سید یاسر جبرائیلی در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

تست ایران با تحریم موشکی

کدخبر: 2000854

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: نگرانیم با این کوتاه آمدن های دولت برجام حالت یک توافق را از دست داده و به یک تعهد یک جانبه برای ایران تبدیل شود.

سید یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «نسیم آنلاین» با اشاره به نامه ساعاتی قبل رئیس جمهور به وزیر دفاع در خصوص ادامه فعالیت های موشکی دفاعی حتی در شرایط وضع تحریم از سوی آمریکا گفت: نامه آقای روحانی به وزیر دفاع در رابطه با تحریم های موشکی در واقع یک امر بدیهی است که ایشان آن را تبدیل به نامه کرده است و به نظر می رسد که هدفی را از این نامه نگرای دنبال می کنند که به هیچ وجه در نامه نیامده است، این هدف فراتر از این نامه است چرا که ما با تمام توان به توسعه توانمندی های دفاعی خود ادامه می دهیم و برای این کار نیز نیازی به نامه ریئس جمهور به وزیر دفاع لازم نیست.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در ادامه این گفتگو بیان داشت: صریحا باید گفت که آمریکا در حال تست واکنش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با وضع تحریم های جدید است، قانونی محدودیت ویزا، چند طرح در خصوص تحریم سپاه پاسداران و امروز تحریم های موشکی جدید همگی به همین منظور صورت گرفته است. لذا به دوستان دولت عرض می کنم که اگر در قبال این تحریم ها عقب نشینی کنند یقینا تحریم های محدودی که قرار است در برجام برداشته شود بلافاصله تحت عناوین جدیدی بر میگردد و اگر مقابله جدی کنند این رفتار آمریکایی ها به سرعت متوقف می شود.

جبرائیلی با تاکید بر این نکته که "نامه رهبری معظم انقلاب راه هر نوع بدعهدی را بر آمریکایی ها بسته است" گفت: در این نامه و بهتر بگوییم در این دستور آمده است که وضع هر نوع تحریم جدیدی نقض برجام است.

وی افزود: اگر آقای روحانی بعد از قانون محدودیت ویزا که خود یک تحریم جدیدی بود اجرای برجام را متوقف و اوباما را مجبور به تعلیق آن قانون می ساخت، امروز خبری از این تحریم ها نبود. لذا هم اکنون هم این مساله را مطرح می کنم که در این مقطع اگر آقای روحانی به جای نامه به وزیر دفاع به آمریکایی ها بگوید که اجرای برجام را متوقف خواهیم کرد قطعا از وضع تحریم های جدید جلوگیری به عمل خواهد آمد.

این کارشناس مسائلی سیاسی در ادامه اظهار داشت: دولت تدبیر و امید اگر امروز در مقابل این عهدشکنی آمریکا کوتاه بیاید یقینا در قبال نقض دستور اکید رهبری معظم انقلاب مسئولیت خواهد داشت و باید در مقابل قانون پاسخگو باشد و بداند که در این صورت همان اندک امتیازات برجام را نیز از دست خواهد داد.

جرائیلی همچنین با بیان اینکه "نگرانیم با این کوتاه آمدن های دولت رجام حالت یک توافق را از دست داده و به یک تعهد یک جانبه برای ایران تبدیل شود" گفت: در صورت کوتاه آمدن در مقابل این تحریم های جدید یقینا همان اندک چزی که قرار بود از قبل برجام نصیب دولت یازدهم شود هم از بین خواهد رفت.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس افزود: آقای روحانی ودولتشان این نکته را مدنظر داشته باشند که با این کوتاه آمدن ها دولت نفرتی را که مردم در قبال بدعهدی آمریکایی ها دارند متوجه خود خواهد کرد و اگر امروز در قامت توجیه نقض برجام و بدعهدی های آمریکایی ها بر بیایند اولین قربانی سیاسی این ماجرا خود دولت یازدهم و شخص آقای روحانی خواهد بود و این در صورتی است که این دولت می توانست این بدعهدی آمریکایی ها را تبدیل به یک سرمایه اجتماعی و یک واق ملی برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود کند.

جبرائیلی گفت: متاسفانه امید واهی و بیش از اندازه و تکیه نامعقول بر برجام در دولت یازدهم مشهود است و مرتب دولتی ها امیدوارند که هر از گاهی که از کیک برجام تکه های ریز و درشتی کنده می شود اشکالی نداشته و در آخر چیزی هم برای خوردن باقی خواهد ماند، اما باید بدانند دیری نخواهد گذشت که هزینه ای بابت این ته مانده کیک برجام پرداخت می کنند که بسیار بالاتر از هزینه ای تولید این کیک در داخل و به دست خود ملت است.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: دولت اگر تصور کرده است که میتواند برجام را منهای آمریکا و با اروپایی ها ادامه دهد و از مواهب اروپایی برجام بهره مند شود این یک خطای راهبردی است چرا که این خود نقض غرض است.

سید یاسر جبرائیلی با تکید بر اینکه آقای روحانی در قامت ریاست جمهوری تصویری از آمریکا به مردم ارائه کرده است که در آن، ایشان میتواند از دست یک انسان دیوانه شمشیر خطرناکی را بگیرد، بیان داشت که آقای روحانی امروز به اجتمال زیاد متوجه شده اند که دیوانه مد نظرشان دست به شمشیرهای دیگری برده است.

این کارشناس مسائل سیاسی نگاه دولت به مذاکره و گفتگو با آمریکا را نگاهی توام با خطایی راهبردی دانسته و بیان داشت: آقای روحانی در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که ما به دونبال برد برد هستیم اما از این نکته غافل بود که بازی برد- برد با دشمن هرگز ممکن نیست.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در خاتمه سخنان خود با اشاره به سخنان و تذکرات رهبر انقلاب از سیاستمداران خواست که این توصیه رهبر انقلاب را که میگوید: "انسان باید در این عرصه‌ی وسیع بین‌المللی، خود را در میدان جنگ مشاهده کند. بحث صلح و نوازش و اینها نیست. حتّی آنجائی هم که حرف نرم میزنند، پشت حرف نرم، یک خنجر آخته‌ای وجود دارد که منتظر غفلتی هستند تا دسته در جگر طرف مقابلِ خودشان فرو کنند. لذا باید بیدار بود، باید هشیار بود. این هشیاری هست، این بیداری هست. من توصیه و تأکیدم این است که این را حفظ کنیم، نگه داریم." در عمل به کار بندند.

ارسال نظر: