دسته گلی که آخوندی در قرارداد ایرباس به آب داد

دولتمردان یک هواپیمای پر مصرف و بی مشتری را خریدند!/ دولت روحانی خط تولید " ای ۳۸۰ " را از تعطیلی نجات داد

کدخبر: 2007727

در حالی که خط تولید هواپیماهای سوپرجامبوی «‌ای ۳۸۰» ایرباس به دلیل فقدان مشتری رو به تعطیلی می‌رفت با سفارش ایران برای خرید ۱۲ فروند از این هواپیماها جان تازه‌ای به این خط داده شد!

به گزارش « نسیم آنلاین » دنیای اقتصاد نوشت: پیش از امضای قرارداد خرید 118 هواپیمای ایرباس و قرارگرفتن هواپیمای «ای 380 » در لیست هواپیماهای خریداری‌شده «دنیای اقتصاد» در گزارشی اعلام کرده بود که در سال 2015 هواپیمای «ای 380 » سفارش خرید نداشته است. دلیل آن نیز به میزان مصرف سوخت این هواپیما و عدم توجیه اقتصادی به دلیل ظرفیت بالای این هواپیما برمی‌گردد چراکه تکمیل این ظرفیت دشوار است. از سویی باید زیرساخت‌های فرودگاهی برای ورود این هواپیمای غول‌پیکر وجود داشته باشد.

حال با رونمایی از مدل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: در حالی که خط تولید هواپیماهای سوپرجامبوی «‌ای ۳۸۰» ایرباس به دلیل فقدان مشتری رو به تعطیلی می‌رفت با سفارش ایران برای خرید ۱۲ فروند از این هواپیماها جان تازه‌ای به این خط دمیده خواهد شد. توافق غیرمنتظره ایران برای خرید هواپیماهای «ای 380» گروه ایرباس دومین قرارداد جدید این شرکت برای فروش سوپرجامبوهایش طی 3 هفته اخیر است و به این شرکت هواپیماسازی کمک خواهد کرد تا فعلا مشکلات خط تولید این محصول خود را حل کند. این در حالی است که طی 3 سال گذشته ایرباس حتی نتوانسته بود یک ایرلاین جدید برای فروش این محصولش بیابد. سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، خرید 4 مدل هواپیمای ایرباس را برای ایران به دنبال داشت. «ایسنا» طی گزارشی ویژگی‌های اصلی این چهار هواپیما را بررسی کرده است.

خانواده ایرباس 320 که ایران از آن 45 فروند سفارش داده آخرین مرحله از توسعه و بهسازی را در سال 2015 پشت‌سر گذاشته و از این‌رو جزو به‌روزترین هواپیماهای شرکت ایرباس به حساب می‌آید. در مدل جدید این هواپیما که ایرباس آن را neo 320 نام‌گذاری کرده، طراحی جدیدی از موتورهای هواپیما به کار رفته که مصرف سوخت را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و در نتیجه هزینه پرواز را پایین می‌آورد. کاهش آلودگی صوتی نیز از دیگر مسائلی بوده که در نوع جدید ایرباس 320 لحاظ شده است. ایرباس 320 در دو کلاس پروازی مسافرگیری می‌کند و ظرفیت مسافرگیری بین 168 تا 184 مسافر خواهد داشت. با توجه به نیاز جدی ایران به هواپیماهایی با برد متوسط که مسافرانی در حدود 150 نفر را جابه‌جا می‌کنند، به نظر می‌رسد ایرباس 320 می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیازهای صنعت هوایی ایران را برای پروازهای داخلی برطرف کند.

خانواده ایرباس 330، هواپیمایی دو موتوره است که جزو مدل‌های پهن‌پیکر ایرباس به‌حساب آمده و قابلیت پروازهای دور برد را دارد. این دومین هواپیمایی است که ایرانیان به آن علاقه زیادی نشان داده و در سبد 118 فروندی خود، 45 فروند از آن را جای داده‌اند. این هواپیما نخستین پرواز خود را در سال 1992 ثبت کرده و پس از آن در سال 1994 وارد پروازهای رسمی شده است. این هواپیما نیز مانند مدل قبلی فرآیند بهبود و ارتقای موتور را پشت‌سر گذاشته و از این‌رو مدل جدید آن‌که 330neo نام‌گذاری شده در سال‌های گذشته طرفداران زیادی داشته است. مسافت طولانی و ظرفیت مسافرگیری بالای این هواپیما آن را برای سفرهای بین‌المللی متناسب می‌کند. مدل قدیمی ایرباس330، توان انتقال بیش از 330 مسافر و نوع جدید آن در دو کلاس پروازی، ظرفیتی بین 280 تا 440 مسافر را پشتیبانی می‌کند.

ایرباس350 هواپیمایی است که این شرکت فرانسوی آن را در رقابت با بوئینگ 777 و 787 طراحی و عرضه کرده و در طول سال‌های گذشته به‌خصوص در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مشتریان زیادی داشته تا جایی که یک ایرلاین قطری در یک مرحله، 60 فروند از این مدل را به‌طور یکجا خریده است. البته ایرباس به دلیل انتقادهایی که از سوی برخی ایرلاین‌ها مطرح شد، طرح بهبود این مدل را در دستور کار قرار داد و هزینه قابل‌توجهی برای آن متحمل شد. این هواپیما در دو کلاس پروازی مسافرگیری می‌کند و با توجه به ظرفیت مسافرپذیری 280 تا 360 نفره و البته توان پروازهای طولانی‌مدت می‌تواند برای اهداف بین‌المللی ایران مورد استفاده قرار گیرد. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در قرارداد اخیر ایران سفارش خرید 16 فروند ایرباس 350 را ارائه کرده است.

سبد خرید بزرگ ایران، تنها پر سر و صداترین هواپیمای مسافرتی جهان را در خود کم داشت. ایرباس380، هواپیمای چهار موتوره، پهن‌پیکر و دور برد ایرباس به حساب می‌آید و از حیث حجم و ظرفیت مسافرگیری بزرگ‌ترین هواپیمای جهان محسوب می‌شود. این هواپیما که سال گذشته به‌طور نمادین در فرودگاه امام خمینی (ره) فرود آمد، به دلیل بزرگی غول آسای خود تنها در تعداد کمی از فرودگاه‌های جهان توان نشست و برخاست دارد و در این بین فرودگاه‌ امام‌خمینی(ره) ایران نیز جزو همین فرودگاه‌های محدود به حساب می‌آید. این هواپیمای دو طبقه در سه کلاس پروازی مسافرگیری می‌کند و در صورت مجزا شدن کلاس‌ها بیش از 520 مسافر و درصورت استفاده بدون کلاس پروازی بیش از 850 مسافر را جابه‌جا می‌کند. این هواپیمای غول پیکر که کار طراحی‌اش در سال 2005 به پایان رسیده و از سال 2007 استفاده تجاری از آن کلید خورده است، برای رقابت با خاطره بوئینگ 747 ساخته شد و در آن چهار کشور فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس مشارکت داشته‌اند. بناست 12 فروند از این نوع هواپیما در آینده نزدیک به ناوگان هوایی کشور بپیوندد.

نهایی شدن قرارداد ATR ایتالیا

پس از قرارداد ایران با شرکت فرانسوی ایرباس برای خرید 118 فروند هواپیما، خبرها حاکی از مذاکرات جدید برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی است. در این راستا مسوولان ذی‌ربط از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ATR طی هفته جاری در تهران خبر می‌دهند. البته پیش از این رویترز از تفاهم ایران با شرکت ATR برای خرید 40 فروند هواپیما خبر داده بود. اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی درخصوص قرارداد خرید هواپیما از شرکت ATR به خبرگزاری تسنیم گفت: در ایتالیا دراین‌باره مذاکره کردیم ولی قرار است در تهران این قرارداد اعلام و نهایی شود. وی با بیان اینکه در قراردادها در رابطه با اصول اولیه تفاهم می‌‌کنند، اظهار کرد: پس از آن مهندسان و کارشناسان حقوقی، مالی و فنی به بررسی جزئیات می‌پردازند. در ایتالیا تفاهمات اولیه در این زمینه صورت گرفته است. هفته جاری قرارداد با شرکت هواپیماسازی ATR در تهران نهایی می‌شود. روسیه نیز از مذاکره با ایران برای فروش هواپیمای «ام سی 21» خبر داده است. روسیه اعلام کرده است که با ایران برای تولید مشترک قطعات هواپیمای «ام سی 21» با امکان خرید این هواپیمای مسافری، همچنین سوخو سوپرجت 100 در حال مذاکره است. به گزارش «ایرنا» «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» این مطلب را بیان کرده است.

ارسال نظر: