روحانی در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سازمان‌های خارجی مقیم تهران:

ما نه آغازگر تنش و نه علاقه‌مند به تداوم آن در منطقه هستیم

کدخبر: 2010395

رئیس‌جمهور با اشاره به این که ایران به دنبال روابط دوستانه با کشورهای منطقه است، تأکید کرد: ما نه آغازگر تنش و نه علاقه‌مند به تداوم آن در منطقه هستیم؛ مردم ایران مردمی صلح‌خواه و ضد تروریسم هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، متن سخنان حسن روحانی در جمع سفرا و نمایندگان سازمان‌های خارجی در کشورمان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

سفرای محترم از کشورهای دوست در تهران و همچنین مسئولین نمایندگی‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران؛ به همه شما خیر مقدم عرض می‌کنم.

مردم ایران 37 سال قبل برای استقلال، آزادی و حاکمیت ملی خود انقلاب عظیمی را باوجود مخالفت قدرت‌های جهانی با آن، به پیروزی رساندند.

رهاورد آن انقلاب، استقلال و آزادی، حاکمیت ملی و استقلال فرهنگی است که در طول قرون گذشته در تاریخ کشور ما بی‌سابقه بود. مردم ما از آغاز پیروزی انقلاب در پی یک روابط خوب با همسایگان و با کشورهای جهان بودند؛ گرچه تجاوزاتی به کشور ما تحمیل شد و مردم ما در برابر تجاوز بیگانگان با قاطعیت ایستادگی کردند و پیروزی را برای ملت خودشان به ارمغان آوردند و گرچه در سال‌های گذشته ما شاهد یک تحریم غیرقانونی و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم.

امروز خوشحالیم در شرایطی هستیم که توانستیم یکی از معضلات مهم و پیچیده بین‌المللی در زمینه مسأله صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم. پایان این مذاکره به همه ما نشان داد که خشونت، فشار، تحریم و تقابل می‌تواند بدیل کم‌هزینه‌تر و بهتری برای مسایل پیچیده جهانی داشته باشد و آن بدیل منطق و استدلال و تعامل در چارچوب حقوق بین‌المللی در چارچوب احترام متقابل است.

دولت من از روز اول تشکیل در حدود 30 ماه قبل، به جهانیان اعلام کرد که ملت ما در صورتی که به جای تحریم با تکریم مواجه باشد، مسأله هسته‌ای از طریق مذاکره قابل حل و فصل خواهد بود و ما در مذاکرات 30 ماهه به جای زبان فشار و تحقیر با زبان احترام متقابل و تکریم مواجه شدیم و دیدیم وقتی ملت ما با زبان احترام و تکریم متقابل روبرو شود، چگونه قادر است با قدرت‌های جهانی بنشیند و مسایل پیچیده حقوقی، سیاسی و فنی را به حل و فصل نهایی برساند.

بزرگترین دستاورد برجام آن بود که مردم جهان به خوبی لمس کرده‌اند که ایران هراسی واقعیت ندارد. مردم ایران مردم صلح‌دوست و صلح‌خواهی هستند و در طول دهه‌ها و قرون گذشته به کشوری تجاوز نکردند. گرچه در ضمن این توافق چندکشوری بودند که به ایران هراسی ادامه می‌دادند و می‌خواستند منطقه و جهان با توافق و تعامل سازنده روبرو نشود، اما بعد از تحقق توافق هسته‌ای و در آستانه پایان تحریم برخی دنبال بهانه‌جویی‌های جدید برای نوع جدیدی از ایران هراسی هستند. با شعار ناروایی که ایران به دنبال سلطه بر منطقه است و چندین پایتخت کشورهای منطقه را در سلطه و اختیار خود دارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون نسبت به هیچ کشوری چشم طمع نداشته و نخواهد داشت. در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نکرده و نخواهد کرد. مهم برای جمهوری اسلامی ایران، ثبات و امنیت منطقه است و مبارزه با خشونت و تروریسم؛ همان کشوری که مبدع قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در سازمان ملل متحد بود.

آنچه برای ما مهم است مبارزه جدی با تروریسم در منطقه و بازگشت ثبات به منطقه حساس خاورمیانه است. ما در عراق و سوریه با دعوت دولت‌های این دو کشور و در حد تعداد معدودی از مستشاران نظامی حضور پیدا کردیم. هدف اصلی ما مقابله با تروریسم در این دو کشور و پایان یافتن بی‌ثباتی در کل منطقه است. آیا کشوری که به دعوت دولت‌های همسایه و دوست و مردم این کشورها پاسخ مثبت می‌دهد و با تروریسم در حال مبارزه است، خطری برای منطقه است یا کشوری که به همسایگان خود حمله می‌کند و با بمباران زندگی مردم را با مشکلات فراوان و ناامنی مواجه ساخته است؟

آنچه ما خواستار آن هستیم روابط دوستانه با کشورهای منطقه است. ما نه آغازگر تشنج در منطقه خواهیم بود و نه خواستار ادامه تشنج. همانطور که شما به عنوان نمایندگان کشورهایتان در ایران بودید و تجربه کردید، مردم ایران، مردمی صلح‌خواه و در پی امنیت منطقه و ضد تروریسم هستند و بهای زیادی برای مبارزه با تروریسم پرداخت کرده‌اند و خود نیز قربانی تروریسم هستند. در کشور من بیش از 17 هزار نفر شهید عملیات تروریستی گروهک‌های تروریست بوده‌اند.

آنچه امروز بعد از برجام و پس از پایان یافتن تحریم مدنظر ماست، روابط دوستانه با کشورهای منطقه و جهان است. کشور ایران آمادگی دارد تا با کشورهای دوست در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فناوری و بدست آوردن بازار مشترک همکاری و مشارکت کند.

این کار با بعضی از کشورها آغاز شده و با جایگاهی که ایران در منطقه دارد که می‌تواند ارزان‌ترین مسیر و راه اتصال غرب با شرق، هم از لحاظ هوایی، جاده‌ای، ریلی و هم از لحاظ اتصال انرژی و برق و لوله‌های نفت و گاز و هم از لحاظ اتصال بسیاری از کشورها به آب‌های آزاد باشد و با جایگاه جغرافیایی که دارد، تعامل با ایران به نفع اقتصاد جهان و تجارت جهانی خواهد بود. به این ترتیب محصولات و تولیداتی ارزان‌تر در اختیار مردم منطقه و جهان قرار خواهد گرفت. بنابراین ما آماده‌ایم تا روابط‌مان را با کشورهای مختلف گسترش دهیم.

در زمینه اقتصادی، علمی، فناوری و گردشگری زمینه آماده‌ای در کشورمان برای تعامل با جهان وجود دارد. ما در زمینه ایجاد امنیت و ثبات در منطقه مثل گذشته مصمم هستیم، به مردم منطقه کمک کنیم و همانطور که قبلاً این هشدار را داده بودیم تروریسم خطری نه تنها برای منطقه ما که برای کل جهان خواهد بود و ما باید با تروریسم و ریشه‌های آن مقابله کنیم. ما باید با جهل، فقر و بیکاری در منطقه مبارزه کنیم.

اگر می‌خواهیم تروریسم از منطقه رخت بربندد، باید معضلات و مشکلات منطقه را حل و فصل کنیم.

این که یک ملتی حدود 70 سال در منطقه ما آواره باشند، برای هیچ انسان صلح‌دوستی در جهان نمی‌تواند قابل قبول باشد. ملت فلسطین حدود 70 سال است از سرزمین خود آواره شده‌اند.

اگر با موضوع تروریسم به طور جدی مقابله نشود تروریسم به مناطق دیگر آفریقا، اروپا و مناطق دیگر جهان سرایت خواهد کرد. مبارزه با تروریسم با شعار امکان‌پذیر نیست. با ائتلاف‌های ظاهری امکان‌پذیر نیست. با بمباران هوایی امکان‌پذیر نیست و همه کشورهای منطقه و همه کشورهای جهان باید تصمیم بگیرند با ترور، خشونت و افراطی‌گری مقابله کنند و به این نتیجه برسند که تروریست‌ها هیچوقت ابزار خوبی برای تحقق و پیشبرد سیاست‌ها و اهداف هیچ کشوری نخواهند بود و هر آنکس و هر کشوری که فکر کرده از طریق حمایت تروریست‌ها به اهداف منطقه‌ای و سیاسی خود دست می‌یابد، دچار خطا و اشتباه شده است.

امروز با توجه به شرایط منطقه ، وظیفه انسانی همگان اقتضا می‌کند که برای پایان دادن به کشتارها تلاش کنند. سالها آوارگی، زندگی کردن در بیابان‌ها، تخریب خانه‌ها، غارت کردن نفت ملت‌ها از طریق تروریست‌ها و فروختن به قیمت ارزان به کشورهای دیگر نمی‌تواند برای جامعه امروز ما قابل قبول باشد.

سیل مهاجرت‌ها در منطقه نشان داد و نشان خواهد داد که چگونه تروریسم می‌تواند انواع مشکلات و خطرها را برای منطقه و جهان بیافریند و ما آماده مبارزه با خشونت و تروریسم و آماده همکاری با کشورهای مختلف برای رشد و توسعه اقتصادی در منطقه هستیم.

ما آماده کمک‌های نوع‌دوستانه با همکاری کشورهای منطقه و جهان به ملت‌هایی هستیم که بخاطر فشار تروریسم، آوارگی و سختی‌های زیادی را در این زمستان سخت تحمل می‌کنند. خواست ما روابط دوستانه و نزدیک با کشورهای جهان است و شما می‌توانید سفرای اهداف ما برای جهان باشید. شما همانطور که سفیر کشورهای خودتان در جمهوری اسلامی ایران هستید، می‌توانید واقعیت این کشور را آنچنان که لمس کرده و دیده‌اید برای دیگران توضیح دهید.

بدانید که وضعیت امروز جهان ما به گونه‌ای است که تنها با تعامل سازنده، با دوستی، همکاری و مشارکت می‌توانیم با مشکلات جهان و منطقه مقابله کنیم و ‌آینده بهتری را برای ملت‌های خودمان به ارمغان بیاوریم.

ارسال نظر: