با توجه به اتمام جشنواره فیلم فجر، سال آینده سینمای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه فیلمی می‌تواند "بهترین فیلم سال" شود؟

کدخبر: 2010997

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، شامگاه پنجشنبه با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف پایان یافت. با توجه به فیلم‌هایی که در جشنواره امسال اکران شد، سال آینده سینمای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از نگاه شما چه فیلمی می‌تواند "بهترین فیلم سال" شود؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه 22 بهمن در برج میلاد برگزار شد و سیمرغ‌های سی و چهارم بر شانه برگزیدگان نشست. با توجه به فیلم‌هایی که در جشنواره امسال اکران شد، سال آینده سینمای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از نگاه شما چه فیلمی می‌تواند "بهترین فیلم سال" شود؟

علاوه بر مردم، چهره ها و نخبگان حوزه های مختلف نیز به صورت پیامکی در نظرسنجی «نسیم آنلاین»، شرکت کردند. در ادامه نظرات برخی از آنها را می خوانید.

قادر طراوت پور، شاعر آئینی: بادیگارد

جواد مجتهدی، تهیه کننده: مدیران غیر متخصص اجرایی ارشاد و سینما وجشنواره ومسابقه! همیشه برای آنکه مقبولیت پیدا کنند خودشان را به سینماگران دگر اندیش میچسبانند تا ثابت کنند بخدا ما این کاره ایم وآنهای زرنگ هم همیشه کار خودشان را میکنند ووضعیت این می شود که هست چند دهه این بازی تکرار میشود و منتظر اتفاق مبارکی نیستیم.

جلیل عرفان منش، معاون سابق سازمان سینمایی: سلام آثاری که مبتنی بر هویت ایرانی و اسلامی و بازگشت به خویشتن خودمان نه خویشتن دیگران و بیانگر آلام مردم کهن خود سرشته باشد .خلق چنین اثری شدنی است در گذشته شاهد چنین آثاری در حوزه فرهنگ و هنر بوده ایم و در آینده انشاالله باید شاهد باشیم، سینما باید در عین حال بتواند با زبان سینما برای مردم ایران و جهان حرف داشته باشد. این خواسته آرمانی نیست از هنرمند ایرانی که بع پشتوانه فرهنگ و تمدن و منافع ملی نه سیاست زدگی باشد و از دیگر سو فیلمنامه باید مبتنی بر داستانی مستحکم و ساختاری نو و نه تقلیدی .

رضل توکلی، بازیگر: نتیجه جشنواره فجر اعلان ورشکستگی به تقصیر سینمای ایران بود. نگاه به نتیجه ورشکستگی سینما معلوم است سال آینده را سال کسادی و شاید سال ورود سینمای غیر ایرانی و رونق آنها دانست، شاید.

محسن شریفیان، سرپرست گروه موسیقی لیان: من آرزو میکنم که سال آینده شاهد فیلمهایی باشم که علیرغم دنیایی از تبلیغات و فرش قرمزها، بودجه های بهدر رفته ایکه بپشتوانه دارد و غیره و غیره - فیلمهایی باشن که بدور از فیلمهای معمول، فکر و ایده نو و خلاقی داشته باشن با ساختارهایی که دور از شعار،و یا فریز شدن در زمان،و یا پرداخت به مسائل معمول و یا غلو کرده اجتماعی و یا درام نویسی های نخ نمای که نشعت گرفته از بدبختی ها و خشونت و بد زبانی ها و.... باشند. فیلمهایی که با ایده پردازیهای جدید و تکنیک های قابل قبول بتوانند موجب نشاط در جامعه باشند و همچنین محرکی فکری و عاطفی که نگاهها را تحت تاثیر قرار دهند و ابعاد جدیدتری از یک انسان و یا انسانها را به ارمغان بیاورد.

حسن توکل نیا، تهیه کننده: ابدویک روز، بادیگارد، بارکد،خشم و هیاهو، لانتوری، دختر، فیلم هایی هستند که می توانند فروش داشته باشند.

سهیل سلیمی، کارگردان: فیلمهای جشنواره ی امسال به لحاظ فرم سینمایی از کیفیت بالاتری نسبت به گذشته برخوردار بودند و در این نگاه کیفی بازیگران سهم بیشتری داشتند و میتوان گفت گوی سبقت را از کارگردانان و نویسنده ها رو بوده بودند و گویی به تبلیغ و مجیز گویی دولت پرداخته اند. به هر حال امسال سینما به مدد بازیگران جان دوباره ای گرفت و فکر میکنم بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا بتواند جایگاه خوبی در عرصه اکران پیدا کند.

محمدرضا اسلاملو، کارگردان: فیلم سینمای فراموش شده " انفجار نور" گارگردانان: مدیران سینما

محمدصالح اعلاء، نویسنده: سلام،سینمای سال اینده همین سینماست.باضافه ی چند رویدادپیش پیش ،پیش بینی نشده،ازاینسوامافیلمی که جایزه بهترین کارگردانی،بهترین فیلمنامه،بازیگروبطورکلی به ان نه جایزه،میدهند،چگونه،فیلم دیگری رابعنوان بهترین فیلم انتخاب می کنند،کاش یکبارهم کوزه ای بسازیم که یک دست کج بگردنش نباشد.

مهدی فخیم زاده، کارگردان: سلام. مسلما بمراتب بهتر از 5 سال قبل خواهد بود و بمراتب بیشتر مورد استقبال مخاطبین قرار خواهد گرفت.بعقیده من فیلم ابد ویک روز بیشتر از بقیه فیلمها مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

سعید عاکف، نویسنده: سلام؛ جشنواره فیلم فجر هم مثل خیلی چیزهای دیگر در این مملکت، از انقلاب اسلامی، فقط در حد یک کلمه بهره برده است، و آن هم "فجر" است! در راستای اهداف انقلاب اسلامی، اکنون سینمایی نمی بینم.

محسن علی اکبری، تهیه کننده: سلام قبل از هر مطلبی طلوع سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی را تبریک عرض مینمایم بدلیل مشگلات عدیده برای اولین سال موفق به رفتن جشنواره نشدم و تنها فیلمی که دیدم بادیگارد بود ان هم نه در کاخ جشنواره بلکه در سینمای پایتخت و با عشاق فیلمهای ایرانی ، ولی این فیلم بقدری قوی و خوش ساخت بود که برای عملکرد یکساله سینمای ایران کافی و از لحاظ ساختاری در حد سینمای غرب ولی با مضمونی کاملاً ایرانی و ارزشمند ، خدا قوت حاج ابراهیم عرصه سینما

جهانگیر الماسی، بازیگر: سلام با یاد رب دوعالم بهترین فیلم؟ از چه زاویه ای؟ به نظر این کمترین احتیاج به تامل یک ساله نیست برای من شاخص هایی مثل انگیزه هدف شجاعت در بیان أزادکی فیلم ساز در دوری کزینی از فرقه کرایی و کروه های سیاسی و در نظر داشت منافع ملی توزیع اکاهی علم عبودیت حریت و اجتناب از وابستةکی ها ی ساحت اندیشه اقتصاد فرهنک در برابر شعائر بالنده انقلاب معرف بهترین هستند چه در مضمون جه در شکل و ریخت و فرم معماری بیرونی و نمایشی فیلم باید حامل پیام های باطنی برای مخاطب ایرانی باشد دوری گزینی از احساس زدکی و در بند مبتلابهات غریزی و جنسی.

مسئله فروش فیلم هم لا اقل در این سال ها که از طریق شیوه های مختلف تبلیغی سلیقه تماشاچی حتی کنترل میتواند شد کمترین ارتباط را با موضوع و ساختار فیلم دارد تجربه نکات ارزنده ای به ما اموخته حتما داستان شکستن و به اتش کشیدن سینما ها را به خاطر دارید یا مثلا فرم هشتم را روش های مؤثر و نافذی در دنیا هست به شرطی که به قول حاتمی کیا عالیجناب اسقف هیجی کاک مسیر بایسته نباشد و باور کنیم نسل نو با تغییر قواعد کهنه کلاسیک قصد تازه ای میتواند داشته باشد.

دنیای کنترل شده قرن بیستم را هنرمندان هنر های تجسمی با مکاتب متعدد هنری از قید کامل کنترل رها کردند و ازادی اجتماعی ایشان برای اینکار امنیتی فراگیر در حوزه اجتماعی پیش اورد مثلا پیکاسو دالی کاندیننسکی بخصوص این اخری در برابر ریالیسم سوسیالیسم کتاب از نقطه تا خط ایشان یا معنویت در هنر بستر مناسبی برای طرح مسئله است و این دقیقا از حریم آگاهی و دانش و شعور تراوش میکند احترام به تماشاچی هم همین است. کسی به فیلمساز اجازه نمیدهد مبلغ دروغ و زشتی سطحی گرایی و بی خبری و خواب شود فیلم ساز مبشر صبح و نور و اکاهی و روشنایی فهم و درک و دانش و انسانیت است یعنی وظیفه هنر این است در سینما توان رسانهای و بستر صنعتی تولید آن که تکنولوژی جدید ازشدت غلبه تعریف صنعتی روز به روز بیشتر میکاهد به هیج وجه کاهش دهنده توان و غایت هنری سینما نیست.

محمدهادی منبتی، مدیر عامل پیشین تصویر شهر : سلام متاسفانه فیلمهای جشنواره امسال با سلیقه مخاطب فاصله زیادی دارد . بنظرم فیلمهای بادیگارد و بارکد می توانند مردم را به سینما بکشانند

علی عبدالعلی‌زاده ،کارگردان: سلام فقط لانتوری، بادیگارد و دختر را دیدم

مهران رجبی، بازیگر: سال متوسطی خواهد بود و بهترین هم کار مصطفی کیایی

آزاده سهرابی، تهیه کننده: سال آینده فروش فیلمها از امسال هم بدتر خواهد بود ولی فیلمهای رسوایی و ابد و یک روز و بادیگارد می توانند در رقابت فروش با هم باشند

افشین ناصری، بازیگر: سال اینده فیلمهای بهتری باکارگردان های جوان وگمنام خواهیم داشت دیگرپیشکسوتان باید بنشینند ونگاه کنند فیلمهای خوب جوانان را.

روح الله شمقدری، تهیه کننده: در بین فیلم های حاضر در جشنواره بادیگارد بهترین فیلم است. سال آینده سینمای ایران در حوزه اکران به دلیل نداشتن سیاست مشخص از سوی دولت امیدوار کننده نیست. همانطور که در اکثر فیلمهای جشنواره اثری از امید نبود. متاسفانه هدایت و تشویق فیلمسازان جوان به فیلمسازی سیاه، نمادین و ضدنظام از دستاوردهای جشنواره امسال است!

تینا پاکروان، تهیه کننده: بهترین فیلم سال را با چه الگویى انتخاب مى کنند ؟ بهترین نسبیتى سلیقه اى است که نه فروش معیار آن است و نه نظر شخصى کسى .پس جوابى به این سوال ندارم ! اما بطور کلى معتقدم امسال به لحاظ جذب مخاطب سال خوشى خواهد بود .با توجه به استقبال گرم از جشنواره و سمت و سوى فیلمها به سمت فیلمهاى اجتماعى و بیشتر داستان گو .

مجید امرایی، مدیرعامل سرای روزنامه‌نگاران: به نظر میرسد سال مبهمی برای سینمای ایران در پیش است . هرچند( بادیگارد) شانس بالایی در اکران و فروش سال آینده دارد . اما با این حال بعید است فیلم های برگزیده جشنواره فیلم امسال پر فروش ترین ها باشند.

مصطفی وثوقی کیا، دبیر فرهنگ و ادب خبرگزاری فارس: بنده با توجه به این‌که کلا پنج فیلم دیدم نمیتونم ارزیابی دقیقی دلشته باشم. ولی فیلم بادیگارد رو بهترین دیدم

محمدرضا ورزی، کارگردان: بادیگارد و ابدویک روز

حبیب ایل‌بیگی: بادیگارد

محمدرضا ولیان، مدیر رادیو کتاب: بادیگارد

سبط احمدی، تهیه کننده: با سلام اگر سازمان سینمایى واقعا براى تمامى سینما و اهالى ان باشد و همانند سال 93 و94 جناحى رفتار نکند مى تواند سال بهترى باشد البته با کنار گذاشتن مدیران کوتاه نظر. بادیگارد و فیلم فروشنده اقاى اصغر فرهادى

ضیاءالدین دری، کارگردان: با سلام . واقعا نمیدانم . از نظر من شرایط قابل پیش بینى نیست . راز سینما در همین است . باید منتظر شرایط جامعه باشیم . اگر وضع اقتصاد کشور پس از عید همین باشد تفاوت زیادى با سالجارى مشاهده نخواهیم کرد . اگر وضع بهتر شود قطعا مردم بیشتر به سینما خواهند رفت . بهترین فیلم همواره نه بستگى به فروش دارد و نه بستگى به جشنواره . گاه بندرت این مسائل در یک فیلم جمع بوده است . مهم معدل چرخه فروش است و نیز ارتقا کیفى همه جانبه در فیلم ها . به نظر ارتقاى همه جانبه در دو یا سه فیلم بیشتر مشاهده نشده است و سطح کیفى حکایت از فیلم هایی لاغر و نحیف و فاقد تنوع بصرى دارد که عمدتا ناشى از بودجه اندک فیلمهاست . من هم مثل دیگر دلسوزان براى سالى بهتر دعا میکنم و امیدوار هستم .

اسحاق صلاحی، رئیس کتابخانه ملی: اگر مجریان صادقانه با قضایا برخورد کنند فیلم در حوزه دفاع مقدس ، بیداری اسلامی و تاریخ اسلام برگزیده بهترین فیلم سال خواهند بود

محمدخانی، رئیس فرهنگسرای انقلاب: سینمای ایران در سال آتی باتوجه به فیلم هایی چون بادیگارد، سیانور، ایستاده در غبار، نفس و ... با شکوفایی در حوزه سینمای انقلاب اسلامی مواجه خواهد بود. بهترین فیلم در سال آینده "بادیگارد" خواهد بود.

علی صراف، تهیه کننده: سلام. هر فیلمی که تبلیغ بیستری بشه بیشتر دیده می شه و طبعا فروش بیشتری هم داره اصولا کیفیت فیلم تاثیری در فروش نداره تو ایران. متاسفانه البته.

محمدرضا باقری، سردبیر اسبق خبرگزاری دانشجو: سال اینده سال التقاط در سینمای ایران است, حجم زیادی از خیانت و تجاوز و بدبختی و فلاکت و دزدی و هیزی و اعتیاد, در کنار کورسویی ار امید که از قضا خیلی وقتها همین امید هم جعلی است. سال اینده سینمای ایران قطعا سال سینمای منهای خانواده است چون جز تعداد معدودی که به انگشتان یک دست هم نمی رسد فیلمی نداریم که بتوان با خانواده دید و شرم نکرد, خجالت نکشید. در این شرایط امید ما یک تنه به بادیگارد ابراهیم حاتمی کیاست فیلمی که هم امید دارد هم درد دارد و هم درمان

رنجبران، مجری: بادیگارد و البته وقتی فیلمی سیاه چون ابد و یک روز برگزیده سکانداران سینمای ایران می شود انتظار چه رنگی را برای یک سال آینده این سینما متصور بود؟شما و بزرگان و سیاستگزاران سینما راهنمایی ام کنند.

ارسال نظر: