دستاورد برجام؛ پسته ایرانی راهی بازارهای آمریکا می‌شود!

کدخبر: 2012798

نشریه "کریسنین ساینس مانیتور" نوشت: با لغو تحریم‌های آمریکا، احتمال می‌رود فرش ایرانی و پسته راهی بازارهای ایالات متحده شده و پیش بینی می‌شود آمریکایی‌ها نسخه ایرانی آجیل‌ها را به محصولات تولیدی خودشان ترجیح دهند.

به گزارش گروه بین الملل «نسیم آنلاین» نشریه "کریستین ساینس مانیتور" نوشت: با لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مصرف کننده‌های هر دو کشور به زودی قادر خواهند بود تا از تولیدات بر‌تر همدیگر از آی پد گرفته تا فرش ایرانی و پسته بهره‌مند گردند.

بر‌ای دهه‌ها، کالیفرنیا مالک بازارهای آجیل آمریکا بود و کشاورزان علیرغم شدید‌تر شدن بحران کم آبی سال به سال بیشتر در این محصول سرمایه گذاری می‌کردند و هرسال نیز ناچار بودند تا چاه‌های عمیق تری برای دسترسی به آب بکنند. با این همه، تا دهه ۱۹۸۰ پسته ایرانی شاه پسته‌های جهان بود و البته هنوز هم علیرغم رقبای جدید آمریکایی، این عنوان را حفظ کرده است.

به محض اینکه آمریکایی‌ها نسخه ایرانی این آجیل‌ها را به بازار معرفی کنند، برخی از طرفداران ممکن است دیگر به سمت محصولات تولیدی خودشان نروند.

به هر صورت کشاورزان ناچار خواهند شد که هزینه این کار را یپردازند، از زمان ممنوعیت واردات پسته در سال ۱۹۷۹ و در زمان اوج خصومت‌های ایران، تحریم‌های آمریکا تغییراتی پیدا کرده بود اما تعرفه‌های بالا هنوز دست نخورده باقی مانده بود و ۳۰۰ درصد مالیات برای محافظت از محصولات آمریکایی در مقابل سوبسیدهای دولت ایران برای کشاورزانش در نظر گرفته می‌شد.

بسیاری از صنایع اکنون برای برگشتن به بازار عظیم مصرفی ایران، که یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمند‌ترین بازارهای خاورمیانه است بسیار مشتاق هستند. اگر آمریکایی‌ها مشتاق معامله با ایران باشند، کشاورزان آمریکایی به دردسر خواهند افتاد. سیلی از آجیل‌های ایرانی به بازارهای کالیفرنیا راه پیدا خواهند کرد در حالی که مزرعه‌های آن‌ها در حال محصول دادن است که به واسطه هزینه‌های بالای حفر چاه‌های عمیق برای رسیدن به آب در طول چند سال پیاپی از خشکی، قیمت‌های بالایی نیز دارند.

ارسال نظر: