نشریه آمریکایی "دیپلمات" بررسی کرد:

هندوستان؛ حیات خلوت عربستان برای گسترش وهابیت

کدخبر: 2009227

نشریه آمریکایی "دیپلمات" نوشت: سال‌هاست سعودی‌ها بدون مخالفت دولتمردان هندوستان، با سرمایه گذاری بر مسلمانان این کشور، برایشان مسجد، نهاد آموزشی و سازمان‌های خیریه احداث کرده‌اند و با کمک مبلغین خود، به دنبال جذب پیروان وهابی هستند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- نشریه آمریکایی "دیپلمات" در مطلبی از گسترش نفوذ عربستان سعودی و رشد تفکرات وهابیت در میان مسلمانان هند نوشت:

در ماه های اخیر چندین گزارش از از بازداشت و تبعید مسلمانان هندی از خاورمیانه رسیده است و همچنین برخی نیز توسط نیروهای سوری در حال تلاش برای عبور از مرزهای اشغالی برای رفتن به مناطق تحت کنترل داعش دستگیر شدند. یک مسلمان هندی نیز در حال حاضر به داعش در افغانستان پیوسته است.

برای مقایسه،‌ یکصد سوری هم اکنون دوره مدت ویزای آن ها تمام شده و در داخل هند ناپدید شدند. در واقع تعدادی از مردان مسلمان از هند که به داعش ملحق شدند در مقایسه با افرادی که از بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی به این گروه ملحق شدند ناچیز است. اما با شیوع تفکرات افراطی در کشوری با 150 میلیون مسلمان (سومین کشور بزرگ مسلمان در دنیا)، این اتفاق امری نگران کننده است.

دلیل نگرانی این است که کاری که القاعده نتوانسته است انجام دهد داعش می تواند: جذب مسلمانان هندی از طریف شبکه های اجتماعی و به دست آوردن حامیان جدید. در طول سال ها سعودی ها از پول زکات استفاده کردند وبرای مردم هند مساجد ساختند و سمینار در هند ترتیب دادند، چیزی که باعث افراطی شدن تفکرات کودکان و جوانان مسلمان شد.

شمار قابل توجهی از مساجد،‌ مدارس و نهادهای آموزشی توسط عربستان بنا نهاده شده و افزایش تعداد پیروان تفکرات افراطی چالش های جدیدی را برانگیخته است. وهابی ها و سلفی ها پیروان و حامیان جدیدی را بخش هایی از هند جذب کرده اند. ایالت هایی در جنوب هند که سطح تحصیلات بالاتر و رفاه بیشتری برخوردار هستند، هواداران بیشتری در میان مسلمانان کم سن و سال تر جذب می کنند.

برای چندین دهه است که دولت های هند برای عربستان سعودی محدودیتی قائل نشده اند و این امر موجب رشد مدارس اسلامی و حضور معلمان وهابی از عربستان سعودی،‌ مصر و دیگر کشورهای خلیجی شده است. تجزیه هند در سال 1974 و به وجود آمدن پاکستان، باعث بحث های سیاسی ای شد که برای آن ها باعث محدودیت آن ها در مداخله در جوامع مسلمانان شد.

تلاش های زیرکانه و روشن برای اثرگذاری بر روی مسلمانان هندی و ترغیب برای ایجاد یک ورژن عربی از اسلام، باعث تغییرات قابل توجهی در کشور شد. افزایش فشارها از طرف وهابیت و سلفی گری، باعث شد که ایدئولوژی فوق محافظه کارانه آن ها باعث ایجاد انحرافات در بخش های سنی نشین این کشور (بخش اعظم مسلمانان هند) شد.

و حالا ترسی بر جان مذهب سنی افتاده است که وهابیان قادر هستند زیارتگاه ها و درگاه های سنی ها را در کنترل خود بگیرند و به گروه های تروریستی مانند داعش اجازه راهیابی به کشور را بدهند. روحانیون وسخنوارن وهابی مشکل زیادی در گرفتن ویزا برای رفتن به مجالس و جماعت ها ندارند.

چند ماه پیش مقامات عمانی از رشد افراطی گری در میان هزاران کارگر هندی در خلیج فارس ابراز نگرانی کرد. در جنوب هند و درایالت "کرالا" هم می توانی مساجد، نهاد آموزشی و سازمان های خیریه را ببینی که همگی به دست سعودی ها با تفکرات محافظه کارانه بنا نهاده شده است که در طول سال ها قدرت یافتند.

کرالا در این سال ها تغییرات ملایمی داشته است که درنوع پوشش زنان، نحوه استفاده از روسری ها و حتی طراحی های مساجد، قابل مشاهده است. سخنرانان اخوان المسلمین به سال های اخیر دسترسی های آزادی به کرالا داشتند.

د ر این سال ها سلفی ها توانستند که در بخش عظیمی از هند ریشه بدوانند. مانند پایتخت آی تی،‌ بنگلور که اکنون بیش از 40 مسجد سلفی را ایجاد کرده و تفکراتی را انتشار می دهند که با تفکرات اسلام سنتی در تضاد است. جایی که تاسیس حتی یک مسجد سلفی به دلیل مخالفت گروه های اسلامی ممکن نبود. مطلبی که در وبسایت رسمی سلفی اینگونه عنوان شده بود: آنجا درگیری های فیزیکی بود، تحریم های اجتماعی، هشدار ها و شکنجه هایی که برای اعضای سلفی تحمیل شد اما اکنون گروه های مخالفان منحل شده و سلفیان توانستند اثرات خود را در شهر گسترش دهند،‌ به ویژه در میان افراد با سنین های پایین.

اسلام وهابی توسط پادشاهی عربستان سعودی مورد حمایت قرار گرفت. با این همه سلفی ها محافظه کار تر هستند وبسیاری از تفکرات وهابیان را نمی پذیرند. آن ها همچنین به شدت مخالف هرگونه تاثیر فرهنگی هستند که ظواهر اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد و هرگونه بدعتی را ترویج شرک قلمداد می کنند.

ارسال نظر: