نظر پنج کارشناس سیاسی و نظامی در خصوص اظهار نظر سعودی‌ها پس از فتح نبل و الزهرا

ورود نیروهای پیاده سعودی به سوریه بلوف سیاسی یا طراحی نظامی؟

کدخبر: 2009377

کارشناسان سیاسی و نظامی درباره امکان حضور زمینی عربستان در سوریه نظرات متفاوتی را مبتنی بر شواهد و قرائن مختلف بیان کردند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: عملیات بزرگ آزاد سازی حلب که تاکنون باعث رفع تسلط تکفیری‌ها از بخش‌های وسیعی از این استان مهم و استراتژیک سوریه شده است، بی‌شک نمادی از تبحر مستشاران ایرانی در طراحی و اجرای عملیاتهای هم‌زمان، عملیات‌های ایذایی و فریب و اقدامات غافلگیرانه بوده و نشان داده که جریان مقاومتی که امروز با حضور مجاهدانی از حزب‌الله لبنان، ارتش و نیروهای مردمی سوریه، حزب الله و سپاه بدر عراق و تیپ فاطمیون افغانها تشکیل شده توانایی مقابله و حتی بیرون راندن تروریست هایی چند ده ملیتی و حامیان غربی-عربی آنها را دارا بوده و توانسته است در میان عمل این توانایی را اثبات نماید .

آزادی نبل و الزهرا پس از چهار سال محاصره سخت و طاقت فرسا تاکنون یکی از مهمترین و ارزشمندترین اقدامات جریان مقاومت پس از سازماندهی مجدد ارتش سوریه بوده و در شرایطی که لاذقیه نیز در شرف پاکسازی کامل قرار گرفته و شیخ مسکین و درعا نیز در جبهه مقاومت تثبیت شده اند، غاطبه کارشناسان امنیتی و نظامی ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده ای نزدیک همه مناطق مهم و استراتژیک کشور سوریه تحت لوای حکومت مرکزی قرار گرفته و حضور تروریست های تکفیری تقریبا بی اثر شود .

آن روی سکه پیروزی‌های مقاومت در میدان نبرد سوریه اما حکایت از این دارد که عربستان سعودی که از ابتدا حامی اصلی و جدی تروریست ها در سوریه بوده اکنون احساس نگرانی شدیدی از وقایع این کشور دارد و همین هم باعث شده که در اقدامی هماهنگ با سران معارضین و تکفیری ها از حضور بر سر میز مذاکره امتناع کنند و حتی طرح ورود مستقیم نظامی به سوریه را مطرح نمایند .

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه (15 فوریه) بود که، سخنگوی ارتش عربستان ادعا کرد، نیروهای سعودی در صورت صلاح دیدِ ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، برای مبارزه با گروه تروریستی داعش وارد خاک سوریه خواهند شد .

ژنرال احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع و سخنگوی ائتلاف عربستان سعودی در حمله به یمن در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «پادشاهی عربستان آماده مشارکت در هرگونه عملیات زمینی است که ائتلاف (تحت هدایت آمریکا) بر سر اجرای آن در سوریه توافق کند .»

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا ضمن حمایت از این تصمیم عربستان سعودی اعلام کرد هفته آینده این موضوع را با همتای سعودی اش در شهر بروکسل، مقر اتحادیه اروپا در میان می ‎ گذارد .

این تصمیم عربستان و حمایت احتمالی آمریکا از این اقدام که می‌تواند تبعات سنگینی برای منطقه داشته باشد از سوی کارشناسان با تحلیل های متفاوتی مواجه شد که چنانکه برخی آن را تنها یک بلوف سیاسی و برخی آن را محتمل و اجرایی می دانستند . بر همین اساس «نسیم آنلاین» نظر پنج تن از کارشناسان سیاسی و نظامی را این زمینه جویا شد، که در ادامه از نظر می گذرد:

** عربستان و ترکیه می‌خواهند بحران سوریه را تا آغاز به کار رئیس جمهور بعدی آمریکا ادامه دهند

* حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، امکان ورود زمینی عربستان به جنگ با سوریه را محتمل دانست و اظهار داشت: بنا به گزارش‌های ‌رسیده عربستان و ترکیه قصد دارند بحران سوریه را تا سال 2017 که رئیس جمهور بعدی آمریکا آغاز به کار خواهد کرد ادامه دهند و چون تصور عربستان، ترکیه و قطر این است که رئیس جمهور آینده آمریکا از جمهوری خواهان خواهد بود و چسبندگی بیشتری به عربستان و ترکیه خواهد داشت لذا این دو کشور تلاش می‌کنند که بحران سوریه را تا سال 2017 ادامه بدهند و دولت سوریه را سرنگون کنند و با توجه به این موضوع به نظر می‌آید عزم ترکیه با کمک عربستان برای ورود به سوریه کاملاً جدی است .

** ارتش عربستان بیشتر ارتش بزمی است تا رزمی

* مسعود اسدالهی یکی دیگر از کارشناسان مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، ادعای عربستان در خصوص آمادگی برای ارسال نیروی زمینی به سوریه را مایه تمسخر و خنده دانست و افزود: اگر ارتش عربستان عرضه عملیات زمینی می‌داشت باید تا الآن تکلیف یمن را یکسره کرده بود .

اسداللهی ادامه داد: الآن نزدیک به 11 ماه است که ارتش عربستان از هوا، دریا و زمین به یمن حمله می‌کند و ما می‌بینیم که نه تنها به آن اهدافی که اعلام کرده نرسیده بلکه تلفات بسیار سنگینی داده و از همه مهمتر که هزینه بسیار سنگینی بر بودجه عربستان تحمیل شده بدون اینکه هیچ نتیجه‌ خاصی حاصل شود .

وی در خصوص سطح توانایی نیروی زمینی عربستان نیز تاکید کرد: به شکل واضحی مشخص شده این نیرو به هیچ عنوان نیرویی نیست که جنبه رزمی داشته باشد و تنها ارتشی بزمی است که فقط به درد رژه و ادعا می‌خورد ولی در صحنه عمل ما دیدیم که مردم یمن با دست خالی در داخل خاک عربستان نفوذ می‌کنند و عملیات انجام می‌دهند .

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: بنابراین اعزام این نیروها یا اصلاً مطرح نیست یا اگر باشد جنبه سمبلیک خواهد داشت به این معنا که بخواهند یک نوع تقابل شیعه و سنی را مطرح کنند و بگویند عربستان با ادعای رهبری جهان اسلام به صحنه آمده و کشورهای دیگر مانند سودان، سومالی، جیبوتی و دیگر کشورهای فقیر را وادار کنند که نیروهایشان را در مقابل پول و کمک‌های مالی عربستان به سوریه اعزام کنند وگرنه قطعاً عربستان اصلاً توانایی تاثیرگذاری بر تحولات میدانی به صورت مستقیم را در سوریه نخواهد داشت .

** وضعیت مالی عربستان و موجودیت نیروی انسانی آنها نشانه بلوف بودن این ادعا است

* جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، با اشاره به اینکه عربستان گفته است می‌خواهد ظرفیت‌هایش در سرکوب داعش را در ائتلافی که سال قبل درست شده بیشتر کند گفت: عربستان در اینجا وارد یک بلندپروازی و درشت‌گویی شده که هیچ مصداق بیرونی ندارد؛ ائتلاف غربی‌ها که از مهرماه سال گذشته صورت گرفت و یکی از محورهای اصلی‌اش عربستان بود در این بیش از یک سال گذشته هیچ حرکتی بر علیه داعش انجام نداده است .

قنادباشی در ادامه خاطر نشان کرد: عربستان در یمن نمایشی از ضعف نیروی زمینی را به صحنه آورده که نشان می‌دهد عربستان از نظر زمینی بسیار ضعیف است؛ عجیب است که سعودی‌ها متوجه نیستند که این ادعاها هیچ مصداق بیرونی ندارد به خصوص که عربستان از نظر مالی هم الآن در سطحی نیست که بتواند ارتش 150 هزار نفره را از کشورهای خارجی کرایه کرده و وارد جنگی کند که طبیعتاً کوتاه مدت نخواهد بود؛ لذا نه وضعیت مالی عربستان و نه موجودیت نیروهایی که دارد هیچکدام نشانه درستی این بلوف و این ادعا نیست .

وی تاکید کرد: همه ادعاهایی عربستان در یک سال گذشته شکست خورده؛ آنها در قضیه یمن می‌خواستند شورای همکاری را با خودشان همراه بکنند و با یمن وارد جنگ بکنند که نشد، در ائتلاف هم هیچ کاری صورت ندادند؛ همچنین در قضیه یمن قرار بود 9 کشور با آنها همکاری کنند که نشد، می‌خواستند 57 کشور اسلامی را به قطع رابطه با ایران وا دارند که این هم نشد یا به دنبال این بودند که حداقل شورای همکاری را وا دارند که با ایران قطع رابطه کنند که این هم با شکست مواجه شد .

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: از سخن گفتن عربستان تا عملش فاصله مضحکی وجود دارد که پوکی دولت عربستان را نشان می دهد؛ الآن داعش و گروهک‌های تکفیری و مسلح در حال ضعیف شدن هستند و آنها می‌خواهند در این شرایط به حمایت از آنها وارد شوند که البته این یک طنز است .

** این حرف بیشتر به یک جوک سیاسی شبیه است و برای رفع فشار روانی پیروزی های نبل و الزهرا بیان شده

* احمد نادری دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا بود که در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، اعلام آمادگی عربستان برای ورود زمینی به جنگ سوریه را موضعی انفعالی دانست و افزود: عربستان سعودی تا الآن هر چقدر که توانسته پول، سلاح و ابزار‌آلات خریده و در اختیار تروریست‌ها قرار داده و تا الآن حس می‌کند و واقعیت قصه هم همین است که هیچ طرفی از حمایت‌هایی که از گروه‌های تروریستی کرده و می‌کند نبسته، البته وقتی عربستان این طرح را مطرح می‌کند می‌بینیم که متحد اصلی‌اش که آمریکا هست آن چراغ سبز را نشان می‌دهد و استقبال می‌کند اما این حرف‌ها بیشتر به یک بلوف و جوک شبیه است و این بلوف در واقع هم در عرصه پرستیژی و هم در فضای فشار روانی مطرح می‌شود.

نادری با بیان اینکه عربستان برای اعزام نیرو به سوریه با چند محدودیت جدی مواجه هست گفت: محدودیت اول این است که اصلاً عربستان نیرو ندارد که اعزام کند یعنی اگر شما گارد ریاست جمهوری و یا آن چیزی که به عنوان ارتش عربستان از آن نام می‌برند را در نظر بگیرد این پدیده اولاً آن ورزیدگی را ندارد و ثانیاً اصلاً به دلیل تلفات خیلی زیادی خواهد داشت وارد نخواهد شد و ثالثا ما می‌دانیم در یمن که در بیخ گوش عربستان سعودی است و با وجود اینکه از یک سال گذشته آنها در حال بمباران عربستان هستند اما در آنجا هم از ارتش به این معنا استفاده نکرده و اعزام نیرو صورت نگرفته بلکه فقط از بعضی از مزدوران آل‌سعود که در آفریقا و جاهای دیگر و همچنین نیروهای بلاک واتر و سایر کمپانی‌های امنیتی مزدور که در غرب هستند استفاده می‌کنند؛ علت این رفتار عربستان این است که اصلاً نیرویی ورزیده‌ای وجود ندارد و لذا اگر عربستان می‌خواست نیرو وارد کند قاعدتاً یمن خیلی جای اولی‌تری برای ورود نیرو است. در نتیجه ورود نیروی عربستانی به سوریه را یک فضای جنگ روانی، فشار روانی و بلوف می‌بینم تا آنکه به قول معروف واقعیت داشته باشد.

نادری افزود: ضمن اینکه حتی اگر عربستانی‌ها همان نیروهای گارد یا اصطلاحاً ارتش را هم وارد کند، خود آنها می‌دانند که با این کار خودشان را عملاً در یک جبهه مذاب درگیر کردند که از این جبهه جان سالم به در نمی‌برند و قاعدتا در صورت چنین انجام چنین کاری خودشان را وارد باتلاق خواهند کرد و لذا من ورود نیرو در بعد عملیاتی از سمت عربستان در سوریه را خیلی بعید می‌بینم.

** عربستان بدون حمایت ترکیه توان ورود به جنگ داخلی سوریه را ندارند

* علی فکری پژوهشگر مسائل غرب آسیا نیز در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، با اشاره به اینکه عربستان بدون حمایت ترکیه توان ورود به جنگ داخلی سوریه را ندارند گفت: عربستان بیشتر حالت پشتیبان مالی در این جنگ را برعهده دارد تا اینکه بخواهد به عنوان عامل نظامی وارد شود؛ عربستان الآن نیروهای داخلی خود را نیز بیشتر از نیروهای پاکستانی‌ها و جاهای دیگر دارد و اینگونه نیست که عربستان بتواند به عنوان عامل مستقل تهدید کننده نظامی باشد .

فکری با در خصوص احتمال ورود عربستان به جنگ در سوریه با کمک دیگر کشورها مانند ترکیه گفت: در این خصوص باید بررسی کرد که آیا نیروهای دیگر مانند ترکیه می‌تواند با توجه به وضعیتی که دارد وارد سوریه شود؟ که این موضوع هم با توجه به وضعیتی موجود بعید است چون اینها هیچکدام عامل مستقل نیستند .

وی تاکید کرد: صهیونیسم بین‌الملل اگر تصمیم به جنگ منطقه‌ای یا جهانی داشته باشد آن یک بحث دیگری است که این موضوع را نیز بعید می‌بینم که اینها به جنگ منطقه‌ای وارد شوند چون این بحث، بحث خطرناکی است و خود ترک‌ها و عربستانی‌ها می‌دانند اگر به این شکل بخواهند وارد شوند دست کم جنگ منطقه‌ای اتفاق خواهد افتاد

.

ارسال نظر: