جولان میوه‌های خارجی در بازار مقابل چشم دولتمردان

میوه‌های آمریکایی بازار ایران را گرفتند!/ آقای روحانی از حضور انگور شیلیایی در بازار ایران خبر دارید؟

کدخبر: 2011914

توزیع انبوه میوه های خارجی در بازار یکی دیگر از خطوط قرمز دولت را شکست و با توجه به استدلال ۲ سال قبل روحانی که واردات انگور از شیلی را مصداق بی‌برنامگی دولت خوانده بود، واردات پرتقال‌ مصری، نارنگی پاکستانی، انگور شیلیایی در دولت فعلی را چه میتوان نامید.

به گزارش « نسیم آنلاین » در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92، حسن روحانی از سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد که به واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از شیلی، آرژانتین، فرانسه و ترکیه منجر شد، به شدت انتقاد می‌کرد اما اکنون بازار میوه تهران پر شده از میوه‌های خارجی، از جمله انگور شیلی.

در روزهای اخیر، افشای توزیع گسترده میوه خارجی به طور شبانه در میدان میوه و تره‌بار تهران، توجهات زیادی را به خود جلب کرده و دستگاه‌های دولتی در حال انداختن تقصیر به گردن یکدیگر هستند.

در حالی که ابتدا تصور می‌شد محموله‌های میوه خارجی اخیر نیز به صورت قاچاق و از مرزهای غیرقانونی و از طریق کوله‌وری وارد کشور شده باشد، توضیحات مسئولان صنفی و دولتی نشان می‌دهد میوه‌های خارجی موجود در بازار از گمرکات رسمی کشور وارد شده است.

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران در این باره گفته است: اگر به نوع میوه‌هایی که امروز به عنوان میوه‌های خارجی در میادین میوه‌ و تره‌بار فروخته می‌شود توجه کنیم، می‌بینیم این میوه‌ها جزو میوه‌های تازه‌خوری هستند که ماندگاری بالایی نداشته و برای حمل و نقل آنها نیازمند سازوکار بسیار دقیقی هستیم تا از فساد آنها جلوگیری کنیم.

به عنوان مثال اکثر این میوه‌ها نیازمند حمل با کانتینرهای یخچالدار بوده و امکان حمل عادی آنها نیست. حال سوال این است که چه دستگاه یا چه جریانی در این میان دخالت داشته که این حجم میوه به یکباره بدون اینکه کوچکترین آسیبی دیده باشد به بازار ایران رسیده و توزیع شده است؟ که پاسخی جز برنامه‌ریزی قبلی نمی‌توان به آن داد.

وی تصریح کرد: عمده مبداء حمل این میوه‌ها کشورهای شیلی، اکوادور و برخی از کشورهای آفریقایی هستند که اگر واردکنندگان قصد خرید از این کشورها داشته باشند برای رسیدن محصول به بازار ایران بیش از یک ماه زمان لازم دارند اما این میوه‌ها بدون تردید از بازارهای کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس با دلال‌بازی خریداری شده و در حجم انبوه به ایران حمل شده‌اند.

اظهارات رئیس سازمان حمایت نیز بیانگر آن است که میوه‌های خارجی از گمرکات کشور وارد شده است.

خط قرمز روحانی شکسته شد: انگور شیلی به بازار آمد

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به ایسنا گفته است: میوه، محصولی نیست که بتوان به صورت کوله‌بری یا ته‌لنجی وارد کشور کرد، مگر می‌شود میوه از شیلی، فرانسه یا مصر به صورت کوله‌بری وارد کشور شود و بدون کوچک‌ترین لک و آسیبی در مغازه‌ها فروخته شود؟!

سید محمود نوابی اظهار کرد: باور من این است که میوه از مرزهایی وارد می‌شود که سود یا عوارض کلی آن پرداخت نمی‌شود و با خوداظهاری کاذب این واردات صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بدون شک میوه‌ با کانتینر به کشور وارد می‌شود و حالا ممکن است این کانتینر‌ها حامل اجناس دیگری غیر از میوه باشند که با خوداظهاری کاذب به کشور وارد شده‌اند. به این صورت که اجناس غیر از میوه جلوی کانتینر قرار داده می‌شود و میوه‌ها را عقب کانتینر‌ جاسازی می‌کنند که البته این موضوع تخصص بنده نیست.

از نحوه ورود این میوه‌ها که بگذریم، نکته مهم مبدا میوه‌های موجود در بازار است.

به گفته نایب رییس اتحادیه باغداران، این میوه‌ها از پاکستان و مصر گرفته تا اکوادور و نیوزلند و شیلی وارد شده‌اند.

خط قرمز روحانی شکسته شد: انگور شیلی به بازار آمدبه گفته وی، پرتقال‌های وارداتی تولید کشور مصر، نارنگی تولید پاکستان، انگور تولید شیلی، پیتایا (میوه اژدها) آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، انبه، آووکادو، هلو و شلیل مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی همچون شیلی و اکوادور و همچنین نیوزلند و استرالیاست.

ذکر نام انگور شیلی، یادآور انتقادات حسن روحانی از دولت قبل بابت واردات چنین محصولی است.

در زمان انتخابات ریاست جمهوری، روحانی گفته بود: «باید کاری کنیم که مردم در شرایط آینده، از محصولات کشاورزی این سرزمین استفاده کنند نه اینکه با مسیر توسعه واردات و حذف تعرفه‌ها، کشاورزی ایران را تعطیل کنیم و با واردات محصولات کشاورزی؛ صنعت کشاورزی دیگر کشورها از جمله شیلی، آرژانتین و فرانسه را توسعه دهیم و چرا در سال‌های قبل 75 درصد واردات داشتیم با توجه به اینکه در بخش کشاورزی و تولید دارای فرصت‌های خوبی بودیم، با بی‌برنامگی و نادیده گرفتن این توانمندی‌ها اقدام به واردات بی‌رویه کردیم و بخش تولید و کشاورزی ما تضعیف شد. حتی ما در مقاطعی انگور از آرژانتین و شیلی وارد کردیم به خاطر بی‌برنامگی و به دلیل عدم توجه به نظرات تولیدکنندگان مجبور به واردات مرغ از ترکیه شدیم.»

با توجه به استدلال 2 سال قبل روحانی که واردات انگور از شیلی را مصداق بی‌برنامگی دولت خوانده بود، واردات پرتقال‌ مصری، نارنگی پاکستانی، انگور شیلیایی و .... در دولت فعلی را چه میتوان نامید.

منبع: مشرق

ارسال نظر: