موسی فقیه حقانی:

رژیم پهلوی ستون پنجم رژیم صهیونیستی در منطقه بود

کدخبر: 2004596

دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی گفت: اسناد زیادی از آن زمان باقی مانده که نشان می دهد رژیم پهلوی ستون پنجم رژیم صهیونیستی در منطقه بود. بر این اساس فدائیان اسلام به دنبال اتحاد مسلمانان برای مقابله با تحرکات استعمار و استکبار جهانی در منطقه بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی به همراه رونمایی از مجموعه چهار جلدی "فدائیان اسلام در آئینه اسناد" و رونمایی از تمبر شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی با حضور آیت الله "حائری شیرازی"، حجت الاسلام "سید حسن موذنی" معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید ، "حجت الاسلام سید معزالدین حسینی" محقق و پژوهشگر، "سید هادی خسروشاهی" محقق در حوزه تاریخ معاصر "مهدی طالقانی" و "محمد مهدی عبدخدایی" در مرکز فرهنگی سید الشهداء برگزار شد.

موسی فقیه حقانی دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی در ابتدای این همایش در سخنانی، گفت: درود بر شهدایی می فرستم که در راه اهل بیت (ع) قدم بر می دارند و به شهادت می رسند تا راه نورانی آنها را ادامه بدهند. بر همین اساس هم یادی می کنیم از شهدایی که امروز شصتمین سال شهادت آنها است.

وی افزود: حرکت گروه فدائیان اسلام در تاریخ معاصر ایران بسیار تاثیرگذار بوده است. اگر در اسناد آن که فراوان در دسترس همه مردم است و بخشی از آن هم امروز رونمایی می شود تفکر و اندیشه کنیم پی می بریم که این اقدام یک حرکت فرهنگی ضد استعماری و ضد استبدادی در تاریخ معاصر ایران بوده است.

دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی ادامه داد: متاسفانه در تعریف این حرکت برخی ها به انحراف می روند و حق مطلب را در خصوص این اقدام آرمانگرایانه و موثری که این گروه مبارز برای اسلام داشتد ادا نمی کنند. بلکه آن را در قالب یک حرکت مصلحانه کوچک چند نفره نگاه می کنند.

حقانی خاطرنشان کرد: در این بین برخی آن را یک حرکت تروریستی بیان می کنند. متاسفانه امروز هم این برداشت در ادبیات رایج در برخی محافل داخلی نیز شنیده می شود. نکته دیگر اینکه اگر در گذشته این صداها از خارج شنیده می شد اما امروزه این صداها از داخل هم بعضا شنیده می شود که این حرکت یک حرکت تروریستی کور و حتی بی فایده هم است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که این اقدام یک حرکت فرهنگی بسیار موثر در تاریخ معاصر ایران بود. بر این اساس اگر مروری بر حرکات گروه فدائیان اسلام داشته باشیم متوجه می شویم که این حرکت در جهت فعالیت های مرجعیت شیعه در 20 سال اخیر است.

دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی به دغدغه های مهم مرجعیت شیعه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم سه دغدغه مهم مرجعیت شیعه در 200 سال اخیر را نام ببریم باید بیان کنیم که این دغدغه های گروه فدائیان اسلام هم بوده است. نخستین مورد صیانت از اسلام، مسلمین و سرزمین های اسلامی است. دومین مورد صیانت از تشیع است. سومین مورد هم صیانت از ایران است.

حقانی افزود: به طور طبیعی در همین راستا مبارزه با استعمار و مبارزه با استبداد و عوامل آنها هم مدنظر گروه فدائیان اسلام بوده است. بر این اساس باید بیان کنیم که در چارچوب صیانت از اسلام، مسلمین و سرزمین های اسلامی فکر نمی کنم شاخص تر از اقدامات فدائیان اسلام در آن زمان حرکتی را سراغ داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنها در دفاع از فلسطین و مخالفت با تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی در سرزمین مقدس فلسطین اولین حرکت های جدی را در ایران از خود نشان دادند. حتی آنها در این رابطه به صورت گسترده با این پدیده شوم مقابله کردند.

دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی خاطرنشان کرد: اینکه در آن زمان و در آن شرایط 5 هزار نفر برای عظیمت به فلسطین و جهاد با صهیونیست ثبت نام کنند یک حرکت بزرگی بود. زیرا آن زمان همانند امروز نبود و رژیم پهلوی کاملا در راستای تاسیس رژیم صهیونیستی همکاری گسترده می کرد.

حقانی اضافه کرد: اسناد زیادی از آن زمان باقی مانده که نشان می دهد رژیم پهلوی ستون پنجم رژیم صهیونیستی در منطقه بود. بر این اساس فدائیان اسلام به دنبال اتحاد مسلمانان برای مقابله با تحرکات استعمار و استکبار جهانی در منطقه بودند.

وی یادآور شد: در بعد صیانت از تشیع، مقابله با بهائیت را می بینید که فدائیان اسلام آن را در کارنامه خود ثبت کرده اند. آنها همچنین با تحرکات حزب توده نیز مقابله می کردند که این موضوع نیز در پرونده آنها ثبت شده است. از همه مهمتر مقابله آنها با جریان وهابی گری است. زیرا وهابی ها در دوره رضاخان فرصت خوبی برای تحرکات خود پیدا کرده بودند.

دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی به فعالیت هایی که "احمد کسروی" در زمان شاه بر ضد تشییع انجام می داد اشاره کرد و گفت: در آن زمان "احمد کسروی" و دوستان خود در ایران جریان مستقلی را بر ضد مبانی تشییع به راه انداختند که شهید نواب صفوی و دوستان خود در گروه فدائیان اسلام این جریان را به خوبی شناسایی کرده و با آن برخورد و مقابله کردند.

وی افزود: البته این برخورد با آنها در ابتدا فرهنگی بود و به هیچ وجهه قصد از سر راه برداشتن یعنی از بین بردن فیزیکی در اولویت فدائیان اسلام قرار نداشت. در این رابطه گفتگوهای مفصلی نیز با "احمد کسروی" داشتند که این اقدامات بیان کننده این رویکرد فرهنگی گروه فدائیان اسلام بود.

حقانی ادامه داد: در راستای صیانت از ایران هم برخورد این گروه مبارز با ماجرای ملی شدن صنعت نفت را می بینید و هم صیانت از آرای مردمی را در انتخابات مجلس شانزدهم قابل مشاهده است. بر این اساس اگر حرکت فدائیان اسلام در حذف "هژیر" نبود هیچ وقت جبه ملی نمی توانست به مجلس راه پیدا کند. این مجموعه حرکت ها هم مقدمه ای برای ملی شدن صنعت نفت شد. البته جدی ترین مانع برای ملی شده صنعت نفت "رزم آرا" بود که این گروه او را هم از سر راه برداشتند.

دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی پیرامون رویکرد ضد استعماری و ضد استبدادی گروه فدائیان اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: مخالفت با "پیمان بغداد" در زمان شاه دلیلی بر رویکرد جدی آنها در مبارزه با استعمار و استبداد بود. بر این اساس مجموعه ای که امروز رونمایی می شود و اسنادی که در آن درج شده است نشان می دهد که فدائیان اسلام به هیچ وجهه در قالب یک جمعیت کوچک مصلحانه نمی گنجد.

وی در پایان تصریح کرد: آنها در قضیه پیمان بغداد که موجب دستگیری و درنهایت شهادت اعضای گروه فدائیان اسلام می‌شود رژیم پهلوی را نقد می کنند که چرا وارد یک پیمان با دشمنان سرزمین اسلامی شده و حتی توانمندی سرزمین های اسلامی را در اختیار دشمن قرار داده است.

ارسال نظر: