وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تنبلی در مطالعه یکی از پر خسارت‌ترین آفت‌های فرهنگ عمومی است

کدخبر: 2004871

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقشی که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود در حقیقت تنبلی در مطالعه و کتاب‌خوانی است بنابراین برای پیدا کردن ریشه‌های این تنبلی و تلاش برای یافتن علاج آن باید از مهم‌ترین برنامه‌های نهادهای مؤثر در توسعه کتاب‌خوانی باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، علی جنتی در برنامه در سیزدهمین جشنواره یاد یار کتاب اظهار کرد: کتاب میراث گران‌مایه فرهنگ اسلامی و ارمغان آور آگاهی و دانایی است، کتاب چون نسیم بهار روح را طراوت می‌بخشد و اگر از خوبی‌ها، زیبایی‌ها و راستی‌ها بگوید درستت زندگی استوار و محکم خواهد شد .

وی ادامه داد:‌کتاب قدمتی به بلندای تاریخ دارد و هر وقت تاریخ از کتاب خواندن گفته به فراز رفته و افتخارات بی‌شماری آورده است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت: کتابی که مخاطب ندارد یا به مخاطبان معرفی نشود از گردونه مطالعه خارج خواهد شد و پدیدآورنده‌اش نیز انگیزه خود را از دست خواهد داد .

وی خاطرنشان کرد: کتابی باید در دسترس مخاطب قرار گیرد که باعلاقه و درک و توانایی‌هایش متناسب داشته باشد پس باید کتابی که انتخاب می‌کنیم مناسب باقدرت درک و فهممان باشد تا وقتی‌که آن را می‌خوانیم چیزی به دست آوریم یا نفعی ببریم و معنایش را بفهمیم دست‌کم به‌اندازه وقتی‌که گذاشته‌ایم. کتاب مفید عطش دانستن را به شراب طهور واژه‌هایش سیراب می‌کند .

این مقام ارشد فرهنگی افزود: مطمئناً کسانی که درراه ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی گام برمی‌دارند مأجور هستند و اجرشان به‌هیچ‌عنوان کمتر از کسانی نیست که در اطعام و پوشش نیازمندان نیت و فعل خیر دارند .

وی در ادامه این مطلب گفت: افرادی که به نیازمندان کمک می‌کنند جسم آن‌ها را حفظ و شکمشان را سیراب می‌کنند و این‌ها (مروجان فرهنگ کتاب‌خوانی) روح افراد را جلا می‌بخشند و از شراب طهور دانستن سیراب می‌کنند .

وی خاطرنشان کرد: چه‌بسا کسانی که از ثروت و مکنت برخوردار هستند اما چون نمی‌خوانند و نمی‌دانند از ثروت و مکنت خویش به‌درستی استفاده نمی‌کنند .

جنتی اذعان داشت: چه‌بسا کسانی که تنها سرمایه‌شان دانستن و انس با کتاب است وزندگی و روزگار به شادکامی و شیرینی می‌گذرانند و شما از تبار آنان هستید که روح‌ها تشنه را سیراب می‌کنند و برای ارتقاء فرهنگ و دانش در کشور ایران گام برمی‌دارند و آرزوهای بزرگ در سر می‌پرانند و از این منظر بسیار قابل‌احترام هستند .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر روزی اهل مطالعه و عضو کتاب‌خانه شدن که عادت روزانه ایرانیان و ارزشی قابل‌احترام و اعتبار تبدیل شود آن روز، روز موفقیت حقیقی ما در ترویج نهضت کتاب‌خوانی خواهد بود .

وی بابیان اینکه تنبلی در مطالعه یکی از پر خسارت‌ترین آفت‌های فرهنگ عمومی است گفت: نقشی که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود در حقیقت تنبلی در مطالعه و کتاب‌خوانی است بنابراین برای پیدا کردن ریشه‌های این تنبلی و تلاش برای یافتن علاج آن باید از مهم‌ترین برنامه‌های نهادهای مؤثر در توسعه کتاب‌خوانی باشد چراکه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جهان سرانه مطالعه مردمان آن کشور است .

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: برای آنکه سنت کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه شود در گام نخست باید شوق مطالعه را در بطن جامعه و به‌ویژه در کودکان و نوجوانان برانگیزیم و برای این کار برنامه داشته باشیم .

وی ادامه داد: تقویت بخش کودک و نوجوان در کتاب‌خانه‌های عمومی و تجهیز کتاب‌خانه مدارس همراه با بومی‌سازی روش‌های رایج در دنیا و استفاده از راهکارهای نوین متناسب بافرهنگ ملی و دینی، زمینه ارتقاء فرهنگ کتاب‌خوانی است و اهل کتابخانه شدن را برای عموم مردم به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان فراهم خواهند کرد .

جنتی ادامه داد: در گام دوم باید شمارگان و نوبت چاپ کتاب‌های مفید برای عموم مردم افزایش یابد و کتاب خوب در دسترس عمومی قرار گیرد و به نحو مطلوب معرفی شود .

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی خانواده وارد و جزء لاینفک مایحتاج خانواده شود .

وی افزود: کتاب را باید در خانه بومی کرد و با محتوا و شکلش مأنوس شد هر خانه با کتاب‌خانه زیبا است و فضای آن را فرهنگی و تلفیق می‌کند.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نمایشگاه یاد یار مهربان در سیزدهیم دوره خویش باهدف اهدای کتاب و مشارکت شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد .

وی ادامه داد: یاد یار مهربان طی 12 دوره گذشته به فروش حضوری محصولات فرهنگی، ویژه کودکان و نوجوانان اختصاص داشت و کتاب‌های ارائه‌شده در آن نیز متناسب با دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی یا مهارت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و معلمان بود .

جنتی اذعان داشت: امسال یاد یار مهربان با تغییر و تحولات اساسی همراه است و برگزاری اختصاصی نمایشگاه این دوره برای پایه‌های هفتم و هشتم آموزش متوسطه و برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی از مهم‌ترین تحولات این دوره است .

وی گفت: بخشی از هزینه کتاب‌ها را ناشران شرکت‌کننده تأمین می‌کنند و بخش دیگر با هماهنگی شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین‌شده است .

تا نسل آینده‌ساز به‌راحتی از کتاب‌های عرضه‌شده استفاده کنند و هدف این نمایشگاه در تأمین کتاب‌های مفید و موردنیاز برای کتاب‌خانه‌های مدارس محقق شود .

ارسال نظر: