ایران می‌تواند نقش اساسی در توسعه فوتبال داشته باشد

اینفانتینو: هیچ مشکلی از لحاظ تامین "امنیت" در ایران وجود ندارد

کدخبر: 2010332

دبیر کل یوفا و کاندیدای انتخاباتی فیفا گفت: ایران یک کشور زیبا و خوب است و من هیچ مشکلی امنیتی در ایران ندیدم.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، جیانی اینفانتینو دبیرکل یوفا و کاندیدای انتخابات فیفا در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد اقدام عربستانی‌ها در مورد اینکه مدعی شده‌اند به دلیل نا امنی در ایران بازی نمی‌کنند و اینکه اگر شما رئیس فیفا شد در این خصوص چه تصمیمی اتخاذ خواهید کرد، گفت: خوشحالم که در ایران هستم. باعث افتخارم است که به ایران آمده‌ام و ضمن بازدید از فدراسیون و امکانات فوتبال ایران، دیداری با دوستانم در ایران خواهم داشت.

وی گفت: مسئولان فدراسیون فوتبال و دوستانم در ایران همه مانند برادر و دوستان نزدیکم هستند. ایران در آسیا در فوتبال بالاترین رتبه را دارد و در فوتبال بانوان، فوتسال، فوتبال ساحلی هم موفقیت‌های چشمگیری داشته است. از همه اینها مهم‌تر‌ این که مردم ایران عاشق فو‌تبا‌ل هستند و با فو‌تبا‌ل نفس می‌کشند.

دبیرکل یوفا گفت: دلیلی هم که باعث شد من نامزد انتخابات فیفا شوم همین عشق به فوتبال است. می‌خواهم فوتبال را به فیفا برگردانم و باید همه از این موضوع حمایت کنیم تا بتوانیم این اطمینان را بدهیم که فقط باید به فوتبال فکر کرد.

اینفانتینو در پاسخ به این سوال که برخی کشورها عنوان کرده‌اند داخل ایران برای برگزاری مسابقات فوتبال امنیت وجود ندارد گفت: من در ایران هیچ مشکلی ندیدم. ایران یک کشور زیبا و خوب است و من هیچ مشکلی امنیتی در ایران ندیدم و این وظیفه دولت‌هاست که بتوانند امنیت را در کشور برقرار کنند.

وی افزود: به صورت شفاف و کامل می‌گویم، پیام من به عنوان نامزد انتخابات فیفا، فوتبالی است. ما باید برای فوتبال برنامه‌ریزی کنیم و حمایتش کنیم و از دخالت دولت‌ها و سیاسی‌کاری جلوگیری کنیم.

کاندیدای انتخابات فیفا گفت: فوتبال فارغ از سیاست است و باید از دخالت‌های سیاسی مصون باشد. فوتبال باید پل ارتباطی با کشورهای دیگر باشد. باید همیشه کمک کنیم تا از فوتبال در مسائل سیاسی سوء استفاده نشود.

اینفانتینو در پاسخ به این سوال که در صورتی که رئیس فیفا شوید چه راهکاری برای نفوذ بعضی از کشورهای عربی می‌کنید که باعث اختلاف در کنفدراسیون فوتبال آسیا شده، اظهار داشت: من نمی‌توانم توضیح کاملی بدهم، چون از جزئیات مطلع نیستم. تنها چیزی که از آن اطلاع دارم این است که من کاندیدای ریاست فیفا هستم و پیام من برای فوتبال، فوتبال و برنامه‌ریزی برای آن و از آنهایی که فوتبال را دوست دارند، حمایت کنم و نباید دخالت دولت و بحث سیاسی در فوتبال ورود پیدا کند. فلسفه کاری من هم در آسیا و هم در اروپا همین است.

وی تصریح کرد: همه باید در کنار هم بایستیم تا در همه جای دنیا فوتبال بازی شود. فوتبال مطمئناً صلح آمیزترین دیدار ملت‌هاست و شرایطی که فوتبال دارد می‌تواند کمک کند تا ملت‌ها را به یکدیگر برساند. ما می‌خواهیم کار خوبی در فوتبال انجام دهیم و ملت‌ها را در همه شرایط به هم نزدیک کنیم.

اینفانتینو گفت: به همه کشورها سفر می‌کنم و با نگاهی که به فوتبال دارم می‌خواهم رئیس فیفا شوم. درحالی که برای همه کاندیداها احترام قائلم اما مطمئنم که برنده خواهم شد برای اینکه عاشق فوتبال هستم.

وی در پاسخ به «نسیم آنلاین» مبنی بر اینکه در ماه‌های اخیر افراد زیادی از فیفا و یوفا مانند بلاتر و پلاتینی دستگیر شدند، اما ثابت شد که او مدیر سالمی است و به همین دلیل توانسته به انتخابات فیفا راه پیدا کند و اگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود چگونه با فسادها در فیفا و AFC برخورد خواهد کرد، گفت: وقتی راجع فیفا صحبت می‌کنید باید شفافیت برای شما بسیار مهم باشد، به خصوص در مورد مبارزه با فساد که اهمیت ویژه‌ای دارد. مبارزه با فساد باید اولویت باشد و باید تلاش کنیم تا چهره فیفا را به خودش بازگردانیم. وقتی می‌توانیم این چهره را به فیفا برگردانیم که الگو باشیم و کاملاً دور از فساد حرکت کنیم.

وی درباره بحث میزبانی روسیه و قطر از جام‌های جهانی 2018 و 2022 گفت: راجع به این قضیه دیدگاه شفافی داریم. دو کشور روسیه و قطر سال 2010 و حدود شش سال پیش به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شدند و در این شش سال شایعات و نظرات مختلفی بوده و اتهامات زیادی به این کشورها زده‌اند، اما هنوز هیچ‌کس به یک نکته اثبات شده نرسیده و ما هم به این موضوع نرسیده‌ایم.

دبیرکل یوفا تأکید کرد: ما اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که باید واقع‌بین باشیم و به جای اینکه به شایعات اهمیت دهیم باید برای برنامه‌ریزی فوتبال اهمیت بیشتری قائل باشیم. با توجه به این نکته فیفا باید بهترین تلاش خود را برای برگزاری جام جهانی در روسیه به کار بگیرد و بهترین جام جهانی تاریخ را هم سال 2022 در قطر داشته باشیم.

وی درباره اینکه چقدر از کارلوس کی‌روش شناخت دارد و به نظرش او چقدر توانسته به فوتبال ایران کمک کند، اظهار داشت: شما خودتان متخصصان فوتبال هستید و کی‌روش هم مربی تیم ملی شماست پس باید این موضوع را بهتر از من بدانید. کی‌روش هم یک مربی بزرگ و دوست قدیمی من است و به نظرم نتایج نشان‌دهنده کار افراد است.

کاندیدای فیفا گفت: در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم این موضوع را مطلع شدم که فدراسیون‌های ملی اتصال خوبی با فیفا ندارند. باید این مشکل را برطرف کنیم. باید درهای فیفا را به روی جهان باز کنم. ما به کشورهای کوچک و بزرگ نیازمندیم و کشوری قدرتمند مانند ایران باید سمت‌هایی در فیفا داشته باشد. امروز در دیدارهایی که داشتم این اشتیاق در من ایجاد شد که ایران فعالیت‌های خوبی در آسیا و جهان انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: در مورد پلاتینی باید بگویم شرایطی به وجود آمد که باعث شد او تعلیق شود که به همین خاطر نتوانست کاندیدای ریاست فیفا شود. مطمئناً اگر پلاتینی با این شرایط مواجه نمی‌شد، کاندیدای ریاست فیفا می‌شد و من هیچ وقت کاندیدا نمی‌شدم. آقای پلاتینی الان روی قضیه قضایی خود تمرکز کرده است و من هم روی ریاست فیفا تمرکز دارم.

دبیرکل یوفا ادامه داد: هدف اصلی من توسعه فوتبال است و باید براساس نیازهای هر کشوری فوتبال را توسعه بدهیم. 209 کشور در فیفا وجود دارد که باید به همه کشورها توجه کرد. امکانات و زیرساخت‌ها و متخصصان ایران را دیدم و این دیدار کاملاً نشان داد که ایران می‌تواند نقش اساسی در توسعه فوتبال داشته باشد و این موضوع را به تمام دنیا نشان دهد.

وی در خصوص اینکه اگر او رئیس فیفا شود برنامه‌ای برای هماهنگ کردن بازی‌های لیگ‌های آسیایی خواهد داشت یا خیر گفت: یکی از پیچیده‌ترین مواردی که ما با آن سروکار داریم مسئله تداخل لیگ‌ها و مسابقات است. این کار روزانه من در یوفاست و خوشبختانه اکنون به ترکیب نسبتاً مناسبی رسیده‌ایم و برنامه منظمی برای لیگ‌های اروپایی و برگزاری مسابقات داریم، حتی برای تیم‌های ملی نیز به برنامه خوبی رسیده‌ایم و مطمئناً می‌توانیم این برنامه‌ها را به دیگر کشورها توصیه کنیم. امیدوارم این موارد برای فوتبال آسیا نیز اتفاق بیفتد.

اینفانتینو در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص برنامه‌هایش برای اداره فیفا و اینکه گفت ایران باید در آسیا و جهان سمت داشته باشد و این سمت‌ها چیست، گفت: من مختصر می‌گویم. من یک برنامه جزئی برای چشم‌انداز فیفا دارم. در برنامه‌ریزی خود به سه نکته اشاره می‌کنم، نکته اول اینکه باید اصلاحات فیفا تغییر کند، فیفا به یک فرماندهی درست و شفافیت نیاز دارد، بخصوص در مورد مباحث انتقال مالی باید شرایط خوبی فراهم شود. به دلیل اینکه من خودم قبلاً در فیفا حضور داشتم این موضوع را مطرح کردم.

وی خاطرنشان کرد: دموکراسی در فیفا موضوع بسیار مهمی است و به نظرم باید صدای تمام فدراسیون‌ها شنیده شود. بسیار مهم است که فدراسیون‌ها فقط سالی یکبار به فیفا نیایند و باید صدای آنها در سراسر سال شنیده شود. رئیس فدراسیون ایران بهتر می‌داند که فوتبال ایران باید چه جایگاهی داشته باشد و مطمئناً مواردی که در ایران وجود دارد با سوئیس و برزیل متفاوت است. ما باید درها را به روی همه باز کنیم.

ارسال نظر: