یک جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب هشدار داد

خطر بالقوه امواج "وای فای و تلفن همراه" برای مغز و اعصاب

کدخبر: 2009502

یک جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب با تأکید بر اینکه امواج مغناطیسی و رادیویی برای خانم‌های باردار خالی از خطر نیست، گفت: امواج "وای فای و موبایل" یک خطر احتمالی بالقوه برای سلامت مغز و اعصاب انسان است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت:

داریوش روحی درباره آثار منفی امواج "وای فای و موبایل" بر سلامت اعصاب و روان اظهار داشت: در حال حاضر در کتاب‌های مرجع جراحی مغز و اعصاب در یک مبحث به نام مننژیت و تومور مغزی یک پاراگراف در مورد خطرات این امواج وجود دارد که بیان می‌کند این امواج باید به عنوان یک خطر احتمالی بالقوه برای مننژیت و برخی از تومورها در نظر گرفته شود و این موضوع هنوز در حال بررسی است.

وی منظور از خطر بالقوه را عدم قطعیت و تایید کامل آن دانست و تاکید کرد: ولی این امواج به هر حال برای سردردها و برخی از تومورها به عنوان یک خطر احتمالی بالقوه مطرح است.

این جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب متذکر شد: امواج موبایل و پارازیت‌ها نیز مانند امواج وای فای از نوع طول موج "رادیویی" است و همان خطرات را به دنبال دارد.

خانم‌های باردار خطر استفاده بیش از حد از موبایل را جدی بگیرند

روحی درباره خطرات امواج رادیویی بر سلامت خانم‌های باردار و جنین گفت: این امواج یک دوز ایمن و سالم دارند و از آن حد که گذشت دیگر به عنوان یک خطر محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: صرف استفاده از موبایل برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر این استفاده از حد مجاز تجاوز کند، خطرناک خواهد بود.

این جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب افزود: دستگاهی برای اندازه‌گیری دوز مجاز امواج رادیوفرکوئنسی وجود ندارد و این را خود مادر مشخص می‌کند مثلا روزی که از موبایل بیشتر استفاده می‌کند، دچار سردرد می‌شود؛ وقتی در اثر استفاده زیاد از موبایل دچار سردرد و ناراحتی‌هایی شد یعنی امواج بیش از حد مجاز روی او تاثیر گذاشته و این ممکن است خطراتی هم برای جنین ایجاد کند.

روحی به خانم‌های باردار هشدار داد که نباید آنقدر از موبایل استفاده کنند که دچار سردرد، ناراحتی و یا بی‌خوابی شوند.

وی با تاکید بر این مطلب که امواج مغناطیسی و رادیویی برای خانم‌های باردار خالی از خطر نیست، خاطرنشان کرد: تا حد امکان بانوان باردار نباید در معرض این امواج قرار گیرند به عنوان مثال در مورد ام.آر.آی که امواج مغناطیسی و رادیویی با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گویند در 4 ماه اول دوران بارداری نباید انجام شود چون برای جنین ضرر دارد.

افراط جوامع توسعه‌نیافته و در حال توسعه در استفاده از موبایل

این جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب ادامه داد: متاسفانه در جوامع توسعه‌ نیافته و در حال توسعه درباره همه چیز افراط و تفریط وجود دارد که استفاده از موبایل و اپلیکیشن‌های ارتباطی آن نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی در این رابطه ژاپن را به عنوان یک کشور پیشرفته و صاحب تکنولوژی‌های ارتباطی مثال زد و افزود: ژاپنی‌ها به اندازه ما از موبایل استفاده نمی‌کنند؛ کارمندی که قرار است 8 ساعت کار کند در محل کار موبایل خود را تحویل می‌دهد و هنگام خروج از محل کار آن را دریافت می‌کند ولی ما متاسفانه شبانه‌روز و حتی در حین انجام کار هم از موبایل خود استفاده می‌کنیم.

روحی با تاکید بر آسیب قطعی افراط در استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به مراتب بدتر از اعتیاد به مواد مخدر است.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه هر وسیله‌ای هم استفاده حلال دارد و هم حرام یادآور شد: همانطورکه از یک چاقو هم می‌توان در جهت منفی استفاده کرد و جان یک نفر را گرفت و هم می‌توان استفاده مثبت کرد و با یک عمل جراحی جان یک فرد را نجات داد؛ پس اگر از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده درست و حلال کنیم به نفعمان است و اگر استفاده نادرست کنیم به ضرمان و این بستگی به خودمان دارد و باید آن را به نحو صحیحی تنظیم کنیم چرا که بدیهی است اگر به این ارتباطات مجازی معتاد شویم، اصلاح آن بسیار مشکل خواهد شد.

ارسال نظر: