نامزدهای جوان عضو ائتلاف اصولگرایان

کدخبر: 2012245

در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ نامزدهای جوان عضو لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان در تهران، با حضور در نشست خبری، مهمان «نسیم آنلاین» و پاسخگوی سوالات و نظرات شما خواهند بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، نشست خبری جوانان ائتلاف اصولگرایان تهران در محل خبرگزاری « نسیم آنلاین » برگزار شد.

حجت‌الله عبدالملکی هیات علمی دانشگاه امام صادق، سیدعلی قریشی مدیرعامل موسسه قدیم الاحسان و مهدی وکیل‌پور رئیس فرهنگسرای فناوری اطلاعات با حضور در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سوال: با توجه به اینکه مسائل جوانان و زنان همیشه در ایام انتخابات به عنوان سوال سیاسی مطرح و با این مسائل به صورت سیاسی برخورد می‌شود؛ این مهم چه تبعاتی را در کشور دارد و امروز مسئله اصلی جوانان چیست؟

وکیل پور: امروز جامعه ایرانی جامعه جوان است و جوانان درصد تعیین کننده‌ای را در کشور دارند از این رو باید به دغدغه‌ها، اولویت‌ها و نیازهای آنها به عنوان یکی از نیازهای اساسی در مجلس آینده نگاه شده و مورد پیگیری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در 20 سال اخیر برخیر جریانات سیاسی از موضوع جوانان سوء استفاده کردند و با طرح دغدغه‌ها و موضوعات فرعی و جعلی به عنوان نیاز اساسی آنها دغدغه‌های اصلی این قشر را به حاشیه بردند در حالی که بعد از این همه سال دغدغه اساسی نسل جوان امروز انقلابی بحث اشتغال، مسکن و ازدواج است.

وکیل پور در همین زمین تصریح کرد: نسل جوان از مجلس آینده انتظار دارد که موضوعات اشتغال، مسکن و ازدواج آنها را به عنوان مسائل اساسی از دولت پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: جریان ائتلاف اصولگرایان برای پاسخ مثبت به نیاز جوانان در این دوره اصولگرایان جوانی را در لیست خود قرار داد تا از این طریق مطالبات نسل جوان را پیگیری کند.

عبدالملکی : بحث حمایت از جوانان با شعار و نطق پیش و پس از دستور محقق نمی‌شود چرا که برای حمایت از این قشر باید ساختارها را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: ساختار فعلی اقتصاد ما جوان سوز است نه جوان ساز در حقیقت مسئله الآن جوانان کشور سیاست نیست بلکه دغدغه اصلی شان اقتصاداست و اولین نیاز این قشر مسئله ازدواج است که باید به آن توجه شود.

عبدالملکی تصریح کرد: شبکه بانکی کشور بیش از 100 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه از مردم دریافت می‌کند در حالی که تقاضای وام ازدواج از شبکه بانکی 8 هزار میلیارد تومان یعنی 8 درصد سپرده قرض الحسنه است ولی بانک این میزان وام ازدواج را هم قبول ندارد در حالی که شبکه بانکی 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه می‌دهد ولی 8 هزار میلیارد تومان وام ازدواج را پرداخت نمی کند.

وی افزود: یکی از مسئولان شعب بانکی عنوان می‌کرد که برای پرداخت وام ازدواج با مشکلاتی مواجه هست در حالی که برای پرداخت یک وام چند صد میلیونی که سودآوری برای بانک دارد دستش بازتر خواهد بود.

عبدالملکی با بیان اینکه در همه منطق‌های اقتصادی وام های بزرگ باید به جوانان ارائه شود گفت: به طور مثال اگر وام یک یا دو میلیارد تومانی برای پرداخت وجود داشته باشد و دو فرد 60 و 30 ساله متقاضی دریافت باشند وام باید به فرد 30 ساله تعلق گیرد چرا که این فرد انگیزه بیشتری برای بازپرداخت وام دارد، به عبارت دیگر وام های کلان با دوره های طولانی باید به قشر جوان پرداخت شود و این مهم در ادبیات بانکی جهان وجود دارد در حالی که در کشور ما نظام بانکی تورم زا و سرکوب کننده جوانان است چرا که هیچ تسهیلاتی به این قشر پرداخت نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: تنها خدمت نظام بانکی کشور به جوانان این است که پولهای‌شان را گرفته و در حساب های مختلف نگهداری می کند و نظام بانکی ما به هیچ عنوان در راستای رفع رکود و احقاق حقوق جوانان عمل نکرده و از این رو باید تغییرات جدی در ساختار آن ایجاد شود.

وکیل پور گفت: نکته اساسی در 30 ماهه گذشته این است که بودجه های تحقیقات و پژوهش در دانشگاه ها نسبت به گذشته خیلی کم شده و اگر می خواهیم این شتاب رشت علم را در دانشگاه حفظ کنیم این بودجه باید افزایش پیدا کند.

وی افزود: در محیط دانشگاه ها باید جو انقلابی حاکم باشد و شرایط به صورتی شود که دانشجویان بتوانند به دور از جنجال سیاسی در جوی آرام در دانشگاه حضور داشته باشند.

وکیل پور با تاکید براینکه نحوه ارتباط مرکز علمی با صنعت و بازار کار ضعیف شده و این موضوع در حوزه دانشگاه ها یک ضعف اساسی محسوب می شود گفت: در حال حاضر جوانانی که در دانشگاه تحصیل می کنند با ابهام رو به رو هستند و ان سوال ابهام این است که چگونه در بازار کار ورود خواهند داشت و از این نظر اینده کاری آنها نا مشخص است.

سوال: رکود اقتصادی در دو سال گذشته باعث تاثیرات بزرگ و غم انگیزی در جامعه شده و نرخ بیکاری را روز به روز افزایش داده به نظر شما اثر این قضیه بر جوانان چطور است و چه تبعاتی برای آنها دارد؟

عبدالملکی: رکود مهمترین اثرش بر قشر جوان جامعه است، رکود به معنای توقف تولید است در صورتی که بازار یا سرمایه یا مواد اولیه وجود نداشته باشد در راستای تبعات تولید درآمد هم متوقف می شود و نیروی کار اخراج می شود و بیکاری، بزهکاری و طلاق و نا امنیتی به وجود می آید.

وی افزود: در فتنه 88 هم این جوانان بیکار بودند که دست به کارهای عجیب زدند، در این دوره جوانان هستند که از رکود ضربه می بینند چون قشر تازه استخدام شده هستند و در تعدیل نیروی کار در کارخانه ها تازه واردها را بیرون می کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه ائتلاف ما مسئله رکود را بررسی کرده و توسط مدیران ارشد و جوانان اقتصاددان، برنامه ریزی دقیقی دارد که در طول شش محور است گفت: محور اول بازار است، محور دوم کنترل واردات، سوم کنترل قاچاق، چهارم کنترل تولید، پنجم اصلاح سیستم مریض بانکداری و ششم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و تمام برنامه ریزی های ما در راستای اقتصاد مقاومتی است که ما برای هر ایده‌مان برنامه خاصی را در نظر گرفته‌ایم.

سوال: وزارت ورزش و جوانان بعد از ادغام تاکنون چه عمکردی داشته و توانسته پاسخ گویی مناسبی داشته باشد؟

قریشی: به نظرم رویکرد دولت از بدو تشکیل تا امروز که دوران پساتحریم است در اولویت بندی فضای داخلی را تحت الشعاع قرار داد و فضای جامعه را به سمتی برد که اولویت دیپلماسی خارجی است و در این دوران آثاری برای برنامه داشتن در حل معضلات اجتماعی به ویژه جوانان وجود ندارد؛ با مرور بر آرشیو اخبار متوجه می شویم که برنامه ای در اولویت دولت برای جوانان از سوی دولت نمی‌بینید چه برسد به برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان که وزارتخانه‌ای نوپاست.

وی تصریح کرد: فرض کنیم که پروسه پسا تحریم با موفقیت طی شد، باید به این پرسش پاسخ داد که دولت در پسا تحریم چه برنامه ای برای جوانان داد در عین حال که می‌توانست برای جوانان برنامه داشته باشد اما باید دید چه برنامه ای داشته است و می توان توجه کرد که دولت در رفع مشکل خورد و چاره جویی کرد، می توانست همین اعتبار را در حوزه وام ازدواج به جوانان دهد و دولت می‌توانست همین وام را به جوانان بدهد.

قریشی ادامه داد: این پرسش همچنان در ذهن جوانان و خانواده‌های آنها هست و تقاضا داریم دولت در این فضای پساتحریم برنامه راهبردی را برای جوانان تدوین کند.

وی در رابطه با وعده رفع مشکلات در 100 روز از سوی دولت که اکنون به انتخابات گره خورده گفت: تا امروز شاهد عدم برنامه ریزی برای جوانان بودیم و به عنوان یک جوان خیلی امیدوار نیستم که در خرداد ماه که آغاز مجلس دهم است و پس از آن وارد فاز انتخابات ریاست جمهوری می‌شویم اتفاقی در حوزه جوانان روی دهد و به نظرم همچنان برنامه‌های جوانان مغفول واقع می‌شود.

قریشی تاکید کرد: هم اکنون جریان اصول گرایی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که تا کنون به رویش‌های انقلاب فرصت حضور در عرصه های رقابت سیاسی را داده است موفق عمل کرده اما در لیست رقیب آثار بی‌توجهی به جوانان مشهود است و به جوانان اعتماد نکردند.

وی اظهار داشت: ما به جوانان اصلاح طلب می‌گوییم چرا بزرگان شما به شما اعتماد نکردند که در عرصه قانونگذاری وارد شوید؟ اما ما به قاطبه جوانان در شهر و روستاها نیز اعتنا داریم وی می خواهیم انها در انتخابات آتی شهر و روستاها با جدیت وارد شوند.

وکیل‌پور: ما در حوزه جوانان چند سوال اصلی را در 30 ماه گذشته شنیده ایم که دولت گفته جوانان چون شغل ندارند در مقابل پدر و مادرشان شرمنده هستند و بر همین مبنا موضوع شغل مطرح شد.

وی ادامه داد: دومین موضوعی که دولت مطرح کرد مسئله مسکن و ازدواج جوانان بود اما باید سوال کرد که وزارت ورزش و جوانان چرا متناسب با بافت جوانان حرکت نکرد.

وکیل‌پور با طرح این سوال که وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک وزارتخانه‌ای که مسئول جوانان است آیا بستری را برای رشد و شکوفایی جوانان فراهم کرده و یا فقط در حوزه مسائل سیاسی کار کردند؟ گفت: وام‌های زیادی برای نجات خودروسازان مهیا شد و بودجه‌ای به این موضوع تعلق گرفت اما آیا وزارت ورزش و جوانان با این اقدام دولت در مورد جوانان گامی برداشت و یا اینکه سکوت کرد.

وکیل پور اظهار داشت: در جایی که وام برای نجات خودروسازان ارائه شد آیا وامی برای ازدواج جوانان و تسهیل در این عرصه برای آنان تعلق گرفت؟

وی با بیان اینکه طرح‌های وسیعی برای نجات اقتصاد کشور ارائه شد افزود: در جاهایی که بر توانمندی جوانان تکیه زده شد، شاهد دستاوردهای مطلوب و موثری بوده‌ایم و بر همین مبنی اثبات شده که می توان به جوانان اعتماد کرد.

وکیل‌پور ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان چه میزان جوانان را به جامعه معرفی کرده است؟ جوانان کار آفرین را چقدر معرفی کرده است؟ در این جا باید گفت که وزارت ورزش و جوانان باید خودباوری را به جامعه جوان باز گرداند.

وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان باید به موضوع ازدواج و اشتغال جوانان بپردازد و وام‌های کم بهره‌ای را برای اشتغال و ازدواج جوانان فراهم کرده و به آنها ارائه دهد.

وکیل پور گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران سازندگی و حتی در زمان کنونی هر جا که به توانمندی‌های جوانان اتکا شد و آنها را باور کردند موفقیت‌های زیادی به دست آمد.

وی ادامه داد: در مقابل همه مشکلات جوانان و رویدادهایی که در کشور رخ می دهد وزارت ورزش و جوانان سکوت کرده است در جایی که باید به عنوان مسئول امور جوانان به مشکلات نسل جوان رسیدگی کند و زمینه اشتغال و ازدواج آنها را فراهم نماید تا معضلات و مشکلات فراوانی در این زمینه رفع شود؛ چرا که ریشه بسیاری از مشکلات جامعه به موضوع اشتغال و ازدواج باز می‌گردد و بیکاری جوانان برای آنان دردسرساز است.

وکیل پور اعلام کرد: جوانان ایرانی انتظار دارند نمایندگان جوانی که وارد مجلس می شود مطالبات آنان را پیگیری کند و وزارت ورزش و جوانان را به عنوان مسئول جوانان کشور بر روی ریل درست و صحیح قرار داده و هدایت کنند.

سوال: ادبیات اصولگرایان جنس نقادانه تشکلات دانشجویی است و صرفاً در جایگاه نقد به جای ارائه راهکار وارد شده‌اند که بیان نخبگی نیست.

قریشی: ما قرار است صدای رسای جوانان باشیم و آنهایی که به ما رای می‌دهند ابتدا نوع نقد ما را می‌خواهند و اگر من صدای رسای نقد آن جوانی که می‌خواهد به من رای دهد نباشم نخبه نیستم، ما راهکار دادیم و در حوزه وزارت ورزش و جوانان هم نقد کردیم که چرا لایحه‌ای مناسب نبود.

وی افزود: در دنیا نماینده‌ای موفق است که بتواند حرف بزند و نماینده ما در اقشار مختلف به این بصیرت رسیدند که بتوانند حرف خود را مطرح کنند و مردم بالاترین رتبه را به نمایندگانی می‌دانند که بتوانند حرف خود را بزنند البته اگر وعده ای غیر قابل عمل به مردم بدهیم اشتباه است.

قریشی با بیان اینکه نمایندگان می‌توانند در مجلس در صورت لزوم طرح ارائه دهند گفت: باید با ساختار مجلس آشنا بود و در ترکیب کمیسیون ها دید که چه اقدامی می توان انجام داد.

وی اظهار داشت: هم اکنون نمی‌توان آماری از برنامه های آتی ارائه کرد، چه بسا که بزرگان هیچ یک از دو طیف مطرح مجلس نمی توانند آمارهای دقیقی ارائه دهند، ما اگر نقد می کنیم حاصل آن این نیست که به این واسطه رای جذب کنیم بلکه می‌خواهیم سخن جوانان را مطرح کنیم و جوانان نیز از این روند راضی‌اند.

قریشی با بیان اینکه یکی از آثار نخبگی اصولگرایی روحیه نقادانه است گفت: تمام این سخنان را در مجلس تبدیل به نظارت می‌کنیم همچنان که هم اکنون هم برنامه‌هایی آماده داریم.

سوال: جایگاه جوانان در مدیریت کلان کشور چیست؟

عبدالملکی: در این رابطه که موضوعی کلان است طرح های بسیاری داریم و ساعت‌ها نیاز است تا در مورد آنها توضیح دهیم، در رابطه با حوزه بانکداری که پرسش قبلی بود برنامه ریزی هایی داریم اما بحث بنیه دانشجویی نیز در جایگاهی است که به فرمایش حضرت آقا جریان کشور را اداره می‌کند و باید به همان سبک امور و مطالبات را پیگیری کنیم؛ بنا نداریم که پرسش کنیم و به سادگی در مجلس قانع شویم.

وی ادامه داد: هم اکنون اقتصاد کشور را با تفکر و دانش دهه 60 اداره می‌کنیم و این موضوع برای کشوری که داعیه‌دار دانش است بسیار خطرناک است؛ اینکه تورم و رکود به هم ارتباط دارند 30 سال قبل در آمریکا رد شد و در نظریه‌های جدید اقتصادی که بسیاری از مدیران کهنسال ما اصلا فرصت مطالعه این نظرات جدید را نداشتند این موضوعات آمده است البته آنها نمی‌توانند به روز باشند اما ما تجربه تحول علمی را با جدا کردن جوانان از مدیریت تفکیک و جدا کردیم.

عبدالملکی گفت: قبول داریم که تحول علمی کشور 15 سال قبل رخ داد اما محصول آن این است که مدیران تفکر چند دهه قبل را دارند و دمیده شدن روح علمی و عملیاتی در حوزه مدیریت کشور سفارش مقام معظم رهبری است؛ من خجالت می کشم که بگویم با 34 سال سن جوان هستم در حالکیه میان سال هستم ولی الان مدیران 70 ساله نیز خود را جوان می دانند؛ اگر همانطور که جوانان در عرصه علم در جهان پیشتاز بودند در مدیریت نیز ورود کنند پیشرفت های جدی می کنیم.

وی در رابطه با اشتغال زنان نیز گفت: ما در ائتلاف طرح‌های عملیاتی برای دو دسته از زنان داریم؛ ما هم اکنون 19 میلیون خانم خانه‌دار در کشور داریم که هیچ خدمات رفاهی به آنها ارائه نمی‌شود و اولین قدم تا پایان برنامه ششم این است که همه خانم‌ها باید کد رفاهی داشته باشند و اینها ثبت شود تا دیتا بیسی باشد و تحولات این خانم برای آن ثبت شده و در آینده خدماتی برای او در نظر گرفته شود؛ همچنین باید تولیدات خانم‌ها خانه‌دار در تولید ملی ثبت شود و به زنان خانه دار خدمات رفاهی ارائه دهیم و اگر دولت بگوید پول ندارد می‌گوییم چرا به راحتی از 80 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی می‌گذرید؟

عبدالملکی ادامه داد: همچنین در مورد زنان شاغل باید نظام عدالت برای آنها برقرار شده نظام کار پاره وقت برای آنها فراهم شود؛ البته پشتوانه های قانونی هم اکنون برای اشتغال زنان وجود ندارد که با وجود مخالفت کارفرمایان این موضوع را به جد پیگیری می کنیم؛ عده ای نیز می گویند اسلام با اشتغال جوانان مخالف است اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی زنان در مدت زمان کوتاهی تمام امور خود را انجام می‌دهند و اینکه مابقی اوقات خانم‌ها به بطالت بگذرد اتفاقا ضد اسلام است و ما پیگیر اشتغال خانگی زنان هستیم؛ همه این امور نیز در چارچوب قانون اساسی و نیازمند یک نظام دغدغه‌مند است.

سوال: با توجه به اینکه در حال حاضر ضمانت و امنیت شغلی در کشور وجود ندارد، برنامه شما در این زمینه برای امنیت شغلی جوانان چیست؟

عبدالملکی: اگر ضمانت شغلی در هر طرف چه از سوی کارگر و چه از سوی کارفرما فراموش شود جفا می‌شود و اگر دست کارگر یا کارفرما بسته شود در حقیقت به اقتصاد کشور خیانت شده است.

وی ادامه داد: مسئله امنیت شغلی دارای اهمیت بسیاری است و ما این موضوع را می‌دانیم اما کارفرماها حاضر نیستند قراردادهای طولانی ببندند چرا که نسبت به آینده خود اطمینان ندارند.

عبدالملکی با بیان اینکه ثبات اقتصادی و تقویت تولید مهم و مؤثر است افزود: تبصره‌ای که سود بانکی را معین می‌کند 70 درصد وجوه بانک‌ها را به سمت تولید می‌برد.

وی ادامه داد: در طی سال، 70 هزار واحد صنعتی، اقتصادی و خدماتی می‌تواند فعالیت کند و اگر اقتصاد کشور مطلوب باشد 700 تا یک میلیون نفر فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود که در این شرایط حتی کارفرمایان هم قراردادهای 5 ساله می‌بندند.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: در شرایطی که رونق اقتصادی پایدار و مناسب باشد و کارفرما نسبت به آینده اقتصادی اطمینان و امنیت داشته باشند به سهولت قراردادهای طولانی می‌بندد و از این نوع قرارداد استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه همه چیز در کشور به نظام اقتصادی و بانکی باز می‌گردد گفت:‌ در کشور قانون کار پیشرفته‌ای وجود دارد و در صورتی که کارفرما بخواهند کارگر خود را اخراج کند باید دلیل محکمه پسندی ارائه دهد.

عبدالملکی با بیان اینکه اگر در کشور بانک جامع اطلاعات اقتصادی وجود داشته باشد وضعیت کامل اقتصادی کارفرما به سهولت استخراج شده و قانون در مورد کارگر و کارفرما رإی عادلانه‌ای صادر می‌کند گفت: در صورتی که بانک جامع اطلاعات اقتصادی در کشور ایجاد شود دیگر موضوع فرار مالیاتی، قاچاق، سوء استفاده در منابع بانکی و زمین خواری وجود نخواهد داشت و بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع خواهند شد.

وی ادامه داد: زمانی که بانک جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد شود با درج کد ملی در این سیستم تمامی اطلاعات فرد مشخص خواهد شد و دیگر کسی نمی‌تواند در حوزه اقتصادی سودجویی و منفعت طلبی شخصی کند.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی سیستم جامع اطلاعات اتقاصدی 50 درصد مقاسد اقتصادی به سادگی آشکار می‌شود و بخش زیادی از مفادی اقتصادی با راه‌اندازی این سیستم مشخص و با سرعت مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل نبود سیستم جامع اطلاعات اقتصادی فضا برای مفسدان اقتصادی امن و آرام است و آنها کار خود را انجام می‌دهند.

قریشی: یکی از دغدغه‌های جوانان را که قرار است از طریق شورای عالی جوانان حل کنیم ارتقاء صندوق‌های قرض الحسنه است.

وی با بیان اینکه صندوق‌های قرض الحسنه برای ارائه تسهیلات به جوانان بهترین گزینه است گفت: زیرا آنها بیش از سایر سیستم‌های مالی و بانکی به صندوق‌های قرض الحسنه اعتماد دارند؛ بر این اساس ما قصد داریم با استفاده از این صندوق‌های قرض الحسنه و ارتقاء سطح خدمات دهی آنها دغدغه‌های جوانان را پیگیری و حل و فصل کنیم.

ارسال نظر: