رئیس انجمن زمین شناسی ایران:

سرانه آب هر ایرانی ۵ هزار متر مکعب کاهش یافت

کدخبر: 2000100

به گزارش « نسیم »رئیس انجمن زمین شناسی ایران گفت: از 609 دشت کشور وضعیت 300 تا 350 دشت ، ممنوعه و بحرانی است .

سروش مدبری، به اقلیم خشک و آسیب پذیری ایران اشاره و اظهارکرد: ایران بالاترین سرانه مصرف آب دنیا را دارد و بهترین راهکار برای حل بحران آب، مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف است .

وی افزود: سال 1335 برای هر ایرانی حدود 7 هزار مترمکعب سرانه آب وجود داشت، ولی هم اکنون این سرانه با جمعیت 70 میلیونی به 1700 تا 1800 مترمکعب رسیده است که اگر درست مصرف نشود در آینده، با افزایش بی رویه جمعیت و مصرف بی رویه آب، این میزان در سال 1404 به 1500 مترمکعب می رسد که در این صورت با بحران آب مواجه خواهیم شد .

مدبری با بیان اینکه بیشتر آبها از منابع سطحی و زیرزمینی تامین می شود، افزود: با این برداشت بی رویه با کاهش سطح آبخوان ها مواجه می شویم .

وی به وجود حدود 700 هزار چاه آب در کشور اشاره کرد و افزود: حدود 50 میلیارد مترمکعب آب از آبهای زیرزمینی برداشت می شود .

وی با بیان اینکه حدود 55 درصد از منابع آب کل کشور از طریق آبهای زیرزمینی تشکیل می شود، خاطرنشان کرد: فقط بین 4 تا 5 هزار حلقه چاه در کشور مسدود شده است .

مدبری خاطرنشان کرد: حدود 41 هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود چهار میلیارد مترمکعب آب تامین می کنند .

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر برداشت آب به طور درست صورت گیرد به هیچ وجه با کمبود آب مواجه نمی شویم .

مدبری گفت: در کشور حدود شش میلیارد مترمکعب مازاد برداشت سالانه آب، 110 میلیارد مترمکعب کسری ذخیره استاتیک و سالانه حدود یکهزار و 200 کیلومتر کف شکنی در چاه ها انجام می شود .

وی یکی از گریزها برای تامین آب را سدسازی بیان کرد و افزود: با مطالعات انجام شده از حدود 647 سد درحال بهره برداری کشور، تعداد سدهای کشور به یکهزار و330 سد می رسد .

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان سومین کشور سدساز در دنیا معرفی شده است .

مدبری اظهار داشت: بیشترین میزان آب دربخش کشاورزی و صنعت مصرف می شود که با تغییر کاربری آب و استفاده بهینه می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد .

ارسال نظر: