در پنجمین جشنواره شعر انقلاب مطرح شد؛

تجلیل از علی موسوی گرمارودی به پاس سال‌ها تلاش در عرصه شعر انقلاب/ پیشانی جشنواره شعر انقلاب سخنان مقام معظم رهبری است

کدخبر: 2010836

علیرضا قزوه در نشست خبری پنجمین جشنواره شعر انقلاب گفت: در اختتامیه این جشنواره از علی موسوی گرمارودی تجلیل خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست رسانه ای پنجمین جشنواره شعر انقلاب، با حضور فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری و علیرضا قزوه، دبیر هنری جشنواره و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نظری گفت: آن چیزی که این حشنواره را از جشنواره های دیگر متمایز می کند، عنوان و هدف این جشنواره است، سوال اصلی این است که شعر انقلاب چیست؟ و می شود جشنواره ای با این نام برگزار کرد.

وی افزود: وقتی می گوییم سینمای انقلاب یا موسیقی انقلاب یک تفاوت کارکردی با زمانی که می گوییم شعر انقلاب اسلامی، دارد. شعر انقلاب اسلامی یعنی شعری که با ارزش های محوری انقلاب اسلامی گره خورده است، با توجه به بیانات رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند شعر انقلاب شهری است که در خدمت هدف های انقلاب باشد، زیر مجموعه های جشنواره شکل گرفت.

معاون هنری حوزه هنری گفت: شاید برای انقلاب اسلامی هنوز بیانیه ماموریت دقیقی از زمانی که شکل گرفته نتوانیم پیدا کنیم، اما در شعر انقلاب این اتفاق افتاد.

نظری تاکید کرد: این جشنواره یک تفاوت کارکردی هم با جسنواره های دیکر دارد، معرفی چهره های جوان انقلاب اسلامی ، از اهداف این جشنواره است، این جشنواره یک جهت مدون و یک مسیر مشخص دارد، و آن را با دیگر جشنواره ها متفاوت می کند.

وی افزود: توجه به مفهوم شعر انقلاب همچنان این شعر را به سمت هدفی که دارد، می برد و باعث می شود این هدف فراموش نشود.

نظری تاکید کرد: شعر زبان آرمان های یک جامعه است، تجربه انقلاب اسلامی تجربه قابل توسعه است، حال با این معنا که شعر انقلاب زبان آرمان های ما است و می تواند در جهان قابل توسعه باشد، و همین توسعه دادن باعث می شود تا بتوانیم این جشنواره را از سال آینده به صورت بین المللی برگزار کنیم.

قزوه: در اختتامیه جشنواره از موسوی گرمارودی تجلیل خواهیم کرد

همچنین علیرضا قزوه در ادامه این نشست گفت: امیدوارم همچنان که به شعر به عنوان هنر نگاه می کنیم شما هم در عرصه رسانه امانت دار باشید و هنر را رعایت کنید.

وی افزود: جشنواره پنجم از دل حوزه برخواسته و هدف داشته است، پیشانی برنامه ما صحبت رهبر معظم انقلاب است که می گویند شعر انقلاب شعری است که در خدمت اهداف انقلاب باشد.

قزوه گفت: بعد از اعلام فراخوان در بخش شعر و پژوهش، در چهار موضوع عدالت و انسانیت، وحدت امت اسلام و رفعت ملی، معارف دین و گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی است.

وی تاکید کرد: داوران این جشنواره باسابقه هستند، و داوری ها خوب بوده و به عنوان دبیر همه داوری ها را کنترل کردم و عدالت رعایت شده است.

قزوه بیان داشت: وجدانم راضی است ، چون جشنواره خوبی برگزار شده، فردا برای افتتاحیه جشنواره به زاهدان می رویم، حضور شعرای بین المللی هم خواهم داشتیم، تلاش کردیم جشنواره را با ٥٠ میلیون تومان برگزار کنیم و این کار سختی بود.

وی با اشاره به سرودهای انقلاب گفت: سرودهای انقلابی هم باید به بخش های این جشنواره اضافه شود، چون سرودهای انقلاب در آن زمان بسیار مهم بود، کم رنگ شدن سرودهای انقلابی باعث سوق دادن جوانان به سمت ترانه شده است. باید یادمان باشد که شعر انقلاب بر پیشانی اش باید حماسه باشد.

قزوه گفت: این روزها سعی می کنند جوانان را به سمت یک بی خطی و کارهای محفلی بکشانند، که باید با جدی گرفتن سرودهای انقلاب با این فضاها مقابله کنیم.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: رهبر معظم انقلاب همواره شعر را ستوده اند، و عنوان کردند در این عرصه هر چه هزینه شده جواب داده است.

قزوه گفت: امروز بحث سبک در جشنواره شعر انقلاب جدی است، بقیه هنرها نتوانستند این کار را بکنند، بیش از هزار رساله دانشگاهی در حوزه شعر انقلاب داریم، سهم خانم ها در شعر انقلاب زیاد شده به گونه ای که تعداد زنان، ٧٢ نفر و مردان ١٣٩ نفر بودند.

وی گفت: ٦١٧ در بخش تک اثر و ٤٠ اثر در بخش پژوهش داشتیم.

قزوه گفت: طراوت پور، عباس محمدی، عبدالحمید ضیائی داوران بخش اول و محمدکاظم کاظمی، مصطفی علیپور و مرتضی امیری اسفندقه داوران بخش دوم بودند.

وی گفت: در بخش پژوهش داوران مهدی مظفری ساوجی و عبدالحمید ضیایی بودند.

قزوه خاطر نشان کرد: افتتاحیه جشنواره در زاهدان و اختتامیه در تهران خواهد بود، همچنین در اختتامیه جشنواره هم از موسوی گرمارودی تجلیل خواهیم کرد.

ارسال نظر: