فرمانده قرارگاه انضباط شهری خبر داد

آغاز مرحله سوم طرح انضباط شهری به منظور پاکسازی تمام تهران از معتادان متجاهر

کدخبر: 2004149

فرمانده قرارگاه انضباط شهری با اشاره به اجرای مرحله سوم اجرای طرح انضباط شهری گفت: تا از آخر هفته مرحله سوم طرح انضباط شهری به منظور پاکسازی تمام سطح پایتخت از معتادان متجاهر و آسیب دیدگان آغاز شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ سردار عزیزالله رجب زاده با بیان اینکه اجرای درست طرح انضباط شهری نیازمند هماهنگی میان تمامی سازمان ها و نهادهای مسئول است، اظهارکرد: جذب معتادان متجاهر نیازمند هماهنگی میان استانداری، شهرداری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر است که این هماهنگی ها تا به امروز به خوبی انجام شده و تمامی سازمان ها بر اساس وظایف خود و حتی بیش از توانشان وارد عمل شده اند.

وی افزود: درباره جمع آوری دستفروشان در محدوده بازار تهران نیز هماهنگی های لازم میان نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، شرکت شهربان، سازمان مشاغل و یگان حفاظت شهرداری تهران صورت گرفت و این امر منجر به اجرای درست طرح شد.

فرمانده قرارگاه انضباط شهری با تاکید بر تغییر چهره خیابان 15 خرداد پس از اجرای طرح جمع اوری دستفروشان گفت: به عقیده من، کسبه بازار و شهروندان بهتر از هر گروه دیگری می توانند در مورد نحوه اجرای طرح و تاثیرات آن قضاوت کنند. واقعیت این است که از زمان آغاز طرح تا به امروز دیگر هیچ دستفروشی در محدوده 15 خرداد و اطراف آن بساط پهن نمی کند و تمامی این افراد به شب بازارها منتقل شده اند.

رجب زاده از جمع آوری حدود 1200 دستفروش در محدوده بازار تهران خبر داد و تصریح کرد: نگاه ما به موضوع دستفروش ها هیچ گاه سلبی نبوده و باور داریم که بسیاری از این افراد معیشت خود را از این طریق تامین می کنند. بر همین اساس، بلافاصله بعد از جمع آوری پیشنهاد انتقال به شب بازارها در خیابان باب همایون و 17 شهریور را مطرح کرده ایم که اتفاقاً با استقبال خوبی رو به رو شد به طوری که در مرحله اول 1030 نفر در طرح ثبت نام کرده و میز دریافت کردند.

وی با اشاره به رضایت 97 درصدی دستفروش ها از انتقال به شب بازارها خاطرنشان کرد: دستفروش ها از ساعت 5 بعد ازظهر تا 10 شب می توانند در مکان های مشخص فعالیت کنند و در این مدت هم هیچ مزاحمتی برای کسب و کار آنان ایجاد نمی شود. ضمن اینکه استقبال مردم و حفظ کرامت انسانی دستفروش ها در این شب بازارها موجب شد تا مابقی دستفروشانی که جمع آوری شدند نیز در طرح ثبت نام کنند. بر این اساس، امروز تمامی 1200 نفر در طرح شب بازارها ثبت نام کرده اند و خواهان فضای لازم برای کسب و کار هستند.

به گفته فرمانده قرارگاه انضباط شهری اجرای طرح ساماندهی دستفروش های نیازمند دائمی است و مدیریت شهری مصمم است تا با شناسایی مشکلات دستفروشان و بر طرف کردن آن ها به کسب و کار این افراد رونق دهد.

رجب زاده از اجرای مرحله سوم طرح انضباط شهری و پاکسازی شهر از معتادان متجاهر خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم گیری شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران در روز سه شنبه گذشته قرار بر این شد تا بر اساس ظرفیت 3 هزار نفره ای که به تازگی فراهم شده از روز چهارشنبه و یا پنجشنبه(دیروز) مرحله سوم طرح آغاز شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا در این مرحله روزانه بین 250 تا 300 نفر جذب و به مراجع ذیصلاح تحویل داده شوند، تصریح کرد: در دو مرحله گذشته بیش از 3 هزار و 400 نفر جذب شدند که در نهایت 2700 نفر به کمپ ها انتقال داده شده و مابقی به دلیل ابتلا به بیماری های عفونی، اعصاب و روان و ... به سازمان های مسئول تحویل داده شدند.

فرمانده قرارگاه انضباط شهری افزود: از میان 2700 نفری که به کمپ ها منتقل شده اند حدود 1400 نفر شهرستانی بوده و 104 نفر نیز افغانی اند که باید رد مرز شوند. علاوه بر این، در حال حاضر حدود 398 خانم نیز در کمپ ها مستقر هستند و حدود یک ماه است که مراحل درمان را طی می کنند.

رجب زاده برخورد با قاچاقچی ها، خرده فروش ها و آشپزخانه ها را از دیگر اقدامات مهم در راستای اجرای طرح انضباط شهری معرفی کرد و گفت: شهرداری تهران از مسئولان ذیربط درخواست کرد تا همزمان با اجرای طرح انضباط شهری برخورد با آشپزخانه ها و قاچاقچی ها هم در دستور کار قرار بگیرد که این اقدام از سوی نیروی انتظامی صورت گرفت و در حال اجرا است.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد با آشپزخانه ها و قاچاقچی ها در راستای اجرای طرح انضباط شهری عنوان کرد: جذب معتادان متجاهر، انتقال آن ها به کمپ ها و پس از سم زدایی به مراکز بهاران به معنای کاهش تقاضای مواد است. زمانی که تلاش می کنیم تقاضا را کاهش دهیم ضروری است تا با عرضه کنندگان هم برخورد کنیم.

به گفته فرمانده قرارگاه انضباط شهری علاوه بر اقدامات قهری در خصوص کاهش تقاضا ضروری است تا رسانه ها نیز وارد عمل شوند و با آگاه سازی خانواده ها مانع از رشد آسیب شوند.

رجب زاده همچنین با اشاره به اظهاراتی در خصوص حضور معتادان در کوچه های باریک محله هرندی گفت: نمی توانیم بگوییم که امروز آسیب دیده ای در محله هرندی وجود ندارد. تعدادی از این افراد هنوز در محله دیده می شوند اما اغلب آن ها کارتن خواب هستند و مردم به اشتباه تصور می کنند که این افراد معتاد متجاهرند. در هرصورت در تلاشیم تا چهره هرندی از این آسیب پاک شود.

وی در پایان تصریح کرد: امروز هر بیننده منصفی می تواند بر این امر صحه بگذارد که زندگی در محله هرندی جریان پیدا کرده است و مردم به راحتی تردد می کنند. شاید تعداد اندکی معتاد نیز در محله حضور داشته باشد که برای جذب این افراد ، هم نیروی انتظامی در محل مستقر است و هم شهروندان از طریق تماس با سامانه 137 می توانند تقاضای خود برای جذب این افراد را اعلام کنند.

ارسال نظر: