سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

ظریف در اجلاس مونیخ شرکت می‌کند

کدخبر: 2009746

جابری انصاری با بیان اینکه از ایران برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ در عالی‌ترین سطح کشور دعوت به‌عمل آمده است، تصریح کرد: قرار است وزیر امور خارجه کشورمان هفته آینده برای شرکت در این اجلاس به مونیخ سفر کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ایرنا نوشت: حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص سفر آقای ولایتی به روسیه و گسترش همکاری های دفاعی با توجه به اینکه تحریم های تسلیحاتی علیه ایران همچنان پابرجاست و نوع تسلیحات و همکاری های منطقه ای بویژه در زمینه سوریه، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: روابط ما بین ایران و دولت فدراسیون روسیه مستحکم،همه جانبه و در تمام زمینه ها است و رفت و آمد مابین مسئولان دو کشور امری عادی است که به طور مستمر ادامه دارد و در عالی ترین سطوح و سطوح مختلف انجام می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سفر آقای ولایتی هم به دعوت موسسه تحقیقات بین المللی روسیه انجام شده و دکتر ولایتی بعنوان مسئول مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب این سفر دیدارهایی با مقامات روسیه انجام و مذاکرات و گفت و گوهایی در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی داشته اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: از ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در 12 بهمن 57 تا 22 بهمن بعنوان دهه فجر نامیده شده است و روزهای استثنایی تاریخ ایران که نقطه عطفی در همه زمینه ها در ایران و منشا بسیاری از خیرات مختلف بود.

جابری انصاری ادامه داد: شعار اساسی انقلاب اسلامی به مردم بزرگ ایران، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. امروز این میراث ارزشمند در زمینه استقلال کشور در طول چند قرن اخیر وضعیتی متمایز از سابق است، و همینطور آزادی های قانونی و محصول این پیوند با استقلال و آزادی و تبلور آن در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهایی است که در انقلاب اسلامی نصیب ملت ایران شده است.

وی با گرامیداشت یاد امام راحل و تمام شهدای بزرگ انقلاب اسلامی گفت: از خدا می خواهیم و می طلبیم که ما را در ادامه راه شهیدان، راه امام (ره) و پیگیری کننده آرمان های بزرگ تاریخی ملت ایران که در شعار معروف انقلاب اسلامی؛ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نمودار شده، بگرداند.

خبرنگاری در خصوص پناهندگان ایرانی در کشورهای مختلف بویژه پس از برجام و اهمیت این موضوع برای دولت ایران و اقداماتی که برای ورود راحت تر آن ها به داخل کشور، دولت و وزارت امورخارجه می تواند داشته باشد، پرسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیگیری امور اتباع جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان از جمله وظایف ذاتی وزارت امورخارجه و تمام نمایندگی های سیاسی و دیپلماتیک ایران در خارج از کشور است.

جابری انصاری افزود: در ذیل این عنوان کلی، مسئله انسانی پناهجویان که به هر دلیلی به نقاطی از کشورهای جهان حرکت و درخواست پناهندگی و پناهجویی داشتند هم از جمله موارد اهتمام وزارت امور خارجه و نمایندگی های ایران در خارج از کشور است.

وی اظهار داشت: در دوره دولت فعلی هم این موضوع از جمله مسائلی است که جزو برنامه های قطعی وزارت خارجه اعلام شده و همواره مورد اهتمام بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امید است زمینه بازگشت و تسهیلات بازگشت اتباعی که به هر دلیلی در معرض موضوع قرار گرفته اند، فراهم شود و دولت ایران و وزارت خارجه این موضوع را در پگیری های خود دارد و اهتمام کافی به آن خواهد داشت.

جابر انصاری اضافه کرد: در مسیر تعامل با نهادهای مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران، حداکثر تسهیلات ممکن در زمینه انسانی برای حل مسائل مختلف فراهم می شود.

حمایت از مبارزات مشروع ملت فلسطین سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص فایل صوتی یک از مقامات حماس که مدعی شده که جنبش حماس از سال 2009 هیچ کمکی از ایران دریافت نکرده و نیز در خصوص اینکه آیا برنامه ای برای دعوت از مقامات حماس برای سفر به تهران در دستور کار قرار دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از ملت فلسطین و جنبش مقاومت فلسطین را از جمله سیاست های ثابت خود اعلام کرده و در این مسیر مستمر اقداماتی داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در این چارچوب روابط و همکاری ها با جنبش های مقاومت فلسطین که مورد حمایت گسترده مردمی در سرزمین های اشغالی بوده جزئی از سیاست ایران بوده و روابط با جنبش حماس هم در این قالب کلی می گنجد.

جابری انصاری ادامه داد: ما قصد ورود به جزئیات و حرفهایی که ممکن است برخی افراد در زمان های مختلف مطرح کنند را نداریم و اساسا ایران بعنوان کشوری که خود را در موضع خیرخواهی و برادری نسبت به مجموعه امت اسلامی می بیند، مسئله فلسطین را بعنوان مسئله محوری و اساسی امت اسلامی می داند و همواره از همان لحظه پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز سیاست ثابت ایران حمایت از مبارزات مشروع و قانونی ملت فلسطین در برابر اشغال بوده است.

وی تاکید کرد: ما قصد ورود به مجادلات کلامی و این گونه مسائل را نداریم و سیاست ثابت خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد برخی کشورهای منطقه نسبت به برجام و تداوم کارشکنی های این کشورها اظهار داشت: از دید جمهوری اسلامی ایران توافق برجام علیه هیچ کشوری در جهان نیست و به طور طبیعی علیه منافع دولت های همسایه ما هم نیست.

جابری انصاری ادامه داد: متاسفانه برخی دولت ها در محیط پیرامونی ما به دلایل مختلف مرتبط با ضعف و یا احساس ضعف در سطوح منطقه ای و بین المللی موضع دشمنانه ای نسبت به برجام اتخاذ کرده اند و احساس می کنند شرایط قبلی با توافق برجام و تغییر در تنفس منطقه ای و بین المللی و همچنین بهبود وضعیت ایران برای آنها خطراتی خواهد داشت.

وی افزود: دعوت ما از همه کشورهای همسایه این است که به برداشت های غیرمنطقی خود پایان دهند و اگر مشکلاتی دارند، درصدد رفع مشکلات داخلی خود باشند و نه این که آنها را به خارج نسبت دهند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با بیان این که سیاستی که توسط برخی کشورها در منطقه دنبال می شود، سیاست عقیمی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال منافع همگانی برای دولت ها و ملت های پیرامونی خودش و به دنبال تامین خیر و منافع همه ملت های منطقه است و در چارچوب همین سیاست ثابت حرکت می کند.

بحران سوریه نتیجه مداخلات کشورهای منطقه ای و بین المللی است

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه و تاثیر آن در بحران سوریه، اظهار داشت: بحران سوریه نتیجه مداخله جویی برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی برای تحمیل سیاست های خود بر دولت و ملت سوریه است که این مساله تشدید یافته است.

وی اضافه کرد: آنچه باعث بروز این بحران و تشدید آن شده راه حل آن نخواهد بود و همان سیاست هایی که تا امروز باعث تداوم بحران و تشدید آن شده است و همچنین این بحران را به مساله ای منطقه ای و بین المللی تبدیل کرده، صلح و ثبات منطقه در محیط بین المللی را تهدید می کند.

جابری انصاری اضافه کرد: این سیاست ها نتیجه ای در حل بحران سوریه نخواهد داشت بلکه منجر به تشدید آن خواهد شد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران معتقد است هر اقدامی در کشورهای دستخوش بحران می بایست با در نظر گرفتن حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشورها انجام شود و هر اقدامی خارج از توافق با دولت های دستخوش بحران، تنها به تشدید آن منجر می شود.

ایران و اتحادیه اروپا هر 6 ماه گفت و گو می کنند

جابری انصاری در ادامه و در پاسخ به سوالی درخصوص تسهیل صدور روادید برای اتباع ایرانی و اروپایی، اظهارداشت: طبیعی است که بهبود روابط و ارتقای همکاری و رفت و آمد هیات ها در تسهیل صدور روادید برای اتباع کشورها هم تاثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: به طور مشخص روابط ایران و برخی کشورهای اروپایی هم در هفته های اخیر صراحتا به نقطه ای رسیده که شروع تسهیلات در دستور کار قرار گرفته است و به میزانی که روابط و همکاری و توافق بین ایران و اروپا مبتنی بر توافق مشترک، حفظ استقلال و حاکمیت ملی کشورها و همچنین عدم مداخله در امور یکدیگر باشد، این روابط گسترش می یابد و این مساله بر همه جنبه های روابط از جمله تسهیل در صدور روادید موثر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درخصوص گفت وگوهای ایران و اتحادیه اروپا و سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران در بهار آینده اظهار داشت: آنچه قطعی است سفر خانم اشمید معاون خانم موگرینی است که امروز و فردا در تهران مذاکراتی با معاون ذیربط وزارت امور خارجه خواهند داشت.

جابری انصاری گفت: بین ایران و اتحادیه اروپا توافق شده است که گفت وگوهای دو طرفه به طور متناوب در تهران و بروکسل انجام شود و این گفت وگوها هر 6 ماه یک بار تکرار خواهد شد.

رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه به دنبال تشدید اختلافات

خبرنگاری پرسید: خبری مبنی بر این که وزیر سابق امنیت ملی جمهوری آذربایجان در مسلح کردن نیروهای وهابی در منطقه قفقاز نقش داشته و در این باره یک مقام امنیتی آذربایجان به رادیو آزادی گفته است محموداف با عربستان و اسراییل همکاری خیلی نزدیکی داشته و هزینه انتقال تسلیحات را پادشاه عربستان تقبل کرده است، آیا این همکاری ها به زیان منافع ایران بویژه در منطقه است؟ سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: مساله خاص شما بررسی خواهد شد و نکاتی اگر باشد به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

جابری انصاری افزود: اما سیاست رژیم صهیونیستی و با کمال تاسف برخی دولت ها در منطقه، تشدید اختلاف ها و درگیری ها بین کشورهای منطقه، اختلافات درونی کشورها و به هم ریختن بافت اجتماعی کشورهای منطقه و حتی پیگیری سیاست های مبتنی بر تجزیه طلبی است که نه فقط منافع ملی کشورهای خاص را که کشورهای هدف هستند بلکه بر منافع همه کشورهای منطقه از جمله ایران تاثیرات منفی دارد.

وی ادامه داد: بارها ایران اعلام کرده که هر گونه اقدام مبتنی بر هدفگیری به هم پاشیدن بافت اجتماعی داخلی کشورها و تشدید اختلاف ها در بین کشورهای منطقه و درگیری های درون منطقه ای به ضرر کشورها و دولت هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: سیاست ثابت ایران توجه به این موضوع است و از تمام کشورهای منطقه برای اهتمام دقیق و کامل نسبت به این موضوع و این خطر و اتخاذ سیاست های هوشمندانه ای که مانع چنین اقداماتی شود، دعوت می کند.

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگرداندن خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی به کشور اظهارداشت: موضوع از سوی پلیس بین المللی جمهوری اسلامی و مجاری پیش بینی شده بین دولت ها و اینترپل در دست پیگیری است و اقدامات لازم در این مساله صورت گرفته است.

جابری انصاری یادآور شد: تغییری که صورت گرفته همکاری بهتر دولت کانادا در این زمینه است و این مساله به دلیل تغییر دولت و برخی سیاست های کانادا است.

وی در عین حال گفت: البته اینها بیشتر اتخاذ مواضع بوده تا اقدام عملی و امیدواریم دولت کانادا که قطع کننده روابط بوده با انجام اقداماتی تغییر سیاست را به طور آشکار نشان دهد و اقداماتی انجام دهد که حسن نیت آن را نسبت به دولت و ملت ایران نشان دهد.

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قرارداد منعقد شده در سفر اخیر رئیس جمهوری به اروپا اظهارداشت: هر توافقی که بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر منعقد شود علاوه بر مجاری عادی بین شرکت ها و جهات ذیربط، از طرق سیاسی، قانونی و دیپلماتیک برای در نظر گرفتن مقررات حاکمیتی کشور و مسائلی که در این گونه توافقات باید مورد توجه قرار گیرد، دنبال خواهد شد.

وی گفت: در سفر رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه مجموعه توافق های زیادی در زمینه های مختلف بین ایران و این کشورها منعقد شد. قطعا ترتیبات قانونی لازم برای حفظ منافع ملت ایران در شرایط ایجاد بحران در این توافق نامه ها و همه توافق نامه هایی که در حال توافق است در نظر گرفته می شود و دولت به عنوان نهاد مجری سیاست خارجی و سیاست های حاکمیتی دقت های لازم را در نظارت بر این توافق ها در دستور کار دارد.

هنوز دفتر حافظ منافع ایران و عربستان شکل نگرفته است

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره معرفی کشورهای حافظ منافع ایران و عربستان سعودی گفت: در شرایط قطع روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک سازوکار موجود بین کشورها شکل گیری دفتر حافظ منافع و تعیین حافظان منافع از سوی دو طرف است.

وی با بیان این که خود به خود هیچ امری هیچ گاه بین دو کشوری که قطع رابطه کرده اند، انجام نمی شود و مبتنی بر تصمیم یکی از دو طرف هم اتفاقی نمی افتد، افزود: اگر دو کشوری که قطع رابطه کرده اند هر دو به جمع بندی برسند که مسائل و منافع مختلفی وجود دارد و یا تعداد قابل توجهی از اتباع و منافع آنها مطرح است؛ این مسائل اقتضا کند، دفتر حفاظت منافع را ایجاد می کنند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه هنوز در روابط ایران و عربستان چنین اتفاقی نیفتاده و توافقی بین دو کشور صورت نگرفته است. اگر توافق صورت گرفت در مورد جزئیات آن از جمله کشورهای بین دو طرف توافق خواهد شد و بلافاصله به استحضار ملت ایران خواهد رسید.

ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت می کند

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور ایران در اجلاس امنیتی مونیخ اظهار داشت: دعوت از ایران در عالیترین سطح انجام شده و در این اجلاس آقای دکتر ظریف شرکت خواهند کرد.

وی افزود: در حاشیه اجلاس مونیخ گفت و گوهای بین المللی درباره بحران سوریه برنامه ریزی انجام می دهند و این هم مبتنی بر این است که نشست بین المللی مرتبط با بحران سوریه برگزار شود که در صورت برگزاری این اجلاس، شرکت در آن هم از اهداف مشارکت وزیر در این اجلاس خواهد بود.

نباید حج با مسایل سیاسی در هم تنیده شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نحوه برگزاری و حضور حجاج ایرانی در سرزمین وحی گفت: معتقد هستیم مسئله حج مسئله دینی و عبادی است و نمی بایست با مسائل سیاسی و اتفاقات عربستان با هر یک از کشورها با هم در هم تنیده شود و اختلاط موضوعی صورت بگیرد.

جابری انصاری افزود: حج امر واجب دینی برای همه مسلمانان است و میزبانی حج و اماکن مقدسه اسلامی افتخاری است که نصیب دولت عربستان سعودی شده و این افتخار به طور طبیعی منوط به مقتضیات میزبانی هم هست.

وی اضافه کرد: امیدواریم دولت عربستان سعودی نسبت به آنچه اعلام کرده پای بند باشد و در ساز و کارهای موجود که هر ساله وجود دارد، با دعوت هر چه سریعتر از جهات ایرانی مرتبط با حج زمینه انجام فریضه حج از سوی اتباع جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند.

روابط خوب ایران و یونان مورد توجه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و یونان گفت:روابط ایران و یونان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره متمایز بوده و ویژگی خاص را حفظ کرده است.

جابری انصاری با اشاره به گسترش همکاری های ایران و یونان گفت: امیدواریم سفری که درعالیترین سطح در جریان است و مجموعه گفت و گوها با مقامات عالیرتبه و توافقات دو کشور زمینه رشد هر چه بیشتر همکاریهای دو کشور در شرایط پسابرجام را فراهم کند. قطعا روابط خوب یونان با ایران درهمه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه جمهوری اسلامی است .

فاجعه منا هرگز فراموش نخواهد شد

در ادامه این نشست خبرنگاری چگونگی پیگیری فاجعه منا پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: موضوع فاجعه انسانی منا هرگز نه در وجدان عمومی ملت ایران و نه در نزد سیاستمداران و مقامات دولت ایران خاتمه نخواهد یافت.

جابری انصاری افزود: فاجعه منا یک فاجعه انسانی بزرگ و بارزی بود که به دلیل سوء مدیریت دولت عربستان به عنوان دولت میزبان اتفاق افتاد و از لحظه اتفاق افتادن این رویداد و فاجعه انسانی ایران از مجاری دو جانبه و در قالب گفت و گوها با کشورهای مختلف منطقه و مراجع و سازمان های بین المللی موضوع فاجعه و ضرورت پذیرش مسئولیت های حقوقی، قانونی، اخلاقی و انسانی دولت میزبان را پیگیری کرده است.

وی ادامه داد: موفقیت این تلاش ها منوط به این است که در سیاست های یکجانبه عربستان سعودی تغییری ایجاد شود و ما این موضوع را همچنان در دستور کار پیگیری های وزارت خارجه و نهادهای قانونی ذیربط بین دو کشور داریم.

عربستان سعودی از سیاست های خاصی که دنبال می کند دست بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مسایلی که در حوزه کشورهای دیگر اتفاق می افتد پیچیدگی های سیاسی و قانونی خاص خود را دارد. واقعیت این است که به دلیل این فاجعه که در سرزمین عربستان اتفاق افتاده دولت عربستان است که باید از این سیاست های خاصی که دنبال می کند دست بردارد و زمینه رفع این مشکل انسانی که نتایج سیاسی هم در پی داشته را فراهم کند.

جابری انصاری گفت: متاسفانه دولت عربستان سعودی همانگونه که در زمینه مسایل مختلف منطقه ای سیاست های یکجانبه و خاصی را پیگیری کرده، در این مساله هم تاکنون مسئولیت حقوقی و قانونی خود را به عنوان کشور میزبان نپذیرفته است.

وی ادامه داد: ایران با همه ظرفیت های دیپلماتیک خود پیگیری این موضوع را تا لحظه رسیدن به این نقطه که دولت میزبان مسئولیت حقوقی و قانونی خود را به عنوان دولت میزبان بپذیرد، انجام می دهد و از تمام ظرفیت های خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

هرگونه اقدام در مقابله با رژیم صهیونیستی را مثبت تلقی می کنیم

خبرنگاری درباره درخواست جنبش انزوا علیه سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل، فرانسه به تحریم علیه رژیم صهیونیستی تن داد و از خرید پهبادهای اسرائیلی منصرف شد، پرسید.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی گفت: در سال های گذشته بویژه در یک دهه اخیر به دلیل ادامه اشغال فلسطین و سیاست های یک جانبه توسعه طلبانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و موج انسانی درخواست ها و مطالباتی که در جامعه مدنی کشورهای اروپایی اتفاق افتاده بویژه به دلیل محاصره ظالمانه و غیرانسانی غزه و سراسر سرزمین های اشغالی فلسطین، برخی از دولت های اروپایی سیاست هایی را در زمینه تحریم خرید کالاهایی یا برخی از کالاهای تولیدی و تولیدات رژیم صهیونیستی اتخاذ کردند.

جابری انصاری افزود: ما به عنوان کشوری که به طور ثابت همواره از حقوق ملت فلسطین حمایت کرده و خواهان رفع اشغال و تحقق حقوق اولیه و انسانی این ملت بودیم، هر گونه اقدامی را در برخورد با رژیم صهیونیستی یک اقدام مثبت تلقی می کنیم و امیدواریم این اقدامات کوچک و موردی به سیاست آشکاری در بین کشورهای مختلف جهان در زمینه نفی اشغال، اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای تامین و تحقق حقوق اولیه و انسانی ملت فلسطین باشد و اقدامات کوچک مقدمه اقدامات بزرگتری در این زمینه باشد.

وی اظهار داشت: این جزو کوچکی از حق تنها ملتی است که همچنان بعد از تحولات مختلف جهانی تحت اشغال واقع شده و هنوز از حقوق اولیه و انسانی خود برخوردار نیست.

جلوگیری از کمک های انسانی به مردم غزه لکه ننگ رژیم صهیونیستی

وی در خصوص موضع وزارت خارجه در باره تعطیلی دفتر صلیب سرخ در غزه هم گفت: در قالب سیاست های ضد انسانی که در غزه اعمال شده و محاصره ادامه دارد، متاسفانه همواره راه امکان دسترسی های بین المللی امدادی و انسانی هم از سوی رژیم صهیونیستی سلب شده و این لکه ننگی است که از سوی این رژیم در سرزمین های اشغالی فلسطین به طور خاص در غزه در سال های اخیر اعمال می شود که حتی حلقه های اولیه انسانی از سوی نهادهای بین المللی امدادی را هم در شمول اقدامات برخوردی خود قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در درجه نخست دولت های اسلامی در برابر مجموعه اقدامات یکجانبه و تحمیلی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارند. امیدواریم با اتخاذ سیاست های مناسب از سوی دولت های اسلامی و گفت و گوها و رایزنی هایی که با دیگر کشورهای جهان انجام خواهد شد به جای این که تمرکز کشورهای اسلام در تشدید درگیری های داخلی بین خود باشد و به سیاست ها و منافع تحمیلی رژیم تحملی تن دهند، موضوع فلسطین و رهایی آن از اشغال و برخورداری این ملت از حقوق بدیهی و انسانی خود به اولویت ملت ها و دولت های اسلامی تبدیل شود. جابری انصاری ادامه داد: ایران در این زمینه آمادگی کامل برای همکاری با همه کشورهای اسلامی دارد و ساز و کار سازمان همکاری اسلامی و اجلاس فوق العاده آینده یکی از ساز و کارهایی است که می تواند نقطه تبلور این سیاست باشد.

پیگیری دستگیری صیادان ایرانی در آب های کویت

جابری انصاری در خصوص دستگیری سه نفر از صیادان ایرانی در آب های خلیج فارس توسط نیروهای نظامی کویتی و سرنوشت این سه نفر هم گفت: آنچه اتفاق افتاده تاکنون به شکل کتبی به ایران از سوی دولت کویت اعلام نشده اما به شکل شفاهی برخی نکات مطرح شده است.

وی افزود: درگیری بین قایق ها و ماهیگیران ایرانی و کویتی یا در حقیقت کسانی که معمولا در قایق های ماهیگیری کویتی بسیاری از اتباع کشورهای عربی دیگر حضور دارند، درگیری بین دو طرف در آبهای خلیج فارس اتفاق افتاده و سفارت ایران در کویت و وزارت خارجه از مجاری دیپلماتیک در حال پبگیری قانونی موضوع است و حتما امور این سه نفر با اهتمام کامل تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

ارسال نظر: