دبیرکل مجمع تقریب در گفتگو با «نسیم آنلاین»، "وظایف جهان اسلام در قبال شهادت شیخ نمر" را برشمرد:

اتحاد برای انزوای آل سعود

کدخبر: 2001228

آیت‌الله اراکی در واکنش به اعدام شیخ نمر با بیان اینکه جریان جنون‌آمیزی که سعودی‌ها راه انداخته‌اند قطعاً منجر به آسیب بنیادین به حاکمیت عربستان می‌شود گفت: باید تلاش شود تسلیحات کافی در اختیار آزادی‌خواهان یمن قرار گیرد.

متن گفتگوی تفصیلی آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص عواقب اعدام شیخ نمر باقر النمر برای حکومت آل‌سعود و وظیفه جهان اسلام در خصوص این جنایت بدین شرح است:

جریان جنون‌آمیزی که سعودی‌ها راه انداخته‌اند قطعاً منجر به آسیب بنیادین به حاکمیت عربستان می‌شود «نسیم»: دلیل اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط عربستان سعودی را چه می‌دانید و به نظر شما این اعدام چه تبعاتی را برای حکومت سعودی در پی خواهد داشت؟

آیت‌الله اراکی: اصل این اتفاق با توجه به سیاست‌های نپخته و منفعلانه‌ای اخیری که عربستان از خود نشان می‌دهد اتفاق غیر منتظره‌ای نبود؛ ما اخیراً شاهد هستیم که حکام عربستان‌ها به شکل عجیبی به یک رویه غیرحکیمانه و جنون‌آمیزی دست زد‌ه‌اند که این نه تنها نسبت به این مورد بلکه در جریان برخوردهایی که با مسائل مختلف جامعه اسلامی دارند مخصوصاً در عراق، سوریه و به ویژه در رابطه با یمن است اتفاق افتاده است.

این جریانی که سعودی‌ها در یمن راه انداختند جریان جنون‌آمیزی است و قطعاً اینگونه رفتار منجر به آسیب بنیادین به حاکمیت عربستان خواهد شد، همچنین رفتاری که در نیجریه دیدیم قطعاً با تحریک و تامین مالی عربستان انجام گرفته است.

به علاوه رفتاری که ما در کویت برعلیه تعدادی از مردم و رهبران شیعیان این کشور می‌بنیم در حالی است که ده‌ها سال شیعه و سنی با برادری در آنجا با همدیگر زندگی کردند و وضعیت کاملاً رضایت‌آمیزی در آنجا برقرار بوده است، که همه این اتفاقات با تحریکات عربستان صورت گرفته است.

در بحرین همینطور با زندان انداختن رهبران جنبش مردمی این کشور که جنبش مسالمت‌آمیزی را دنبال می‌کردند با برخورد بسیار خشن با آنها و به شهادت رساندن تعداد زیادی از عناصر فعال این جنبش رفتار شد که مجموع این رفتارها حاکی از دستپاچگی و سردرگمی عجیبی از سوی حکام عربستان است و افزون بر آن حاکی از جنون عجیبی در حاکمیت این کشور است.

در آینده شاهد تضاد و درگیری درونی در درون حاکمیت عربستان خواهیم بود

تا به حال چنین رفتاری در هیچ جای دنیا سابقه نداشته که مجموعه‌ای از حاکمیت یک کشوری چنین رفتاری را از خود نشان دهد و این رفتار نشان دهنده این است که قطعاً ما شاهد تحولات آینده نزدیکی در عربستان خواهیم بود، یعنی نه تنها مردم در عربستان به هر حال به تدریج از آن حالت فقر و تحمل بیرون خواهند آمد و نیروهای انقلابی در آنجا تحرکات گسترده‌ای را شروع خواهند کرد علاوه برآن به نظر می‌رسد ما در در درون خود حاکمیت عربستان نیز باید ما شاهد تضاد و درگیری درونی باشیم به دلیل اینکه عده‌ای عاقل در این مجموعه هستند که اینگونه تحرکات را تحمل نمی‌کنند.

وظیفه‌ امروز جهان اسلام اتحاد بر علیه عربستان است «نسیم»: در شرایط فعلی وظیفه جهان اسلام را نسبت به جنایات عربستان سعودی چه می‌دانید؟

آیت‌الله اراکی: وظیفه‌ای که امروز کلیه جهان اسلام یعنی سنی و شیعه دارند این است که باید بر علیه عربستان متحد شوند.

به نظر من آن چیزی که امروز وظیفه جهان اسلام است منزوی کردن عربستان و این موضوع است که اهل سنت و شیعه در تمام جهان بیزاری ‌خود را از عربستان و روش عربستان اعلام کنند.

باید اعلام کرد که دوران تفرقه افکنی و شکاف ایجاد کردن بین سنی و شیعه به پایان رسیده است، با رفتاری که عربستان انجام داده به نظر من چهره کریه عربستان بر همه مسلمین آشکار شد و بر اهل سنت و شیعه آشکار شد که رژیم عربستان مدافع اهل سنت نیست.

عربستان از ابزار تفرقه بین شیعه و سنی برای ایستادگی در برابر جنبش‌های آزادی‌خواهانه جهان اسلام استفاده می‌کند

رژیم عربستان اگر اینگونه برخوردها را انجام می‌دهد نه به دلیل دلسوختگی به اهل سنت است بلکه به دلیل آن است که با اصل اسلام، جنبش‌های اسلامی و مردمی در تضاد هست و برای اینکه به عقیده‌ بتواند خود در برابر جنبش آزادی‌خواهانه گسترده در جهان اسلام و بالاخص در عربستان سعودی ایستادگی کند از ابزار تفرقه بین شیعه و سنی استفاده می‌کند تا بتواند اهل سنت را به حمایت از خودش وادار کند؛ این توطئه باید بر همه جهان اسلام آشکار شود و رسانه‌ها امروز باید پیش از گذشته این توطئه را افشا و این رفتار عربستان را برعلیه جهان اسلام است را برملا کنند که این رفتار عربستان بر ضد شیعه نیست بلکه برضد اهل سنت، شیعه است و اصل اسلام است و اینکه عربستان در طول تاریخ همیشه با همه دشمن بوده است.

وقت آن رسیده مسلمین جهان اتحاد عمومی بر علیه عربستان را شکل دهند

وهابیتی که عربستان به عنوان دین خود در نظر گرفته و بر این مبنا عمل می‌کند همه جهان اسلام را تکفیر می‌کند و تنها شیعه نیست، آنها شیعه را تکفیر می‌کنند، اشاعره را تکفیر می‌کنند، معتزله را ‌تکفیر می‌کنند، صوفیه را تکفیر می‌کنند و در یک کلام همه فرق اسلامی را تکفیر می‌کنند؛ بنابراین اساس آل‌سعودی که تفکرش بر این مبنا استوار است با تمام مسلمین مخالف هستند.

وقت آن رسیده است که مسلمین جهان بیدار شوند و یک اتحاد عمومی بر علیه عربستان ان‌شاءالله شکل بگیرد و باید رسانه‌ها کمک کنند تا این نهضت وحدت بر علیه عربستان در جهان اسلام شکل بگیرد.

تلاش شود تسلیحات کافی در اختیار آزادی‌خواهان یمن قرار گیرد «نسیم»: وظیفه ایران اعم از دولت و ملت را در خصوص این رفتار عربستان چه می‌دانید؟

آیت‌الله اراکی: باید بیشتر از گذشته از جنبش‌های آزادی‌خواهی که اتفاق می‌افتد حمایت کنیم؛ نظر من این است که باید رسماً اعلام شود که ما از انقلابیون یمن حمایت می‌کنیم و تلاش شود تا تسلیحات کافی در اختیار آزادی‌خواهان یمن قرار گیرد، باید تسلیحات آنها قوی‌تر شود و اگر تا الآن از نظر تسلیحات ملاحظاتی در زمینه پشتیبانی آنها صورت می‌گرفته باید این ملاحظات برداشته شود.

نسبت به تقویت جنبش آزادی‌خواه یمن و همچنین جنبش‌های آزادی بخش جزیره العرب و این منطقه باید بیش از گذشته سرمایه‌گذاری شود.

باید زمینه واژگونی رژیم عربستان از طریق تقویت جنبش‌های آزادی‌بخش و ایجاد اتحاد ضدعربستانی‌ فراهم شود

باید زمینه واژگونی رژیم عربستان هم از طریق تقویت جنبش‌های آزادی‌بخش و هم در بعد سیاسی نسبت به ایجاد یک اتحاد ضدعربستانی‌ در سراسر جهان اقدام شود و باید هم رسانه‌ها، هم مراکز حقوقی، هم دانشگاه‌ها و هم شخصیت‌های اثرگذار نظر جهان اسلام بلکه نظر جهان بشریت را نسبت به جنایت‌های عربستان بیشتر جلب کنند و بلکه بتوانند یک اتحاد حقوقی و سیاسی بر علیه عربستان در سراسر جهان به وجود بیاورند.

حکومت آذربایجان باید بدانند که تعرضاتی که نسبت به شیعه داشته‌ برای آنها ارزان تمام نخواهد شد

به نظرم می‌آید وظیفه همه ما در این دوره سنگین‌تر شده، یعنی باید بدانیم که هیچ گونه ملاحظه کاری در شرایط فعلی دیگر مجاز نیست آن ملاحظه‌کاری که در گذشته رخ می‌داد برای این بود که این اتفاقات رخ ندهد حالا که ما می‌‌بینیم که هر چه ملاحظه کاری بشود هیچ تاثیری از اینگونه حوادث مثل نیجریه، عربستان، بحرین حتی آذربایجان نمی شود باید اقدام انجام شود، حتی لازم است به آذربایجانی‌ها نیز هشداری داده شود که گمان نکنند که هر دستوری که عربستانی‌ها می‌دهند می‌توانند انجام بدهند؛ به همین دلیل باید سر جای خودشان بنشینند؛ حکومت آذربایجان باید بدانند که تعرضاتی که نسبت به شیعه داشته‌اند برای آنها ارزان تمام نخواهد شد.

ارسال نظر: