نحوه راه‌یابی آثار جشنواره فیلم اشراق به مرحله داوری نهایی تشریح شد

کدخبر: 2003542

همه آثاری که در هئیت‌های انتخاب آثار، مجموع امتیاز کسب شده آنها توسط اعضای کمیته انتخاب بیش از ۵۰ امتیاز باشد برای مرحله بعد و نهایی انتخاب خواهند شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بعد از نهایی شدن اعضای هئیت انتخاب، هئیت‌های انتخاب فعالیت خود را در خصوص بازبینی آثار آغاز کردند. انتخاب آثار در بخش فیلم داستانی و مستند در روزها مختلف به صورت 12 ساعته انجام شد و اعضای هئیت انتخاب این دو بخش در سه روز متوالی کلیه آثار رسیده در این بخش ها را مشاهده و بررسی کردند. در بخش فیلم نامه نیز با توجه به تعدد آثار و نیاز به بررسی این آثار توسط حداقل دو نفر از اعضای این کمیته کار در حال انجام است و امید است که به زودی روند انتخاب آثار این بخش نیز به اتمام برسد.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه روند انتخاب آثار در همه هئیت های انتخاب یکسان است، تمامی آثار بر اساس تقسیم بندی موضوعی خود که در بخش مورد نظر جشنواره قرار گرفته اند طی این روند مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند و تنها تغییری که ممکن است صورت بگیرد شاخصه‌های فرم‌های ارزیابی بخش‌های مختلف است که به عنوان مثال شاخصه «فیلم نامه» در فرم‌های بخش داستانی جایگزین شاخصه «تحقیق و پژوهش» شده است.

بر این اساس برای انتخاب آثار برتر برای راه یابی به داوری مرحله نهایی برای هر اثر یک فرم مخصوص ارزشیابی توسط اعضای هئیت‌های انتخاب طراحی شده بود که شاخصه‌های «ایده و طرح»، «کارگردانی»، «تصویربرداری»، «تدوین» و «تحقیق و پژوهش» در آن گنجانده شده بود و هر کدام از اعضای کمیته انتخاب بر اساس ملاک های مورد نظر به آثار به طور جداگانه امتیاز داده و معدل مجموع امتیازات اعضا، امتیاز نهایی هر اثر به حساب می‌آمد.

برای معرفی آثار نیز هئیت‌های انتخاب جلساتی برای جمع بندی تشکیل داده یا خواهند داد تا با طرح امتیازات و همچنین بحث در مورد آثار بررسی شده به جمع بندی نهایی برسند. در واقع یکی از مهمترین منابع برای جمع بندی نهایی در جلسه پایانی هئیت‌های انتخاب، امتیازه‌هایی است که آثار از اعضای هئیت انتخاب کسب کرده‌اند. کسب امتیاز 50 و بالاتر مجوز حضور هر اثر در مرحله بعدی و مرحله نهایی داوری خواهد بود.

شایان ذکر است کلیه آثار بعد از بررسی و انتخاب برای داوری نهایی به کمیته داوری که متشکل از هنرمندان، فیلم سازان و منتقدان طراز اول کشور هستند ارسال می‌شوند و آثاری که به این بخش راه پیدا می‌کنند طی دو روز قبل از برگزاری اختتامیه جشنواره اکران می‌شوند و در روز اختتامیه نیز آثار برگزیده که توسط هئیت داوران بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند از میان آنها انتخاب می‌شوند. در حقیقت فلسفه وجودی کمیته انتخاب، مهیا کردن شرایطی است تا داوران از بین بهترین آثار، حق انتخاب اثر برگزیده را داشته باشند.

ارسال نظر: