روحانی در نشست خبری پایان سفر به ایتالیا:

امیدوارم شورای نگهبان نگرانی‌ها را رفع کند/ کلید رابطه غیرخصمانه با آمریکا در واشنگتن است نه تهران

کدخبر: 2006939

رئیس جمهور در نشست خبری در ایتالیا در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه فکر می‌کنید آیا ممکن است روزی استقبالی مانند آنچه در ایتالیا از شما انجام شد در آمریکا هم رخ دهد گفت: امکان‌پذیر هست که بین ایران و آمریکا رابطه غیرخصمانه و بدون تنش برقرار شود و کلید این کار در واشنگتن هست و نه تهران.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رئیس جمهور در جمع خبرنگاران پیش از ترک ایتالیا گفت: در دوران تحریم شرایط باخت - باخت وجود داشت اما در این همین شرایط، ایران با کشورهای دیگر از جمله چین کار می کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دوران تحریم برای ایران و اتحادیه اروپا شرایط باخت- باخت بود تاکید کرد: در پسا تحریم این شرایط به برد - برد تبدیل شد.

اقای روحانی پس از سفر دو روزه به ایتالیا در نشستی خبری در جمع نمایندگان رسانه های گروهی این کشور در رم افزود: بسیار خوشحالم که در نخستین سفر خارجی پس از اجرای برجام به ایتالیا سفر کردم و آنچه در این سفر دو روزه انجام شد به نفع ملت های دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: همکاری های دو جانبه و مشارکت شرکت های ایتالیایی و ایرانی را برای گسترش مناسبات خواستار هستیم و در این جهت تفاهم های خوبی انجام شد و این تفاهم ها پیگیری خواهد شد.

آقای روحانی با اشاره به امضای 14 سند همکاری با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور گفت: این تفاهم نامه ها در زمینه های متنوعی از جمله انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سایر زمینه هاست که شرایط مناسب و مساعدی برای توسعه همکاری ها فراهم می کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در واقع می توانم بگویم که دوران تحریم شرایط باخت - باخت برای ایران و اتحادیه اروپا بود زیرا ما با بقیه کشورها در شرایط تحریم کار کردیم به ویژه کشورهایی مانند چین و روسیه که به تحریم ها اعتنا نکردند.

آقای روحانی تصریح کرد: با امریکا نیز به دلایلی از گذشته روابط ما قطع بود و کشورهایی که در فضای تحریم متضرر شدند کشورهای اروپایی بودند که از گذشته با ایران روابط خوبی داشتند و در شرایط تحریم از فضای فعالیت با ایران محروم شدند.

رئیس جمهور گفت: امروز شرایط برد- برد است و این شرایط برد- برد برای ایران و اتحادیه اروپا است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه این گام و این سفر بعد از اجرای برجام از ایتالیا آغاز شد افزود: به این دلیل ایتالیا به عنوان نخستین مقصد سفر اروپایی انتخاب شد زیرا دو تمدن بزرگ روم باستان و ایران کهن از دیرباز با یکدیگر ارتباط فرهنگی، تمدنی، سیاسی و اقتصادی خوب داشتند .

رئیس جمهور گفت: در سالهای قبل از تحریم و از گذشته بین ایران و ایتالیا روابط خوب اقتصادی وجود داشت تا آنجا که در مقاطعی ایتالیا اولین شریک اقتصادی ایران بود.

آقای روحانی افزود: ملت ایران خاطره خوبی از کارآفرینان و مردم ایتالیا دارند و زمینه مناسبی برای گسترش همکاریها میان دو کشور وجود دارد.

* مذاکرات ما با مقامات ایتالیا صرفا اقتصادی نبود

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات مقامات ایران و ایتالیا گفت: این مذاکرات صرفا اقتصادی نبود بلکه در آن درباره مسایل علمی، دانشگاهی، فناوری های نو، آثار باستانی و مرمت آثار باستانی، توسعه گردشگری، مسایل مهم منطقه‌ای از عراق و سوریه تا لبنان و لیبی و یمن، بحث و تبادل نظر کردیم.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در رم به دیدارش با پاپ اشاره کرد و افزود: در این دیدار درباره مسایل معنوی، دینی، اعتقادی و تبلیغات دینی و مذهبی در سراسر جهان و اهداف مشترک صحبت کردیم و افکارمان را به یکدیگر نزدیک دیدیم.

رئیس جمهور گفت: گفتگو درباره سلاح های کشتار جمعی، اقداماتی که مبلغان مسیحی و دیگر ادیان باید در مبارزه با خشونت و افراط گری و جهان عاری از تروریسم و خشونت انجام دهند از دیگر مباحثی بود که در دیدار با پاپ مطرح شد.

آقای روحانی افزود : همچنین در این دیدار در تبیین آزادی بیان نیز صحبت کردیم و اینکه آزادی بیان کار خوبی است اما به معنی آن نیست که به زندگی دیگران تجاوز یا به اعتقادات و مقدسات دیگران تعرض کنید که این مساله موجب تحریک آمیزی و غلط است و باعث شکاف اجتماعی بیشتر می شود و آن را محکوم کردیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما و پاپ اعلام کردیم همان طور که ترور محکوم است توهین به دیگران نیز محکوم است و پاپ مثالی زد در این زمینه که همانطور که اگر کسی به مادرمان فحاشی کند عکس العمل نشان می دهیم چطور به پیامبران آسمانی که محبوب هستند می توانیم توهین کنیم.

آقای روحانی گفت: ادیان آسمانی به هم پیوسته هستند و برای حفظ معنویت در این زمینه مذاکراتی شد.

رئیس جمهور درباره دعوت از همتای ایتالیایی خود و نخست وزیر این کشور برای سفر به جمهوری اسلامی ایران نیز گفت : از رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا دعوت کردیم که به ایران سفر کنند که مورد قبول واقع شد، ما معتقدیم این سفر باعث استحکام روابط دوجانبه میان ایران و ایتالیا خواهد شد و امیدواریم که این امر به نفع دو ملت ایران، اتحادیه اروپا و منطقه ما باشد.

آقای روحانی گفت: ما معتقدیم که در زمینه اقتصادی طرح های اقتصادی داریم که شعاع آن فقط مربوط به ایران و جمعیت چهارصدمیلیونی اتحادیه اروپا یا هشتاد میلیونی ایران نیست بلکه گسترده تر است و ما می توانیم از بازار مشترک منطقه بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد : از سرمایه گذاری و انتقال فناوری بخش خصوصی و دولتی ایتالیا به ایران نیز استقبال می کنیم.

*استفاده از نفوذ عالمان دینی برای امحای سلاح‌های کشتار جمعی

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور در پایان سفر به ایتالیا، خبرنگار شبکه تلویزیونی رای یک ایتالیا از دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با پاپ پرسید و با اشاره به اینکه دراین دیدار ازجانب واتیکان یادداشتی مبنی بر اهمیت نقش ایران در صلح خاورمیانه صادر شد ادامه داد: آیا از پاپ برای حضور در ایران دعوت شده است و چه موضوعاتی در این دیدار مطرح شد؟

آقای روحانی در پاسخ گفت: ما با پاپ دیدار بسیار خوبی داشتیم .

وی افزود: به نظر من در همه موضوعاتی که ما باهم گفتگو داشتیم ، دارای اتفاق نظر بودیم و بحث ما از رابطه ادیان شروع شد .

آقای روحانی در ادامه با بیان اینکه در دین اسلام ما معتقد هستیم اگر مسلمانی به پیامبر اسلام و تعالیمش ایمان داشته باشد اما به انبیای گذشته از جمله عیسی (ع) ایمان نداشته باشد ایمان او کامل نخواهد بود گفت: ایمان کامل در اسلام ، ایمان به پیامبر و کتاب آسمانی ما و همچنین به کتاب های آسمانی آنهاست.

رئیس جمهور افزود: همانطور که قرآن برای ما کتابی مقدس است ، انجیل و تورات هم به عنوان کتاب های آسمانی و مقدس هستند و پیامبر بزرگ الهی از قبیل موسی، عیسی و نوح و ابراهیم و بسیاری از پیامبران دیگر مورد احترام ما هستند .

آقای روحانی در ادامه اظهار داشت: آقای پاپ هم تعبیرات خوبی داشتند و گفتند که من هم معتقد هستم که ما باید بیشتر ندای آسمانی را با گوش دل خود بشنویم و کاملا موافق هستم که این ندا از سوی آسمان دائمی است .

آقای روحانی با اشاره به اینکه از بخش اول سخنانمان می گذرم و به تفسیر آن نمی پردازم افزود: بخش دوم ما این بود که چگونه از نفوذ همه عالمان اسلامی ، عالمان مسیحیت ، یهود و ادیان دیگر که در بین پیروان خود دارای نفوذ هستند برای امحای سلاح های کشتار جمعی استفاده کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: من در دیدار با پاپ اشاره کردم که مردم ما قربانی سلاح شیمیایی هستند و می دانیم که سلاح شیمیایی چقدر خطرناک است .

آقای روحانی با بیان اینکه همچنین به خوبی آگاه هستیم که علاوه بر سلاح شیمیایی ، سلاح های هسته ای و میکروبی نیز چقدر خطرناک است افزود: بنابراین ما باید سلاح های کشتار جمعی را امحاکنیم تا زمانی انسان کم عقلی ، بالای سر این انبار اسلحه قرار نگیرد و دنیا را به آشوب نکشاند.

رئیس جمهور با اشاره به بحث بعدی سخنان خود با پاپ گفت: خشونت ، افراط و پیشنهاد من در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه ویو از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

آقای روحانی با اشاره به قطعنامه ویو اضافه کرد: پاپ کاملا از آن مطلع بود و من برای او توضیح دادم و گفتم که چگونه باید با خشونت مبارزه کنیم یا در این زمینه چه نقشی را باید ایفا کنیم .

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود اظهار داشت: به طور طبیعی درباره مسائل منطقه نیز با پاپ بحث و بررسی به میان آمد و به نظر من همه بحث هایی که ما با هم داشتیم از جمله مسئله تبیین آزادی بیان و توهین به ادیان آسمانی که هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد و یک مغلطه است که بعضی ها انجام می دهند زیرا همه ادیان از جمله پیامبران و کتاب های آنها باید مورد احترام ما باشد و ایجاد شکاف و اختلاف میان جوامع بشری مورد قبول کسی نخواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا از پوشانده شدن مجسمه های ایتالیایی خبر داشته است و برداشت وی در این زمینه چگونه است، با خنده گفت: این موضوع بیشتر یک موضوع روزنامه ای است و مطبوعات و روزنامه ها در این زمینه کار کردند .

آقای روحانی تاکید کرد: من چیز خاصی دراین زمینه ندارم و قبلا نیز در این زمینه هیچ گفتگویی انجام نشده است .

رئیس جمهور اضافه کرد: اما می دانم که مردم ایتالیا بسیار مهمان دوست هستند و همچنین علاقه مند هستند که به مهمان آنها خوش بگذرد.

* تابش آفتاب همکاری بر روی یخ روابط ایران و اروپا

رئیس جمهور گفت: به دلیل سفر مقامات سیاسی، اقتصادی و بخش خصوصی کشورهای اروپایی به ایران، قبل از سفرم به ایتالیا هم دورنمای روابط ایران و اروپا را مثبت می‌دیدم.

روحانی در ادامه نشست خبری خود در پایان سفر به ایتالیا افزود: تردیدی ندارم بعد از این توافق، فضای بسیار مثبتی برای همکاری ها ایجاد می شود.

رئیس جمهور گفت: ارتباطات بین ایران و اروپا در هوای سرد کاملا منجمد شده بود ولی البته امروز این هوا بسیار معتدل و بهاری است.

آقای روحانی ادامه داد: کاملا آفتاب همکاری را بر روی یخ‌های روابط ایران و اروپا مشاهده می‌کنم و این یخ ها باز می شود و روابط ما با اروپا نه تنها به گذشته برمی‌گردد بلکه بهتر از گذشته خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز همه کار آفرینان می دانند خواست جمهوری اسلامی ایران تجارت نیست بلکه خواست ایران عمدتا سرمایه گذاری و فناوری و همکاری‌هایی است که به صادرات محصولات مشترک به منطقه و جهان منجر شود.

آقای روحانی ادامه داد: در شرایط فعلی آنچه پیش رو می بینیم همکاری های بیشتر خواهد بود .

وی تصریح کرد: تفاهمات، توافقات و اسنادی که به امضا رسیده و نقشه راهی که بین ایران و ایتالیا مورد توافق قرار گرفته است نشان می دهد همکاری های ما در بخش های مختلف چگونه خواهد بود و من این فضا را در ایتالیا برای روابط خوب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار مناسب‌تر از گذشته می‌بینیم.

* همواره خواهان روابط خوب و برادرانه با عربستان بوده‌ایم

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران و عربستان دو کشور مهم مسلمان و همسایه هستند گفت: همواره از گذشته، خواهان روابط خوب و برادرانه با عربستان بوده‌ایم.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری در رم در پاسخ به پرسشی درباره تنش میان ایران و عربستان و تاثیر آن بر مذاکرات سوریه افزود: در برخی مقاطع مشکلاتی با عربستان داشته ایم که نمی خواهم به این موضوعات بپردازم اما در اتفاق اخیر آن چیزی که اتفاق افتاد آن بود که یک عالم دینی و مذهبی در عربستان اعدام و سربریده شد و این جای بسیار بسیار تاسف و محکومیت شدید داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آن عالم نه در کار ترور، نه در کار فعالیت مهم خطرناک و نه علیه امنیت عربستان کاری کرده بود و فقط سخنرانی می‌کرد و حرف می زد و می گفت که باید مردم از حقوق مساوی برخوردار باشند و مذهب نباید عاملی باشد که مردم از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم شوند.

آقای روحانی گفت: مجازات این فرد اعدام نیست و آن هم سرش را ببرند و این کار بسیار غلطی بود که انجام شد و مردم ما نیز عصبانی شدند و این کار را محکوم کردند و دولت نیز این اقدام را محکوم کرد.

رئیس جمهور افزود: کشورهای مختلف حتی کشورهای غربی و اروپایی نیز این اقدام را محکوم کردند و در ایران عده ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کردند و در بخش هایی از این سفارت آتش سوزی شد که از نظر ما این اقدام محکوم بود و اولین نفری که این اقدام را محکوم کرد من بودم.

آقای روحانی با بیان اینکه از طرف ما تمام اقداماتی که باید در پی این حادثه صورت می گرفت تمام شده است گفت: ما حمله به سفارت را محکوم کردیم افرادی را که بر خلاف قانون این اقدام را انجام داده اند شناسایی کرده و به قوه قضاییه تحویل داده‌ایم و محاکمه خواهند شد.

رئیس جمهور گفت: اما کارهای عربستان غیرقابل توجیه است و ما می دانیم عربستان در منطقه برنامه هایی داشت که ناموفق بود و به همین دلیل عصبانی است و دنبال پوششی برای شکست های خود است.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: کشوری که به همسایه خود حمله می کند و 10 ماه است مردم یمن زیر بمباران این کشور هستند اما نتیجه ای نگرفته و بیش از همیشه تاریخ نزد مردم یمن منفور شده است و در عراق، سوریه و لبنان نیز اهدافش ناموفق شده، عصبانی است و آدم عصبانی راه‌های مختلفی دارد تا آرام شود که ما در ایران می گوییم باید آب خنک بخورد تا آرام شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عربستان باید راه‌های دیگری برای آرام شدن خود پیدا کند گفت:‌ ما خواهان ادامه تنش با عربستان نیستیم و هر اختلاف جدید کار را سخت‌تر می کند.

آقای روحانی گفت: ما اهداف بزرگ در منطقه داریم که مهم‌ترین آن برقراری صلح و امنیت است که به نفع ماست.

رئیس جمهور تصریح کرد: عراق و سوریه باید امن شوند و تروریست ها از منطقه بیرون رانده شوند.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در منطقه، داعش، خشونت، تروریسم و جنگ منطقه ای عربستان علیه یمن است که باید متوقف شود .

رئیس جمهور گفت: ما علاقه‌مند به کاهش تنش با عربستان هستیم تا به مسائل اصلی بپردازیم.

* عذرخواهی صد باره عربستان از ملتهای اسلامی کم است

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ عربستان اگر صدها بار از ملت‌های مسلمان عذرخواهی کند باز هم کم است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای روحانی در ادامه نشست خبری در رم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از دولتمردان سعودی عذرخواهی رسمی دولت ایران را خواستار شده است گفت: آن کسی که بحث عذرخواهی را مطرح کرده با مسائل دیپلماتیک و سیاسی آشنا نیست.

وی با طرح این پرسش که ما با چه منظور باید عذرخواهی کنیم تصریح کرد:‌آیا چون شیخ نمر را سر بریده‌اند؟ مردم یمن را می‌کشند؟ به تروریستها در منطقه کمک می‌کنند و به علت سوء مدیریت هزاران نفر در مراسم حج کشته شده اند ما باید عذرخواهی کنیم؟

رییس جمهور تاکید کرد‌: اگر در عربستان باز هم کار ضد حقوق بشری انجام شود و مردم بی ‌گناه را مانند شیخ نمر سر ببرند از تروریسم حمایت و به کشور همسایه حمله کنند باز هم مانند همیشه آن را محکوم می‌کنیم.

آقای روحانی گفت: در عین حال ادامه یا افزایش تنش میان دو طرف را خواستار نیسیتم و امیدواریم آنان نیز به منافع خود و جهان بیندیشند.

وی تصریح کرد:‌ البته می‌فهمم که در داخل عربستان اختلافات بسیار زیاد است و می‌دانم که سران عربستان با هم تفاهم ندارند و میان آنان درگیری های فراوانی وجود دارد و شرایط آنان را درک می‌کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ‌شرایط خاصی بر عربستان حاکم است اما در شرایط سخت باید تصمیمات درست و سختی گرفته شود تا پایانش به نفع دو طرف باشد.

آقای روحانی ابراز امیدواری کرد‌:‌ مسئولان عربستان بتوانند مسیر درستی را انتخاب کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا فرانسه می‌تواند نقشی برای ایجاد آشتی میان ایران و عربستان ایفا کند گفت:‌ همه می‌توانند کمک کنند همچنان که کشورهایی هم هستند که میان تهران و ریاض در رفت و آمدند.

آقای روحانی افزود:‌ چون پایان تنش را به نفع دو کشور و منطقه می دانیم از هر اقدام سازنده و مثبتی استقبال می‌کنیم.

* با خاطره خوشی رم را ترک می‌کنم

رئیس جمهور همفکری و هماهنگی در مسائل مهم جهانی را از جمله خاطرات خوش سفر هیئت ایرانی به ایتالیا خواند و گفت: امروز با خاطره بسیار خوشی رم را ترک می کنم.

اقای حسن روحانی در ادامه نشست خبری در رم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود عملکرد متعهدانه ایران در نبرد با خشونت و تروریسم علت متهم کردن ایران به حمایت مالی از تروریسم در جهان چیست گفت: مبارزه ما با خشونت و قربانی بودن مردم ایران در زمینه خشونت موضوع بسیار واضحی است چرا که می دانید پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروهکهایی در داخل ایران به ترور مردم می‌پرداختند و بیش از 17 هزار نفر از مردم کشور ما قربانی تروریسم و ترور بودند.

وی افزود: همه می‌دانید که جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با گروهک‌هایی مثل القاعده، داعش، بوکوحرام و سایر گروه‌هایی که علیه امنیت منطقه اقدام کردند مخالفت کرد و به بسیاری از کشورهایی که درخواست کمک داشتند نیز کمک کردیم.

رئیس جمهور نمونه روشن کمک ایران به کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم را کمک به دولت و مردم عراق خواند و تصریح کرد: ما برای اینکه مردم عراق بتوانند شهرهای اشغال شده خود را باز پس گیرند و آنها را حفظ کنند به عراق کمک کردیم.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که برضد تروریسم مبارزه می‌کند و اقدامات همه جانبه ای را نیز در همین راستا انجام داده که این اقدامات را به عنوان رسالت و وظیفه خود می‌داند.

وی افزود: ایران حاضر است با همه کشورها در این زمینه همکاری کند و یکی از بحثهای ما با مقامات ایتالیایی نیز همکاری علیه تروریسم بوده است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که چه خاطره‌ای از سفر ایتالیا به تهران خواهید برد؟ گفت: من خاطره های بسیار زیادی از علاقه و عشق دو ملت به یکدیگر، استقبال بسیار صمیمانه و گرم دولت و مردم ایتالیا از هیئت سیاسی ایران و همچنین خاطره همفکری و هماهنگی در مسائل مهم جهانی و بحثها در این زمینه را با خود به تهران می برم.

وی یادآور شد: از جمله این خاطره‌ها تصمیم برای ارتباط قوی تر در آینده دو کشور و ادامه این ارتباط است.

آقای روحانی با بیان اینکه آینده همکاریهای ایران و ایتالیا را کاملا روشن و بهتر می‌بینم تصریح کرد:‌ امروز با خاطره بسیار خوشی رم را ترک می‌کنم و امیدوارم این خاطرات ما بهتر شود.

* دوست دارم در مورد مسائل داخلی درایران صحبت کنم

رییس جمهور گفت: نظراتم راجع به انتخابات را در ایران اعلام کردم و همیشه دوست دارم راجع به مسائل داخلی در داخل ایران صحبت کنم تا بیرون.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری در رم افزود: ما انتخابات بسیار مهمی در پیش رو داریم و در این انتخابات نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که مرکز قانونگذاری ماست و نمایندگان پنجمین دوره خبرگان رهبری انتخاب می شوند.

وی تصریح کرد: انتخابات مجلس خبرگان رهبری مهم است چرا که اگر در شرایط آینده مسئله ای پیش بیاید، برای رهبری آینده تصمیم گیری می کند.

رئیس جمهور گفت: اولین بار است که دو انتخابات مهم در یک روز برگزار می شود البته پیش از این برگزاری دو انتخابات در یک روز را داشتیم ولی اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در یک روز انجام شود برای اولین بار است و در آینده هم طبق قانون به این روش ادامه خواهد یافت.

آقای روحانی اظهار داشت: نظراتم راجع به انتخابات را در ایران اعلام کردم و همیشه دوست دارم راجع به مسائل داخلی در داخل ایران صحبت کنم تا در بیرون و درایران راجع به انتخابات صحبت خواهم کرد .

رئیس جمهور تصریح کرد: پیش بینی من اینست که انتخابات آینده، انتخابات بدی نخواهد بود، ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

وی در ادامه به فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان در ایران پرداخت و افزود: مرحله نخست، هیئت های اجرایی بوده که این مرحله انجام شده است، مرحله دوم هیئت های نظارتی بوده که تصمیم گیری می کنند و این مرحله هم تمام شده است و مرحله سوم هم نظر نهایی شورای نگهبان است که این مرحله باقی مانده است.

آقای روحانی گفت: بسیار امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهم در جمهوری اسلامی ایران است به رفع نگرانی هایی که وجود دارد، اقدام کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: مردم با حضور گسترده در این انتخابات شرکت کنند و بعد از این انتخابات بتوانیم با قدرت بیشتری در داخل و در منطقه و جهان راهمان را ادامه دهیم .

* کلید برقراری روابط غیرخصمانه با امریکا در واشنگتن است

رئیس جمهور گفت: امکان برقراری روابط غیرخصمانه میان ایران و امریکا وجود دارد اما کلید این کار متاسفانه در واشنگتن است و در تهران نیست.

آقای روحانی در نشست خبری در پایان سفر به ایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری فاکس نیوز که پرسید در ایتالیا استقبال گسترده ای از شما صورت گرفت آیا فکر می کنید چنین استقبالی از شما روزی در امریکا صورت گیرد و اینکه هنوز دولت امریکا به جمهوری اسلامی ایران بدبین است اما صنعتگران و سرمایه گذاران امریکایی بی صبرانه منتظر حضور در ایران هستند، آیا فکر می کنید درحال حاضر آنها چیز بزرگی را از دست می دهند؟ که وی پاسخ داد: برقراری روابط غیرخصمانه امکانپذیر است اما کلید این کار در واشنگتن است نه در تهران، اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می کردم اما متاسفانه در واشنگتن است و آنها باید از این کلید استفاده کنند.

رئیس جمهور گفت: دولتمردان امریکایی باید مخاصمات و فشار بر مردم ایران را کنار بگذارند اما تا یک نکته کوچکی پیش می آید بلافاصله در کنگره یک تحریم جدید علیه ایران وضع می کنند، هنوز یاد نگرفته اند دنیای امروز دنیای فشار و تحریم نیست و آن دوران سپری شده است.

آقای روحانی افزود: امیدوارم در آینده نمایندگانی در کنگره جمع شوند که درباره روابط آینده بهتر بیندیشند تا شرایط بهبود یابد.

رئیس جمهور گفت: درحال حاضر و در شرایط موجود اگر سرمایه گذاران امریکایی و مدیران اقتصادی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند از نظر ما بلامانع است و ما هیچ مشکلی نداریم.

آقای روحانی افزود: برای اینکه سرمایه گذاران امریکایی به ایران بیایند، فناوری وارد کشور کنند تا محصولات مشترک تولید کنیم از طرف ما مانعی وجود ندارد حالا اگر مقررات داخل امریکا مشکل دارد آن را خودشان می دانند به همین علت هم هست که می گویم کلید برقراری روابط غیرخصمانه در واشنگتن است.

رئیس جمهور گفت: از نظر ما موضوع روابط اقتصادی با امریکا حل شده است البته چیزهایی در برجام و در توافق آزاد شده از قبیل صادرات برخی کالاهای سنتی ایران به امریکا مانند فرش و پسته، همچنین در زمینه خرید هواپیما از آنها ممنوعیت برداشته شد بنابراین قدم های کوچکی برداشته ایم.

آقای روحانی تاکید کرد: در عین حال اگر آنها بخواهند سرمایه گذاری کنند از نظر ما بلامانع است.

رئیس جمهور افزود: ما امیدواریم مسئولان امریکایی به آینده منطقه بهتر بیندیشند.

آقای روحانی گفت: امریکایی ها به خوبی می دانند بدون نقش، حضور و نظر ایران مسائل حل و فصل نمی شود منطقه خاورمیانه منطقه بسیار حساسی است، آنچه من دلم می خواهد این است که امریکایی ها دست از دشمنی و تخاصم بردارند و به جای گذشته به آینده فکر کنند.

رئیس جمهور افزود: البته در داخل امریکا مشکلاتی وجود دارد، امریکایی ها نظر واحدی ندارند همین الان شاهد آن هستیم بین کنگره و دولت خیلی جاها تفاوت نظر وجود دارد و لابی اسرائیلی و ایپک تاثیرگذار است. اگر این شرایط برداشته شود شاهد وضع بهتری خواهیم بود.

* اروپا با مشکلات فراوان سیاسی، اقتصادی و انسانی روبه‌روست

رئیس جمهور در پایان این مصاحبه در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس‌تی‌وی که نظر وی را درباره بحران های مالی و سوء مدیریت انسانی در اروپا جویا شده بود گفت: اروپا مشکلات فراوانی از جمله در حوزه اقتصادی دارد ضمن اینکه اتحادیه اروپا در درون خود نیز با مسائل فراوانی روبه‌روست.

آقای روحانی با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای مسائلی که برای یک عضو پیش می آید با مشکلاتی مواجه می شود افزود: برخی از اعضای اتحادیه شرایط خاصی دارند مانند اینکه یونان با شرایط خاصی روبه‌روست و انگلیس با دیدگاه‌های جدیدی درباره اتحادیه اروپا صحبت می کند و مشکلاتی مانند مهاجرت به اروپا پیش روی این قاره است.

رئیس جمهور گفت: می بینیم اروپای قدرتمند با ورود چند صد هزار و یا چندمیلیون مهاجر با مشکلاتی مواجه می شود در حالی که ما در ایران فقط از افغانستان سه میلیون مهاجر داریم و از آنها پذیرایی می کنیم و هیچ سر و صدا و یا فریادی بلند نکردیم که سه میلیون مهاجر آمدند، چه کار کنیم.

آقای روحانی افزود: اروپا با مشکلات فراوان سیاسی ، اقتصادی و انسانی دست و پنجه نرم می کند.

ارسال نظر: