«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد:

داعش در لیبی، ایستاده در دروازه‌های اروپا

کدخبر: 2012328

شرایط نابسامان سیاسی و امنیتی در لیبی، راه را برای نفوذ داعش در کشوری باز کرد که بی‌واسطه به اروپا راه دارد.

گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین » - محسن صالحی خواه: قطار انقلاب‌های عربی که در ژانویه ۲۰۱۰ از تونس راه افتاد، در ماه فوریه ۲۰۱۱ پس از عبور از مصر در لیبی توقف کرد. مشت آهنین نظام قذافی برابر نیروهای انقلابی و دخالت نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لیبی جنگی را به راه انداخت که هر روز بحرانی‌تر می‌شود. بحران لیبی در حالی پنجمین سال خود را پشت سر گذاشت و وارد سال ششم شد که تروریسم ذره ذره خاک این کشور را می‌بلعد.

زمینه‌های رخنه داعش در لیبی

لیبی از هر نظر برای احداث پایگاه جدید تروریست‌های داعش مناسب است. به این دلیل از عبارت پایگاه جدید استفاده می‌کنیم که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی وضعیت میدانی خوبی در سوریه و عراق ندارند؛ به همین دلیل کشورهای حامی آنان تلاش می‌کنند شکست میدانی تروریست‌های دست پرورده خود را در میدان سیاست جبران کنند. اما تا زمانی که بده و بستان‌های سیاسی به نتیجه نرسد، باید به فکر محل جدیدی برای انتقال بحران بود تا کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه درگیر پدیده تروریسم نشوند.

لیبی کشوری پهناور در شمال آفریقا است و در جایگاه هفدهم کشورهای دنیا از لحاظ وسعت قرار دارد اما محل زندگی کمتر از هفت میلیون نفر است. به عبارتی دیگر، کشوری که مساحتی تقریبا به اندازه ایران دارد، کمتر از جمعیت ساکن در پایتخت در آن زندگی می‌کنند. به همین دلیل بیابان‌های خالی از سکنه زیادی مانند شمال عراق در آن وجود دارد که می‌تواند محل رفت و آمد تروریست‌ها یا بخشی از قلمرو آن‌ها باشد زیرا کنترلی بر آنان صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر، لیبی نهمین کشور دارنده ذخایر نفت است و بیشتر میادین نفتی آن از شمال شرق تا شمال غرب این سرزمین کشیده شده. تروریست‌های داعش نیز که فعالیت خود را با تصرف شهر درنه آغاز کردند، حملاتی علیه میدان‌های نفتی نیز ترتیب دادند. تسلط بر بخشی از چاه‌های نفتی لیبی می‌تواند منبع درآمدی خوبی در اختیار داعش بگذارد که هر روز مناطق بیشتری در عراق و سوریه را از دست می‌دهد.

نکته بعدی این است که لیبی نیز مانند تمام کشورهای عربی یا به طور وسیع‌تر، خاورمیانه و شبه قاره از سال‌های قبل یکی از حوزه‌های فعالیتی "گروه تروریستی القاعده" است و زمینه برای پذیرش تحرکات بنیادگرایانه در آن وجود دارد.

تمام این عوامل کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و زمینه را برای ورود تروریست‌هایی که آماده می‌کند که داعیه تشکیل یک کشور به اصطلاح اسلامی را در سر می‌پرورانند. کنار تمام این معضل‌ها که زمینه‌های افزایش فعالیت‌ گروه‌های تکفیری را فراهم می‌کند، عدم وجود یک دولت مقتدر و مرکزی را نیز باید به این فهرست افزود. کشوری که در آن دو دولت وجود دارد و هیچ کدام بر اوضاع مسلط نیستند، جای خوبی برای جولان تروریست‌های تکفیری نیست؟

پیامی خونین برای صلیبی‌ها

سال گذشته، شاخه لیبیایی داعش با انتشار یک ویدئو از اعدام ۲۱ کارگر "مسیحی" مصری، بار دیگر در رسانه‌های جهان اعلام موجودیت کرد. در خصوص تفسیر این فیلم صحبت‌های زیادی شده و مهم‌ترین نکته، موقعیت جغرافیایی و پیام آن به کشورهای اروپایی است؛ فیلمی که با این پیام آغاز می‌شود، "پیامی با امضای خونین برای صلیبی‌ها".

لیبی نقطه‌ای خطرناک برای امنیت اروپا است و از آنجایی که قاره سبز، دروازه آمریکا نیز هست امنیت ایالات متحده نیز با خطر بیشتری مواجه می‌شود. برای مثال، می‌توان به حملات تروریستی پاریس اشاره کرد که شوک بزرگی به اروپا وارد کرد و آن‌ها، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌هایی که چندین سال است از آن در سوریه پشتیبانی می‌کنند را برای یک شب تجربه کردند. نقشه را که نگاه بکنیم، این حقیقت برای ما مشخص می‌شود که تروریست‌ها برای رفتن از سوریه به فرانسه باید بیش از ۱۰ کشور را پشت سر می‌گذاشتند اما این موانع در لیبی پیش روی تروریست‌ها نیست. تنها مانع میان تروریست‌ها تا اروپا، فقط دریای مدیترانه است. بنابراین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تصمیم دارند مجدد لیبی را هدف حمله قرار دهند تا بخشی از چیزی که سوری‌ها و عراقی‌ها تجربه می‌کنند را نبینند.

با توجه به موقعیت لیبی، ایتالیا و یونان نزدیک‌ترین کشور‌ها هستند و اخبار نشان می‌دهد که ایتالیایی‌ها از تهدید تروریسمی که در همسایه جنوبیشان خفته، بیشتر از دیگران می‌ترسند؛ چرا که اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که تصاویر حضور نیروهای داعش در ایتالیا منتشر شد. به همین دلیل در اولین روزهای ماه فوریه سال جاری میلادی، نشست یکروزه ارزیابی مبارزه با داعش در پایتخت ایتالیا برگزار شد. این کشور‌ها به دنبال این هستند که با هر چه سریع‌تر تشکیل دادن دولت وحدت ملی و پایان دادن به حکومت دو دولتی، زمینه‌های رخنه بیشتر داعش را ببندند و راه حل سیاسی و نظامی را کنار یکدیگر می‌گذارند. در حالی که آمریکا عملیات خود را گسترش می‌دهد، دیپلمات‌ها و سیاستمدار‌ها هم دنبال امتیاز هستند.

شاید بتوان نمونه بازی تروریست خوب و تروریست بد را در لیبی نیز دید. غیر از داعش که عمری کمتر از یکسال در لیبی دارد، گروه‌های زیاد دیگری که شاخص‌ترین آنان انصار الشریعه است، مدت زیادی است که در لیبی فعالیت می‌کنند. در لیبی تروریست‌ها باید هرچه زود‌تر مهار شوند تا امنیت جهان غرب به خطر نیافتد اما در خاورمیانه جنگ باید همچنان ادامه داشته باشد و تروریست‌ها هدف حملات نمایشی ائتلاف همین کشور‌ها قرار بگیرند تا به امتیاز مورد نظر خود برسند. آمریکا و اروپا برای برداشت محصولی آماده می‌شوند که پنج سال قبل در خاک سوریه و بیست و چند سال قبل در پاکستان و افغانستان کاشتند.

ارسال نظر: