سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در نشست خبری:

۶۲۳۰ نامزد انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند/ حدود ۶۱۲ نفر نیز انصراف دادند

کدخبر: 2011694

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در نشست خبری گفت: از بیش از ۱۲ هزار نفر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۲۳۰ نفر تایید صلاحیت شده و حدود ۵۲۰۰ نفر تایید صلاحیت نشدند و حدود ۶۱۲ نفر نیز از نامزدی انتخابات مجلس انصراف دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در نشست خبری با بیان اینکه بعد از دو ماه فعالیت از زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات از نظر قانونی همه مراحل بررسی صلاحیت‌ها طی شده است گفت: دیشب آخرین مرحله بود که بررسی و اعلام نظر در مورد وضعیت صلاحیت کسانی که رد ابتدایی شده بودند اعلام شد.

وی اظهار داشت: ما از نظر زمان بندی قانونی وضعیت حدود 12 هزار داوطلب را مورد بررسی قرار دادیم که این از مرحله ثبت‌نام، تشکیل هیئت‌های اجرایی، تشکیل هیئت‌های نظارت، اظهار نظر هیئت مرکزی نظارت، اظهار نظر شورای نگهبان در مرحله اولیه و اظهار نظر شورای نگهبان در مرحله دوم فرایندهای آن بود.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در خصوص آمار نامزدهای تایید صلاحیت شده نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از مجموع بیش از 12 هزار نفر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی 6230 نفر تأیید صلاحیت شده و حدود 5200 نفر نیز تأیید صلاحیت نشده‌اند که اعم از عدم احراز صلاحیت و عدم تأیید صلاحیت است.

ره‌پیک خاطرنشان کرد: حدود 612 نفر نیز احتمالاً انصرافی داشتیم که از لیست بررسی‌ها خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه این 6200 نفر آماری است که اگر بخواهیم با مجموعه داوطلبان دوره گذشته مجلس شورای اسلامی مقایسه کنیم رقم قابل توجهی است گفت: در دوره گذشته مجموع کسانی که داوطلب شده‌اند و مورد تأیید قرار گرفته‌اند یا نه مجموعاً 5300 نفر بوده‌اند و این دوره با توجه به افزایش تعداد داوطلبان حدود 6200 نفر فقط تأیید صلاحیت شده داریم.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت اظهار داشت: با توجه به کرسی‌های مجلس شورای اسلامی بیش از 21 نفر برای هر صندلی رقابت می‌کنند.

ره‌پیک در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد تخلفات انتخاباتی گزارش شده با بیان اینکه گزارشات متنوعی وارد می‌شود گفت: بعضی از این گزارشات مؤثر و قابل توجه در پرونده داوطلبین است و دستگاه‌های دیگر گزارش‌ها را نظارت و رصد می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آمار تخلفات گزارش شده خاطرنشان کرد: آمار دقیقی در دست نیست، مواردی که تخلف مشخص و در زمان مقرر رسیده است در پرونده افراد وجود دارد.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت در پاسخ به این سؤال که آیا اگر در زمان تبلیغات تخلفی صورت گیرد امکان سلب صلاحیت متخلفان وجود دارد با تأیید این موضوع اظهار داشت: ممکن است. اگر تخلف در حدی باشد که از نظر قانونی معنای آن این باشد که کسی شرایط نمایندگی مجلس شورای اسلامی را ندارد یعنی همان شرایطی که در قانون آمده در مرحله تبلیغات حتی تا زمان اخذ رأی‌گیری اگر کسی تخلفی انجام دهد که بیانگر این باشد که شرایط احراز را ندارد طبیعتاً مورد بررسی قرار می گیرد و نسبت به آن تصمیم گیری می‌شود.

ره‌پیک در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت‌ آمارهای ارائه شده توسط شورای نگهبان و وزارت کشور با اشاره به اینکه آماری که وزارت کشور درباره نتایج بررسی صلاحیت‌ها اعلام می‌کند از سوی شورای نگهبان به آنها اعلام می‌شود گفت: ممکن است از سوی شورای نگهبان نتایج کامل‌تری به وزارت کشور اعلام شود و آمارهای وزارت کشور طبق نظریه اولیه شورای نگهبان باشد.

ارسال نظر: