وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

فیبر نوری سال ۹۵ به منازل شهروندان می رسد

کدخبر: 2006355

بودجه پیش بینی شده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده ناکافی است

به گزارش « نسیم آنلاین »وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با همکاری شرکت های داخلی و خارجی، پروژه جایگزین شدن فیبر نوری به جای شبکه سیم مسی برای انتقال داده به درمنازل شهروندان ایرانی در سال 95 اجرا می شود. فیبر نوری یکی از محیط های انتقال داده با سرعت بالا است که امروزه از آن در موارد متفاوتی مانند شبکه های تلفن شهری و بین شهری، شبکه های رایانه ای و اینترنت استفاده می شود. فیبرنوری رشته ای از تارهای شیشه ای است که هر یک از تارها ضخامتی معادل تار موی انسان دارند و از آن برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی استفاده می شود. محمود واعظی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: وزارت ارتباطات تلاش دارد با هدف افزایش سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات بین شهروندان، شبکه فیبر نوری را جایگزین شبکه سیم مسی فعلی کند تا مردم بتوانند همگام با پیشرفت های جهانی از تکنولوژی های تازه تری استفاده کنند. وی گفت: پروژه اف.تی.تی.ایکس (FTTX - رساندن فیبر نوری به درمنازل و محل کار مردم) کار بسیار بزرگی که مقرر است در دولت تدبیر و امید اجرایی شود و مردم از مزایایی آن بهره مند شوند. واعظی به انجام مذاکره با شرکت های بزرگ برای ورود و سرمایه گذاری در این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه، ارزش افزوده بسیار بالایی دارد که شرکت ها می توانند با ورود به آن، از این ارزش افزوده استفاده کنند. وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از شرکت های داخلی برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی و وزارت ارتباطات نیز از آن استقبال کرده است، افزود: این شرکت به دنبال استفاده از شرکای خارجی است که دراین باره مذاکره هایی را نیز آغاز کرده و تلاش می کند از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی کار را آغاز کند.

وی، بودجه پیش بینی شده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده را ناکافی دانست و گفت: بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مهمی در اشتغالزایی دارد که متناسب با آن، اهداف بلند پروازانه ای طراحی شده است؛ به نظر بودجه پیش بینی شده نتواند راه رسیدن به اهداف را هموار کند.

واعظی گفت: شرایط بودجه ای دولت و کاهش درآمد های نفتی عامل پیش بینی شدن این رقم در بودجه سال 1395 است که برای جبران کاستی ها چند روش طراحی شده است. وزیر ارتباطات نخستین روش را انجام سرمایه گذاری دولت برای توسعه زیرساخت ها و متعاقب آن ورود بخش خصوصی برای استفاده از آنها باهدف سرمایه گذاری بیشتر عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در زیرساخت هایی که دولت ایجاد می کند نیازهای کشور را برطرف خواهد کرد و با مشکل کمی بودجه مواجه نخواهد شد. وی، انجام مذاکره با بخش خصوصی و تشویق آنان برای ورود و سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را روش دوم بیان کرد و گفت: بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری های خود را در کوتاه مدت استهلاک کرده و ضمن توسعه، از منافع آن بهره ببرد.

وزیر ارتباطات ایجاد بازارهای جهانی برای شرکت های دانش بنیان ایرانی را یکی از برنامه های جدی در شرایط تازه عنوان کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی چه در سخت افزار و چه در بخش نرم افزاری توانمندی های زیادی کسب کرده اند که می توان با ایجاد بازار برای آنها، زمینه صادرات محصول را برایشان فراهم کرد.

وی گفت: صادرات محصول این شرکت ها سیاستی است که به جد پیگیری خواهد شد. واعظی افزود: شرایط تازه کمک خواهد کرد یک جهش بسیار بزرگ در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ایجاد شود. پیش از این، حسن روحانی رئیس جمهوری با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای ایجاد نهضتی دیجیتالی در کشور باهدف دستیابی به سرعت لازم برای ارائه خدمات به مردم، گفته بود: ما فناوری را به عنوان پایه ای برای اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ و هویت اصیل اسلامی و ایرانی و راهی برای ایجاد اشتغال بویژه برای جوانان تحصیل کرده و زمینه ای برای ایجاد دولت الکترونیکی می خواهیم.

ارسال نظر: