مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی مددجویان کمیته امداد شناسایی شد

کدخبر: 2009529

کمیته امداد به منظور شناسایی مسائل و آسیب‌های اجتماعی مددجویان تحت حمایت به مطالعه و بررسی وضعیت پذیرش و خدمات مددکاری با هدف شناسایی مشکلات و نارسایی‌های مددجویان تحت حمایت پرداخته است که بر این اساس طلاق، اعتیاد، بیکاری، دختران بازمانده از ازدواج و مهاجرت از مهمترین مشکلات مددجویان در این پژوهش معرفی شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مجید زارع فرد، مدیر کل خدمات مددکاری این نهاد با بیان اینکه این پژوهش در دو فصل شامل بررسی کیفی آسیب های اجتماعی مبتلا به مددجویان تحت حمایت استان ها و بررسی و تجزیه و تحلیل آماری علت تحت حمایت مددجویان استانها تهیه شده است،گفت:درفصل نخست این پژوهش کیفی که هدف آن بررسی آسیب ها و مشکلات استان ها با توجه به نظر کارشناسان و مددکاران هر استان صورت گرفته، طلاق، اعتیاد، بیکاری، دختران بازمانده از ازدواج و مهاجرت به ترتیب جزو پنج مشکل مهم و اولویت دار مددجویان تحت حمایت کمیته امداد شناسایی شده اند.

وی حاشیه نشینی، فقرفرهنگی، فقر اقتصادی، بد سرپرستی و سرپرست زندانی، مشکلات سالمندان، خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی، سرقت، خشکسالی و ترک تحصیل از دیگر مشکلات و آسیب های اجتماعی مددجویان تحت حمایت سراسر کشور معرفی کرد و افزود: ازدواج های اجباری، اعتیاد یکی از طرفین، عدم استقلال ، سن پایین ازدواج، کوتاه بودن مدت آشنایی زوجین، اختلافات خانوادگی و فرهنگی، عدم تفاهم، مشکلات اقتصادی و بیماری از مهمترین آسیب ها و علت وقوع طلاق بین مددجویان بوده که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

زارع فرد با بیان اینکه اعتیاد و بیکاری از دیگر آسیب های اجتماعی مهم مددجویان تحت حمایت عنوان شده است، تصریح کرد: دسترسی آسان به مواد مخدر، دوستی های ناسالم، تاثیرات مخرب ماهواره، عدم مهارت و دانش کافی، قاچاق کالا و نبود سرمایه گذاری صنعتی در استان، محدودیت فرصت ها و منابع اقتصادی برای فعالیت از دیگر علل و عوامل آسیب های اجتماعی مددجویان تحت حمایت است که در فصل یک این پژوهش بررسی شده است.

مدیر کل خدمات مددکاری کمیته امداد خاطرنشان کرد: مهاجرت پسران به دلیل بیکاری به شهرها، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید جهیزیه، عدم وجود فرهنگ هم سن گزینی در میان مردان و توقعات بالای والدین و دختران در انتخاب همسر موجب افزایش دختران بازمانده از ازدواج می شود که شمار زیادی از آنها تحت حمایت کمیته امداد هستند و با توجه به شرایط خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی این گروه هدف که بیشترآنها تحصیلات پایینی دارند در شرایطی قرار دارند که نتوانسته اند موقعیت مناسبی برای ازدواج کسب کنند.

وی ادامه داد: عوامل کشش یا جاذبه های شهری و فرصت های شغلی بهتر ، فرصت های مناسب جهت کسب درآمد بیشتر، وجود مراکز تفریحی و جاذب، فعالیت های فرهنگی ، شرایط قابل قبول محیط کار و زندگی و مسکن و خدمات آموزشی و فرصت های مطلوب جهت دستیابی به آموزش های تخصصی و حرفه ای تحصیل در مراکز آموزشی از جمله عواملی است که سبب جدایی جمعیت از روستاها و جذب آنان به شهرها شده است.

زارع فرد افزود: بنا به نظر جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی، مسائل و آسیب ها ریشه در یکدیگر دارند و هریک پدید آور و علت دیگری می تواند باشد. به عنوان مثال طلاق، اعتیاد، بیکاری و بی سوادی می تواند در سطح جامعه پیامدهای نامطلوبی را در پی داشته باشد و خانواده های تحت حمایت کمیته امداد به علت فقر و مشکلات اقتصادی ممکن است بیشتر از سایر گروههای اجتماعی آسیب پذیر باشند که لزوم بررسی و شناسایی این آسیب ها و ارائه راه حل های کاربردی به منظور کاهش آنها ، امری ضروری است.

مدیر کل خدمات مددکاری کمیته امداد اظهارکرد: پنج آسیب یاد شده در بیشتر استان ها مشترک است ولی برخی آسیب ها به دلیل وضعیت جغرافیایی همانند استان های مرزی از آسیب های خاص منطقه ای مانند تهاجم فرهنگی، فروش و قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی که مرزی بودن این استان ها ممکن است در افزایش این مسائل نقش مهمی ایفا کند. با این حال ویژگی های استانی و برخورداری استان از منابع طبیعی و امکانات استانی می تواند فرصتی برای ساکنین به ویژه مددجویان کمیته امداد برای افزایش توانمندی و اشتغال در این استان ها باشد.

وی با اشاره به اینکه فصل دوم این پژوهش به بررسی و تجزیه و تحلیل آماری علت تحت حمایت قرار گرفتن مددجویان استان پرداخته است، گفت: دراین پژوهش بیشترین پرونده های تحویلی به مددکاران به استان خراسان شمالی و کمترین آن مربوط به استان چهارمحال بختیاری بوده است. فوت سرپرست بیشترین علت تحت حمایتی مددجویان عنوان شده که استان کردستان و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.

زارع فرد تصریح کرد: بیشترین آمار بیماری سرپرست مربوط به استان آذربایجان شرقی و استان قزوین کمترین آن را به خود اختصاص داده است. استان کهکیلویه و بویراحمد بیشترین آمار از کارافتادگی و استان تهران کمترین آماراز کارافتادگی را داشته است.

وی افزود: دراین پژوهش استان تهران بیشترین آمار طلاق و ایلام کمترین نسبت آمارها را به خود اختصاص داده است. استان تهران بیشترین آمار متارکه یا مفقودی سرپرست و استان فارس کمترین آمارها را داشته است.

مدیر کل خدمات مددکاری کمیته امداد ادامه داد: نتایجی که در فصل دوم این پژوهش به دست آمده نشان می دهد که علت از کارافتادگی بعد از فوت سرپرست با ۳۲ درصد بیشترین نسبت و طلاق با ۱۴ درصد بعد از علت فوت سرپرست و ازکارافتادگی در رتبه بعدی مراجعه به کمیته امداد قرار دارد. بیماری سرپرست در رتبه چهارم علت های تحت حمایت قرارگرفته است. آمار طلاق مربوط به استان تهران با ۴۴ درصد و نیز غرب استان تهران با ۳۳ درصد و استان قم با ۱۴درصد بیشترین نسبت آمارها را به خود اختصاص داده اند.

ارسال نظر: