"پساتحریم" از زبان مردم در گفتگو با دوربین «نسیم آنلاین»؛

فیلم:: آقای رئیس‌جمهور! همچنان "چرخ زندگی" نمی‌چرخد

کدخبر: 2008991

۲۳روز از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن بخش عمده ای از تحریمها گذشته است، اما باوجود ابراز امیدواری دولتمردان درباره گشایش‌های اقتصادی، مردم کوچه و بازار هنوز هیچ اثری از رونق بازار و بهبود وضع معیشت ندیده اند.

گروه اقتصادی خبرگزاری « نسیم آنلاین »: نسیم اسدپور- بیست و سه روز پیش بالاخره مهمترین وعده دولت تدبیر و امید در خصوص مذاکرات هسته‌ای عملیاتی شد. روز اجرای برجام فرا رسید و مردم امیدوار شدند که بنا به وعده دو سال و نیم پیش رئیس جمهور، هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم به گردش درآید.

دولت یازدهم از روز اول فعالیت خود تاکید زیادی داشت که حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق مذاکرات هسته ای و رفع تحریمها میسر می شود، بنابراین اعضای تیم اقتصادی دولت، دو سال و نیم دست روی دست گذاشتند و صبر کردند تا اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای گره مشکلات اقتصاد ایران را باز کنند!

در این میان تنها نکته مثبت دولت روحانی در بخش اقتصادی یعنی کاهش تورم، هم چندان در زندگی مردم اثرگذار نبود، زیرا نرخ تورم به قیمت عمیق تر شدن رکود اقتصادی کاهش یافت و عملا کسب و کارهای بسیاری تعطیل شد.

سیاستهای اقتصادی دولت، قبل از اجرای برجام شرایطی را فراهم کرده که مردم بعد از اجرای برجام هم چندان نسبت به بهبود معیشت خود امیدوار نباشند. تجربه دوران قبل از تحریم هم نشان می دهد که رفع تحریمها تنها اوضاع را به نفع واردکنندگان تغییر می دهد و با رونق واردات کالا، تولید کشور در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت و آسیب وارد شدن به تولید هم اشتغال کشور را دچار مشکل می کند. در حال حاضر وضعیت اشتغال کشور در شرایط بحرانی قرار دارد، به طوری که اشتغال خالص صفر درصدی در هشت سال فعالیت دولتهای نهم و دهم به رغم ادعای رئیس جمهور،‌ در دولت یازدهم به رقم منفی 6.6 درصد رسیده است. با این حال ضربه احتمالی که در دوران پسا برجام به روند تولید و اشتغال کشور وارد خواهد شد، کار را برای حل مشکل بیکاری بسیار دشوارتر از قبل خواهد کرد.

با همه این مشکلات تصمیم گرفتیم تا به میان مردم برویم و میزان امیدواری آنها به تغییر در وضعیت اقتصادی کشور در دوران پساتحریم را جویا شویم. مردم بر خلاف دولتمردان چندان به دوران پساتحریم امیدوار نبودند و معقد بودند که قسمت اعظمی از مشکلات اقتصادی ارتباطی به تحریمها ندارد و این دولتمردان هستند که باید برای اصلاحات اقتصادی در ایران قدم بردارند. به گزارش نسیم‌ آنلاین، برخی دیگر از مردم نیز از تعمیق رکود اقتصادی در دو سال و نیم گذشته گله می کردند. آنها اعتقاد داشتند گره زدن حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها در900 روز اخیر، بازار را به شدت کساد کرده زیرا همه مردم منتظرند تا با تاثیر رفع تحریمها بر اقتصاد کشور و احتمالا کاهش قیمت ارز، کالاهای مورد نیازشان ارزان شود و بعد از آن ، اقدام به تهیه این کالاها کنند. این یعنی مردم در دوران پسابرجام هم همچنان در فضای انتظار قرار دارند و خریدهای خود را به تاخیر انداخته اند.

برخی دیگر از مردم نیز منتظرند تا با باز شدن دروازه های کشور به سمت واردات کالا، کالاهای اروپایی و آمریکا بخرند. اما بیشتر آنها امید چندانی را نسبت به تغییر در فضای اقتصادی کشور نمی بینند، زیرا معتقدند که تیم اقتصادی دولت برنامه خاصی را برای دوران پساتحریم تدارک ندیده و تنها دو سال و نیم بیننده فضای اقتصادی کشور بوده است.

با این حال باید دید رئیس جمهور که در خرداد ماه 92 اعلام کرد که کلید حل مشکلات اقتصادی مردم را در دست دارد، چه زمانی از این کلید استفاده خواهد کرد. آیا تیم اقتصادی دولت ترجیح می دهد یک سال و نیم باقی مانده را هم با دست روی دست گذاشتن و نگاه کردن به مشکلات اقتصادی مردم بگذارند؟

حجم ویدیو: 10.85M | مدت زمان ویدیو: 00:04:42 دانلود ویدیو
ارسال نظر: