زنوزی جلالی:

رمان "پسران دوزخ، فرزندان قابیل" اطالاعات دینی‌ام را افزایش داد

کدخبر: 2006911

این داستان نویس و پژوهشگر ادبی گفت: پیرامون نویسنده و داستانی که این رمان بر اساس آن شکل گرفته شده باید عرض کنم که از فرصت طلبی نویسنده، شم نویسندگی و اینکه داستان او مسئله روز است تقدیر و تشکر می کنم.

به گزارزش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، جلسه نقد و بررسی کتاب رمان "پسران دوزخ؛ فرزندان قابیل" نوشته "مجید پورولی" با حضور "احمد شاکری" به عنوان مجری برنامه و "فیروز زنوزی جلالی" داستان نویس و پژوهشگر ادبی و "کامران پارسی نژاد" نویسنده برگزار شد.

فیروز زنوزی جلالی، داستان نویس و پژوهشگر ادبی در ابتدای این نشست در سخنانی، گفت: پیرامون نویسنده و داستانی که این رمان بر اساس آن شکل گرفته شده باید عرض کنم که از فرصت طلبی نویسنده، شم نویسندگی و اینکه داستان او مسئله روز است تقدیر و تشکر می کنم.

وی افزود: این کتاب را در دسته رمان های حقایق می دانم. در حقیقت این رمان یک بار ایدئولوژیک را بر روی دوش خود می کشد. در واقع نویسنده در این رمان به غیر از داستان عقاید خود را هم برای مخاطبان بیان می کند.

این نویسنده ادامه داد: البته این نکته را هم باید عرض کنم که این قبیل رمان ها معمولا مسئله ساز می شوند زیرا اگر بار ایدئولوژیک آن را از داستان بیرون بیاوریم آنگاه با یک داستان کوتاه روبرو خواهیم بود. در حقیقت اکثر بخش های این کتاب بر روی بحث های ایدئولوژژیک شیعه و سنی بنا شده است.

زنوزی جلالی خاطرنشان کرد: البته یک تبریک دیگر هم به نویسنده کتاب عرض می کنم. زیرا بعد از خواندن کتاب "پسران دوزخ؛ فرزندان قابیل" به اطلاعاتی رسیدم که قبلا آنها را نداشتم و این موضوع امتیاز خوبی است.

وی تصریح کرد: زمانی که این کتاب را مطالعه می کردم با خودم فکر کردم که اگر نویسنده کتاب یک فرد سنی بود سرانجام کار به کجا می رسید؟ آیا در نگارش کتاب به معیارهای دیگری هم اشاره می کرد؟ اگر بخواهیم به برآیند این کتاب توجعه کنیم باید عرض کنم که این کتاب تحت تعصبات و باورهای نویسنده آن آقای "مجید پورولی" بنا شده است.

این نویسنده گفت: اینکه نویسنده در این کتاب به مسئله داعش اشاره کرده مسئله بسیار خوبی است. البته اگر نویسنده قصد داشت در کنار پرداختن به مسئله داعش به مسئله اختلاف شیعه و سنی بپردازد آنگاه با یک کتاب دیگری روبرو بودیم.

زنوزی جلالی افزود: بر این اساس شاهد هستیم که نویسنده گزینشی عمل کرده و در این کتاب رمان مقداری به داعش پرداخته و بخشی را هم به موضوع اختلاف شیعه و سنی اختصاص داده است. البته این کتاب ظرفیت های یک رمان را نیز می تواند داشته باشد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از فضاهای داستان رابطه علت و معلولی که باید معمولا در داستان ها وجود داشته باشد فدای دغدغه هایی شده که نویسنده اصرار داشته در رابطه شیعی و سنی آورده شود. این موضوع هم صدمات فراوانی که کار زده است.

کامران پارسی نژاد نویسنده در بخش دیگر این نشست نقد و بررسی در سخنانی، گفت: اگر بخواهم در رابطه با این تراز شمخصی را بیان کنم باید عرض کنم که به نظر من این کتاب یک رمان نیست. در حقیقت قالب اصلی آن را می توانم یک داستان بلند بدانم.

وی افزود: زیرا این کتاب از جنبه های داستان پردازی و شخصیت پردازی در حد و اندازه یک رمان نیست و باید ان را در اندازه یک داستان دانست. این کتاب در واقع اثری است برآمده از ایدئولوژی خاص نویسنده است و همان ایدئولوژی را هم مطرح می کند.

این نویسنده ادامه داد: نکته منفی دیگر در این کتاب آن است که در داستان پردازی به تمامی عناصر داستانی توجه نشده است. همچنین در حوزه لحن و گفتار نیز کار با ضعف هایی روبرو است. زیرا هنر یک نویسنده این است که با استفاده از این دو عامل مخاطب را در فضای خاص داستان قرار بدهد.

پارسی نژاد خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت این کتاب این است که داستان این کتاب یک داستان بروز است. در واقع نویسنده به موضوعاتی که برای مردم دغدغه است و بسیار هم مهم می باشد پرداخته است.

وی اضافه کرد: البته این نکته را هم باید بیان کنم که روند داستان در این کتاب به صورتی نیست که ما را با داعش و نوع حکومت داری آن آشنا کند. در حقیقت این داستان برآمده از عقاید و باورهای خاص فرد نویسنده است.

این نویسنده تصریح کرد: محوریت داستان این کتاب بر اساس اندیشه و ایدئولوژیک فرد نویسنده بنا شده است و خیلی خوب بود که اگر در کنار این موضوع داستان مقداری حادثه محور بود. در واقع باید بیان کنم که این کتاب ظرفیت تبدیل به یک رمان وسیع را هم داشت.

پارسی نژاد در پایان گفت: فشار و شاتبزدگی در در پایان داستان به خوبی مشاهده می کنیم. گویی که نویسنده باید در تاریخی خاص و معین این کتاب را به پایان می رسانده است.

مجید پورولی نویسنده کتاب رمان "پسران دوزخ؛ فرزندان قابیل" هم در انتهای این نشست و نقد و بررسی در سخنانی گفت: بالای 80 درصد از صحبت ها و نظرات اساتید گرامی حاضر در این نشست نقد و بررسی را قرار دارم. بر اسن اساس اگر بخواهم کتاب دیگری بنویسم به صورت دیگری و با شکل بهتری آن را خواهم نوشت.

وی افزود: پیرامون نقد ادبی کار بحثی ندارم. اما اگر فردی قصد دارد پیرامون محتوای آن نقد داشته باشد ابتدا باید مطالعه لازم را داشته باشد. در حقیقت با مطالعه مناسب در این جلسه حضور پیدا کند.

این نویسنده ادامه داد: با جامعه ای روبرو هستیم که دانشجوی دکتری 12 امام را نمی شناسد. او حتی در این راه به دنبال منابع هم نمی رود. زیرا جایگاهی در زندگی او ندارد. به زور هم نمی شود که دانشجویان را هم مجبور کرد در این حوزه ها مطالعه کنند.

پورولی خاطرنشان کرد: حالا دانشجو داستان دوست دارد. بر این اساس یک "مجید پورولی" پیدا شده که با سطح معلومات متوسط می اید و این مبانی که این دانشجو باید بشناسد را در قالب داستانی بیان کرده است.

وی اضافه کرد: حالا من به دانشجویان علاقمند می گویم که به جای منابع دیدنی که برای شماها هم دشوار است مطالعه کنید بیایید و این کتاب را بخوانید. پیرامون این کتاب وقتی اساتید می گوید موضوع شیعی و سنی چرا به این صورت است باید بیان کنم که به واقع شیعه قوی است و سنی حرفی برای گفتن ندارد.

این نویسنده تصریح کرد: اگر در یک شبکه تلویزیونی یک سنی زنگ می زند و یک شیعه پاسخگو نیست این موضوع به دلیل ضعف حوزه علمیه و دانشگاه های ما است. زیرا داده های مناسبی به جوانان ما نمی رسد.

پورولی افزود: اگر این کتاب را هم کسی نخواند. همین دو خطی را هم که من ضعیف نوشتم باز هم نخواهند دانست. زیرا در کشوری هستیم که مطالعه هرگز اتفاق نخواهد افتاد. اگر هم مطالعه ای روی بدهد نخستین گزینه آنها دین و مذهب و تشیع نخواهد بود. در واقع به این دلایل به سراغ نگارش این کتاب رفتم.

وی ادامه داد: اعتراف می کنم که این کتاب می تواند بهتر از اینها نوشته شود. اینکه آخر آن شتابزده است را صد در صد قبول دارم. شخصیت پردازی آن متوسط است و خیلی بهتر می توانست باشد.

این نویسنده در پایان گفت: من به شخصه سواد این کتاب را نداشتم و پیش چند مشاور مذهبی رفتم. این کتاب را چیزی جز استدلال نمی دانم. دغدغه اصلی من جوان امروزی است که اصلا ذغذغه دین ندارد.

ارسال نظر: