عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه چیز مهمی نیست

کدخبر: 2000411

یک اقتصاددان گفت: دولت گول تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه را نخورد، زیرا مشکلات اقتصادی کشور حادتر از این است که این اتفاق بخواهد دولتمردان را خوشحال کند.

محمد قلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه اظهار کرد: همه مردم از کاهش قیمتها و به دنبال آن کاهش تورم استقبال می کنند، اما نحوه محاسبه شاخص تورم هم حائز اهمیت است. یعنی اینکه باید ببنیم قیمت چه گروهی از کالاها کاهش پیدا کرده و یا سرعت رشد آن کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که کشور ما تنها با کاهش تورم رو به رو نیست. ما، هم رکود داریم و هم تورم. طبیعی است در جامعه ای که رکود باشد، تورم هم کاهش پیدا می کند. در اقتصادی که رکود در آن حاکم است سرمایه گذاری به وجود نمی آید و قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا می کند. در این شرایط کاهش تورم آن هم تورم نقطه به نقطه چیز چندان مهمی نیست.

این اقتصاددان با بیان این مطلب که "همیشه نباید از کاهش قیمتها خوشحال باشیم" به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: زمانی کاهش شاخص هایی مانند تورم نقطه به نقطه حائز اهمیت است که دولت سیاستی را اتخاذ کرده باشد. وقتی دولت در دو سال اخیر کاملا بی برنامه سردرگم عمل کرده است چگونه باید از کاهش تورم نقطه به نقطه خوشحال باشیم؟

قلی یوسفی تصریح کرد: ملاک ما برای نمره دادن به عملکرد اقتصادی دولت کاهش تورم نقطه به نقطه نیست، بلکه میزان شغلی است که دولت آقای روحانی در دو سال اخیر ایجاد کرده است. جلوگیری از افزایش افسار گسیخته تورم در دولت قبل اقدام شایسته ای است اما زمانی اقتصاد ما توسعه پیدا می کند که سیاست اصولی تری در اقتصاد کشور ایجاد شود.

وی گفت: مردم و فعالان اقتصادی از دولت توقع دارند که سیاستهای جدی تری را دنبال کند و کاهش تورم برایشان کافی نیست. دولت گول تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه را نخورد، زیرا مشکلات اقتصادی کشور حادتر از این است که این اتفاق بخواهد دولتمردان را خوشحال کند.

ارسال نظر: