو دهه پیش غربی ها می گفتند عدالت مخالف توسعه است و آقای غنی نژاد هم طوطی وار همین سخنان را تکرار می کرد. امروز که غربی ها نظر خود را عوض کرده اند و می گویند عدالت و رشد تناسب دارد. امثال آقای غنی نژاد هم خجالت می کشند، سخنان خود را تصحیح کنند.

نباید تعیین قیمتها را در بازار به دست یک عده گردن کلفت سپرد

وی با اشاره به اهمیت وجود سازمانهایی نظیر سازمان حمایت در اقتصاد کشور گفت: وجود سازمانهایی مانند سازمان حمایت در راستای اجرای وظایف بخش عمومی اقتصاد، یعنی حاکمیت و دولت است. در شرایطی که فرصتهای اقتصادی در کشور برابر نیستند و اختلاف طبقاتی فراوانی بین فقیر و غنی وجود دارد دولت باید با استفاده از این سازمانها بازار را تنظیم کند. نباید تعیین قیمت را به یک سری افراد گردن کلفت و پر قدرت سپرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به زمان اجرای برجام عده ای در کشور به دنبال یک کودتای سیاسی بوده و امثال آقای غنی نژاد و آخوندی ابزار این کودتا هستند. امثال آقای غنی نژاد دو دوهه پیش تفکرات اشتباه خود را در قالب سیاستهای تعدیل اقتصادی، آزاد سازی قیمتها، خصوصی سازی و ایجاد مناطق آزاد به خورد مردم دادند.

شیخی گفت: در دولت سازندگی که تفکرات امثال آقای غنی نژاد بر کشور حاکم بود خصوصی سازی در کشور به نفع عده ای از افراد ثروتمند انجام شد. متاسفانه دولت یازدهم هم به دنبال نوآوری و تحول در اقتصاد نیست و بار دیگر از افرادی با تفکرات قدیمی که دو دهه پیش برای اقتصاد کشور سیاست گذاری می کردند، استفاده می کنند.

آخوندی خودش عامل اصلی رکود است

وی بیان کرد: آقای آخوندی اصلا اقتصاد بلد نیست. ایشان یک سرمایه دار مرفه است که عنان یک وزارتخانه مهم را به دست گرفته و رکود بزرگی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. ایشان با تعطیلی بخش مسکن بیش از 150 رشته فعالیت حقیقی در اقتصاد کشور را متوقف کرده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: آقای غنی نژاد نه تنها اقتصاد سرمایه داری را نمی شناسد، بلکه اقتصاد اسلامی و اقتصاد بخش عمومی را هم نمی شناسد که بخواهد در خصوص حدود اقتصاد در قانون اساسی سخن بگوید. تنظیم بازار جز وظایف بخش عمومی اقتصاد است و وجود سازمانی که از افراط و تفریط عوامل بازار در اقتصاد جلوگیری کند، برای اقتصادی که به دنبال تعادل است، امری ضروری است.

ارسال نظر: